GPS kör Vilse! Hjälp! någon som kan hjälpa till?

linusgrabo Kockafan
13 februari 2008 · 224 Inlägg

Hej!

Jag köpte en Pioneer Avic HD 1BT för att jag ville köpa en bra stereo direkt och slippa krongel. gps ligger lite efter hela tiden, tx hastigheten stämmer inte med bilens hastighetsmätare (fast gps hastigheten ska vara mer exakt en bilens) jag ligger efter på kartan tx när jag svänger så svängar bilen flera meter innan svängen har kommit på kartan så till slut kör jag helt fel.. jag har nollställt alla mätare flera ggr då funckar den en liten stund o sedan kör den vilse igen..  lite störande att min kompis biltema GPS fungerar bättre en min som kostade bra mkt mer.. någon som vet vad det kan bero på lr har några ideer?? tacksam för svar..

Mvh Linus

Kocken
evilaudio
13 februari 2008 · 16 195 Inlägg

har du kopplat in "speedpulsen"??   smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
linusgrabo Kockafan
13 februari 2008 · 224 Inlägg

japp jag får signal också..

Kocken
evilaudio
13 februari 2008 · 16 195 Inlägg

verkar mycke underligt..  har själv en likadan stereo men har aldrig använt gpsen..*S*

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
scorpio-94
14 februari 2008 · 162 Inlägg

Kolla om det inte finns någon uppdatering till den.

http://www.pioneer.se/se/content/suppor … grade.html

linusgrabo Kockafan
14 februari 2008 · 224 Inlägg

använder den inte heller så ofta men det är grejen att den inte fungerar som retar mej..

jag har inte köpt någon skiva så jag kan inte uppdatera men tror inte att det har med det att göra.. först så fick jag för lite speedpuls men så nollställde jag den för att den skulle känna igen min bil så blev allt mkt bättre men den är inte exakt etfersom den kör vilse..

Kocken
scorpio-94
14 februari 2008 · 162 Inlägg

Det kan gå att uppdatera prog.varan och den finns att hämta på Pioneers sida.

linusgrabo Kockafan
14 februari 2008 · 224 Inlägg

ok ska testa de då..

Kocken
linusgrabo Kockafan
14 februari 2008 · 224 Inlägg

scorpio-94 hittar inga uppdateringar till HD1 bara mapp uppgradering och då måste jag ha skivan men den ahr jag som sagt inte köpt..

Kocken
BilstereoSEX
15 februari 2008 · 210 Inlägg

linusgrabo skrev:
japp jag får signal också..

Verkar skumt hörru.. det låter som han inte gjort en reset på sensorerna.. då är den fortfarande kalibrerad mot min gamla saab.
Att speedpulsen inte stämmer mot hastighetsmätaren är helt korrekt, de flesta bilar har "glädjemätare".
Men kolla om han nollat allt, Speedpulse, 3D-gyro etc... det gör man under inställningar.


MVH / Pierre

linusgrabo Kockafan
15 februari 2008 · 224 Inlägg

Hej Pierre!

först när jag koppla in den så visa den helt fel, så kom jag på att den har suttit i en annan bil och gjorde då en reset på sensorerna och då visade den mkt mer exakt men gps svänger innan den har kommit fram till svängen på kartan så den kan visa fel på flera mil.. gjort reset 4ggr nu.. men tror inte jag har nollat 3D-gyro visste inte att de gick ska gå ner o testa det med en gång..


BilstereoSEX skrev:

linusgrabo skrev:
japp jag får signal också..

Verkar skumt hörru.. det låter som han inte gjort en reset på sensorerna.. då är den fortfarande kalibrerad mot min gamla saab.
Att speedpulsen inte stämmer mot hastighetsmätaren är helt korrekt, de flesta bilar har "glädjemätare".
Men kolla om han nollat allt, Speedpulse, 3D-gyro etc... det gör man under inställningar.


MVH / Pierre

Kocken
linusgrabo Kockafan
16 februari 2008 · 224 Inlägg

dom grejerna som går att nollställa i inställningar hårdvara 3DGyro har jag gjort.. speedpuls, distans, o nått mer..  men det fungerar inte samma som alltid.. ska de va fördröjningar när jag börjar köra från stillstående, det tar ett tag innan bilen börjar flytta sej, då har jag redan åkte 10 meter kanske... funderar på om det kan bli störningar av att framrutan har eluppvärmning då sensorn sitter där.. Ringde pioneer men dom fattade ingenting där sad

Kocken
viccoA
16 februari 2008 · 3 111 Inlägg

linusgrabo skrev:
funderar på om det kan bli störningar av att framrutan har eluppvärmning då sensorn sitter där..

Hur många satelliter hittar den? Är mottagningen bra? Elupppvärmdaframrutor brukar ställa till problem med GPS-mottagningen...

linusgrabo Kockafan
17 februari 2008 · 224 Inlägg

mottagningen är inte så bra brukar ligga på 2 streck ungefär, ibland 0 men den e grön och står ok.. men kanske e rutan som är problemet då.. hmm vart ska man sätta den då?

Kocken
Miklen
17 februari 2008 ·

låt säga att du har 5 streck max.. då har du under hälften vilket kanske ger en noggranhet på 30-50 meter..resten får du räkna ut själv smile

Senast redigerat av Miklen (17 februari 2008)

linusgrabo Kockafan
22 mars 2008 · 224 Inlägg

det var rutan som förstörde mottagningen så jag flytta upp den till backspegeln.. Nu funckar allt som det ska..

Ni kan skrota tråden, om ni vill..

Kocken
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 mars 2008 · 3 404 Inlägg

Det beror troligtvis på placeringen av anten, hur många kanaler den har samt att det är skräp! Vill du ha en bra gps tjacka t.ex. Garmin eller Navman. Använder en 172c i båten och har använt den lite äldre 180 serien samt även 72an och de har funkat skitbra! Max 15m felmarginal dock oftast 3m. Jag vet att man inte ska lita på digitalkort men i trånga, grunda sund funkar det faktiskt och inte har jag gått på grund än *peppar peppar peppar*

Så vill du ha en duktigt liten felmarginal, kör på kända gps tillverkare samt placera antennen rätt!
//Johannes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
linusgrabo Kockafan
22 mars 2008 · 224 Inlägg

TenZer skrev:
Det beror troligtvis på placeringen av anten, hur många kanaler den har samt att det är skräp! Vill du ha en bra gps tjacka t.ex. Garmin eller Navman. Använder en 172c i båten och har använt den lite äldre 180 serien samt även 72an och de har funkat skitbra! Max 15m felmarginal dock oftast 3m. Jag vet att man inte ska lita på digitalkort men i trånga, grunda sund funkar det faktiskt och inte har jag gått på grund än *peppar peppar peppar*

Så vill du ha en duktigt liten felmarginal, kör på kända gps tillverkare samt placera antennen rätt!
//Johannes

Tror knappast att Pioneer AVIC HD1BT är skräp som du påstår.. anledningen till att det inte funcka från början berodde på att jag hade värme i framrutan, dom är mkt tunnare fram för att dom inte ska synas och därför blockera mottagningen.. Men nu funckar det skitbra..

Kocken
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 mars 2008 · 3 404 Inlägg

linusgrabo skrev:

TenZer skrev:
Det beror troligtvis på placeringen av anten, hur många kanaler den har samt att det är skräp! Vill du ha en bra gps tjacka t.ex. Garmin eller Navman. Använder en 172c i båten och har använt den lite äldre 180 serien samt även 72an och de har funkat skitbra! Max 15m felmarginal dock oftast 3m. Jag vet att man inte ska lita på digitalkort men i trånga, grunda sund funkar det faktiskt och inte har jag gått på grund än *peppar peppar peppar*

Så vill du ha en duktigt liten felmarginal, kör på kända gps tillverkare samt placera antennen rätt!
//Johannes

Tror knappast att Pioneer AVIC HD1BT är skräp som du påstår.. anledningen till att det inte funcka från början berodde på att jag hade värme i framrutan, dom är mkt tunnare fram för att dom inte ska synas och därför blockera mottagningen.. Men nu funckar det skitbra..

Kanske inte skräp men jag tror nog att t.ex. Garmin gör bättre grejjer om man är ute efter en renodlad GPSplotter.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
discokapten Kapten på disco!
16 december 2010 · 1 729 Inlägg

Dodge_w8 skrev:
Hej tänkte fråga lite saker om pioneer avic HD1BT har just köpt mig än sådan beganad men fick tuvär inte med nån gps antenn eller den sladden till Slutsteg o extra skärmar så jag undrar ifall om nån vill sälja sin gps antenn o den sladden som man kan kopla in Slutsteg o skärmar jag betalar bra för dessa saker kan ge dig 1000kr för dom sakerna skriv gärna om du vill sälja dom mvh johan

Du vet om att det är olagligt att handla med stöldgods va?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang