2967
Sök

Låset i "stöldsäker läge". Hur ska jag öppna?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#1
Det gäller en SAAB 900 -97.
Hjälpe en vän lite med bilen o råkades vrida nyckel åt fel håll så bilen är nu låst o går ej att öppna vraken på förar- eller på passagerarens sida. Bägge låsen går inte att vrida nyckel i heller!
Kunde komma in i bilen genom bakluckan men förar dörren går fortfarande inte att öppna o det står inte mycket i instruktions boken hur man kan låsa upp bilen.

Någon som kan hjälpa oss med detta?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 februari 2008
#2
Vrida nyckeln åt fel håll ??

Låter mer som att du dragit sönder låset eftersom du inte kan vrida om nyckeln.

Det är om du vrider nyckeln åt vanliga "lås-hållet" fast du vrider tills nyckeln är horisontell istället som man bara kan låsa upp bilen på förarsidan.

Vet det eftersom morsan har just en Saab 900S -97 smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#3
Men det är samma sak på båda sidor o det är centrallås.
Nyckel ska vridas till vänster o jag vred den till höger o går inte öppna på nån sida.
Det har hänt tidigare men det var länge sen o det var nån annan som hjälpte till men han kommer inte ihåg vad han gjorde då.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 februari 2008
#4
Men asså var bilen låst eller olåst när du vred om ?

Och ja jag vet att det är centrallås, står som sagt en 900 -97 knappt 10 meter från mig...

Hur står låset ??   I   /  eller  --  ?

Provat att bara försöka smörja skiten ?

Om centrallåset hängt sig så prova att göra bilen strömlös och se om du kan vrida om nyckeln då.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

155 Inlägg
16 februari 2008
#5
In med nyckeln i låset
vrid hårt åt höger sedan drar du samtidigt som du håller trycket nyckeln lite parralellt åt vänster - - svårt att förklara med ord .. skulle behöva visa på bilen men det är för långt att åka tyvärr

det är standard fel på ett lås som börjar krongla

smörj med lite lås fet när du fått upp dörren

OBS.   INTE låsspray

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#6
Bilen var olåst o låset står nu i horisontalt läge "--".
Har smörjt o kopplat ifrån batteriet men inget händer...
I inst. boken står det att man kan låsa bilen på så sätt i sk. "stöld säker läge" men står ingen hur man låser upp den!.....  sad ??


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#7
Nu är det klart!
Gjorde nåt som Spindeln_Gbg beskriver o efter ett par försök gick låset upp!

Tackar för hjälpen!



Sök