killar och tjejer som har autism eller likande

FireTraXX DFFL
25 augusti 2010 · 9 020 Inlägg

Nationalencyklopedin skrev:
social kompetens, förmåga att umgås och kommunicera med människor i ens omgivning på ett sätt som befrämjar den sociala samvaron. Hög social kompetens anses värdefull i t.ex. skola och arbetsliv.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
xXSammy
25 augusti 2010 · 6 577 Inlägg

Och för mig är "internet-kompisar" lika nära som "vanliga" på alla sätt, definitions fråga för mig :3

De/Dem
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
25 augusti 2010 · 3 929 Inlägg

FireTraXX skrev:

Thunderbird88 skrev:

FireTraXX skrev:

Då är man osocial, oavsett hur många man snackar med på MSN...

Uhm nej?
Man har andra intressen.

Man ska inte behöva offra sig och göra saker man inte gillar för att vara klassad som social.

Uhm Jo.
Umgås man inte med andra människor så är man per definition osocial.

Jo men du vet väl att det finns olika sätt att vara social på?
Man MÅSTE inte prata face to face. Då säger du ju att döva är osociala för dom måste använda tecken språk.
Man kan vara social på MSN, telefon, i en ravin med en kompis som sitter fast i en annan ravin osv.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Race_Chick Snäll liten biltjej
26 augusti 2010 · 880 Inlägg

Man är social på alla sätt då man kommunicerar med en annan person,spelar ingen roll om man sitter i thailand och pratar med en i antarktis i telefon,kombradio,MSN eller liknande,jag anser att man är socialt mötande på alla sånna sätt.
Du pratar ju inte med en dator,döda människor eller liknande på msn.
Du pratar med en livs levande människa på andra sidan msn rutan,vilket också innebär att du är social mot denne om du skriver tillbaka.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
svempus
28 augusti 2010 · 409 Inlägg

OscarSkold skrev:

ironhead skrev:
som tråden säger finna det några som har autism eller likande

Jag har aspergers syndrom.. och jag har en fundering angående detta, är det svårt att ta körkort om man har det?

jag har asperger med.och för mig var det inga problem att ta körkortet har snart haft de i tre år. så de ska nog gå för dig med...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
xXSammy
28 augusti 2010 · 6 577 Inlägg

Har man inte motorik problem så är de lugnt

De/Dem
FreddeK
29 augusti 2010 ·

FireTraXX skrev:

Malheus skrev:
Polarna var ute o lira fotboll..dricker och festar

Inget jag förstår mig på; så jag sitter hemma och är social över msn och lirar spel big_smile

Då är man osocial, oavsett hur många man snackar med på MSN...

njae skulle nog säga asocial! men man kanske inte gillar fotboll och dricka?

FireTraXX DFFL
29 augusti 2010 · 9 020 Inlägg

FreddeK skrev:

FireTraXX skrev:

Malheus skrev:
Polarna var ute o lira fotboll..dricker och festar

Inget jag förstår mig på; så jag sitter hemma och är social över msn och lirar spel big_smile

Då är man osocial, oavsett hur många man snackar med på MSN...

njae skulle nog säga asocial! men man kanske inte gillar fotboll och dricka?

Då skulle jag nog säga att du borde ta reda på vad asocial betyder.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Germax
30 augusti 2010 · 12 086 Inlägg

Autism, är inte de sånna här stört tysta personer som inte svarar när man tilltalar dom tongue
Det verkar dock helt ok att sitta på ett forum och skriva?

" Personer med Aspergers syndrom skiljer sig i allmänhet inte utseendemässigt från andra, vilket gör att det kan vara svårt för omgivningen att se deras avvikande beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som väldigt blyga, omogna, ohyfsade eller ouppfostrade."

Haha, det känner jag igen.. (inte på mig själv alltså)

svempus
30 augusti 2010 · 409 Inlägg

det är nog från person till person som har aspergers jag svarar på tilltal när nån frågar mig något. men jag har ochså sett såna med aspergers som inte svarar på tilltal alls..

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 september 2010 · 880 Inlägg

JapMax skrev:
Autism, är inte de sånna här stört tysta personer som inte svarar när man tilltalar dom tongue
Det verkar dock helt ok att sitta på ett forum och skriva?

" Personer med Aspergers syndrom skiljer sig i allmänhet inte utseendemässigt från andra, vilket gör att det kan vara svårt för omgivningen att se deras avvikande beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som väldigt blyga, omogna, ohyfsade eller ouppfostrade."

Haha, det känner jag igen.. (inte på mig själv alltså)

stämmer in på mig å big_smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
xXSammy
2 september 2010 · 6 577 Inlägg

¤¤740Racing¤¤ skrev:

JapMax skrev:
Autism, är inte de sånna här stört tysta personer som inte svarar när man tilltalar dom tongue
Det verkar dock helt ok att sitta på ett forum och skriva?

" Personer med Aspergers syndrom skiljer sig i allmänhet inte utseendemässigt från andra, vilket gör att det kan vara svårt för omgivningen att se deras avvikande beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som väldigt blyga, omogna, ohyfsade eller ouppfostrade."

Haha, det känner jag igen.. (inte på mig själv alltså)

stämmer in på mig å big_smile

Jag undrar varför jag fick sparken idag xD

De/Dem
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 september 2010 · 880 Inlägg

Malheus skrev:

¤¤740Racing¤¤ skrev:

JapMax skrev:
Autism, är inte de sånna här stört tysta personer som inte svarar när man tilltalar dom tongue
Det verkar dock helt ok att sitta på ett forum och skriva?

" Personer med Aspergers syndrom skiljer sig i allmänhet inte utseendemässigt från andra, vilket gör att det kan vara svårt för omgivningen att se deras avvikande beteende. De blir därför ofta missförstådda och kan uppfattas som väldigt blyga, omogna, ohyfsade eller ouppfostrade."

Haha, det känner jag igen.. (inte på mig själv alltså)

stämmer in på mig å big_smile

Jag undrar varför jag fick sparken idag xD

Du kan ju ta en funderare wink

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
skydark
2 september 2010 · 375 Inlägg

Har själv en son med ADHD. Det är inte det lättaste alla gånger. Nu går han i särskola. Han har läs och skrivsvårigheter som vi har tränat upp efter att ha gått en jättebra kurs. Han är väldigt social men har få vänner pga av att han "skiljer" sig från sina vänner. En aspbergers utredning ska påbörjas.
Man måste vara väldigt noga med vad man säger och väldigt npga med att hålla vad man lovar. Säger jag tex att vi ska till Nisse på lördag så rarar hans värld om det inte blir så.

Han har även svårt med inlärningen. Dock inte matte där räknar han allt i skallen. (kompisen fattar inte skillnad på 100 och 10. en nolla är ju = noll så vad är skillnaden)

Det som intresserar han kan han som ett rinnande vatten. Tex olika vapen. Det han inte är intresserad av går helt enkelt inte att lära han. Han liksom stänger av eller vad man ska säga.

Han är väldigt godhjärtad, snäll och omtänksam. Ofta sätter han andra för sig själv. Ex. han har två kompisar hemma och ska bjuda på glass. Det finns bara två glassar. Då ger han dom till sina vänner och blir heldre utan själv. Han vill glädja andra. Han är ganska klumpig i sin finmototik men mycket teknisk och "klurig" Han är en problemlösare.

Samtidigt så kan han få ett utbrott som inte är av denna väld om något går emot han. Han kan lätt falla i gråt när det blir för jobbigt för han om man pressar han för hårt. Han fyllde nyss 14 år men är på en 10 årings nivå.

Tja, det var lite om hur endel med ADHD kan fungera

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
Race_Chick Snäll liten biltjej
2 september 2010 · 880 Inlägg

skydark skrev:
Har själv en son med ADHD. Det är inte det lättaste alla gånger. Nu går han i särskola. Han har läs och skrivsvårigheter som vi har tränat upp efter att ha gått en jättebra kurs. Han är väldigt social men har få vänner pga av att han "skiljer" sig från sina vänner. En aspbergers utredning ska påbörjas.
Man måste vara väldigt noga med vad man säger och väldigt npga med att hålla vad man lovar. Säger jag tex att vi ska till Nisse på lördag så rarar hans värld om det inte blir så.

Han har även svårt med inlärningen. Dock inte matte där räknar han allt i skallen. (kompisen fattar inte skillnad på 100 och 10. en nolla är ju = noll så vad är skillnaden)

Det som intresserar han kan han som ett rinnande vatten. Tex olika vapen. Det han inte är intresserad av går helt enkelt inte att lära han. Han liksom stänger av eller vad man ska säga.

Han är väldigt godhjärtad, snäll och omtänksam. Ofta sätter han andra för sig själv. Ex. han har två kompisar hemma och ska bjuda på glass. Det finns bara två glassar. Då ger han dom till sina vänner och blir heldre utan själv. Han vill glädja andra. Han är ganska klumpig i sin finmototik men mycket teknisk och "klurig" Han är en problemlösare.

Samtidigt så kan han få ett utbrott som inte är av denna väld om något går emot han. Han kan lätt falla i gråt när det blir för jobbigt för han om man pressar han för hårt. Han fyllde nyss 14 år men är på en 10 årings nivå.

Tja, det var lite om hur endel med ADHD kan fungera

Jo man får ta det lugnt med adhd,som även jag har. Och jag har ju bilar som intresserar mig upp i skallen,jag kan det mesta utan till och kan laga bilarna mina själv utan problem,vilket killar inte uppskattar för dom vill väl mest att tjejer inte ska kunna sånt smile


Känner igen mig på att det som inte intresserar en,lär man sig helt enkelt inte.
Jag är nästan likadan,jag tar helt enkelt inte sånt som inte är intresserant,jag brukar då vilja pillra med annat,köra en sväng på stan eller liknande.

men folk med dessa diagnoser är underbara människor enligt mig själv,bara man lär känna dom så har man en bra vän smile

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
xXSammy
3 september 2010 · 6 577 Inlägg

¤¤740Racing¤¤ skrev:
Känner igen mig på att det som inte intresserar en,lär man sig helt enkelt inte.
Jag är nästan likadan,jag tar helt enkelt inte sånt som inte är intresserant,jag brukar då vilja pillra med annat,köra en sväng på stan eller liknande.

Var ju underbart när man plugga religion, kunde inte skriva mer än några meningar om en uppsats..sen fick hjälp av morsan så att de blev på en massa sidor; Sen fick jag ett svagt G på en för läraren tyckte jag hade skrivit FÖR LITE

Usch

De/Dem
Race_Chick Snäll liten biltjej
3 september 2010 · 880 Inlägg

Malheus skrev:

¤¤740Racing¤¤ skrev:
Känner igen mig på att det som inte intresserar en,lär man sig helt enkelt inte.
Jag är nästan likadan,jag tar helt enkelt inte sånt som inte är intresserant,jag brukar då vilja pillra med annat,köra en sväng på stan eller liknande.

Var ju underbart när man plugga religion, kunde inte skriva mer än några meningar om en uppsats..sen fick hjälp av morsan så att de blev på en massa sidor; Sen fick jag ett svagt G på en för läraren tyckte jag hade skrivit FÖR LITE

Usch

Då skulle du frågat varför de är så bra å veta religion? tongue

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare
xXSammy
3 september 2010 · 6 577 Inlägg

¤¤740Racing¤¤ skrev:

Malheus skrev:

¤¤740Racing¤¤ skrev:
Känner igen mig på att det som inte intresserar en,lär man sig helt enkelt inte.
Jag är nästan likadan,jag tar helt enkelt inte sånt som inte är intresserant,jag brukar då vilja pillra med annat,köra en sväng på stan eller liknande.

Var ju underbart när man plugga religion, kunde inte skriva mer än några meningar om en uppsats..sen fick hjälp av morsan så att de blev på en massa sidor; Sen fick jag ett svagt G på en för läraren tyckte jag hade skrivit FÖR LITE

Usch

Då skulle du frågat varför de är så bra å veta religion? tongue

För att man inte skulle säga fel på mångkulturella miljöer xD

De/Dem
xXSammy
3 september 2010 · 6 577 Inlägg

Klarade bara Svenka, Matte, Engelska och Hemkunkap i grundskolan.. 135p

Gick ut med mest VG i alla fordons ämnen, även engelska big_smile Bara IG på samhälles kunskap pga kommunikations problem.. Finns inget bättre än att förstå när man har asperger |D

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang