Köra med avställd bil?

Germax
16 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Vad jag förstår får man endast åka till besiktningen utan att bilen är påställd, enligt SBP hemsida, inget annat. (Jag tror iofs man får bogsera en avställd bil, dock försäkrad) Men försäkring är obligatorisk. Jag åkte dit med min Ford avställd men försäkrad, kostade mig 1200kr.

Bilprovningen skiter i om bilen är varken påställd lr försäkrad. Jag har besiktat flertalet bilar både avställda och oförsäkrade. En gång påpeka han att den va avställd och frågade vidare om den va försäkrad. Jag svara ja, och sen va de inget mer med det.

beta
16 februari 2008 · 804 Inlägg

Suck, denna frågan har man svarat samma sak på tusen gånger nu.

"Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."
http://www.vv.se/templates/page3____620.aspx
M.a.o. får du köra till bes. om bilen är försäkrad, det är allt.

Id
9 april 2009 · 2 Inlägg

En fråga:
Jag köpte en bil för ett år sedan som jag har för mig att jag ställde på i samband med ägarbytet...
Fick nyligen reda på av en slump att den fortfarande är avställd.
Jag har kört ett antal ggr genom biltullarna som samma "Transportstyrelse" har hand om som avställda bilar.
Nu undrar jag om de kan kolla upp detta på något vis? Typ varje gång bilen bevisligen varit i trafik.
Jag har ju tack och lov klarat mig hittills.

Fredrik__A Besserwisser
19 oktober 2010 · 312 Inlägg

Lyfter tråden.

Är infon i tråden fortfarande aktuell? Avställd bil + trafikförsäkring = 1500 kr böter? Måste man ställa bilen på plats?

Fredrik, Laxå
Fenne
19 oktober 2010 · 160 Inlägg

Fredrik__A skrev:
Lyfter tråden.

Är infon i tråden fortfarande aktuell? Avställd bil + trafikförsäkring = 1500 kr böter? Måste man ställa bilen på plats?

idag går det väl inte ha avställd bil med trafikförsäkring?
för när man ställer av bilen så skickas information till ditt försäkringsbolag och försäkringen övergår i en garageförsäkring?

så funkar det för mig iaf

/mvh

Ford mustang gt500 "shelby gt500" (2007)
Fredrik__A Besserwisser
19 oktober 2010 · 312 Inlägg

Så har det funkat för mig med, men man måste ju ändå kunna teckna trafik om man kör till bes eller verkstad? Osäker.

Fredrik, Laxå
belalissh
9 mars 2011 · 21 Inlägg

om någon kan svara på detta.

Körde avställd och o skattat med bilen. blev stannad dom bölade och körde sitt paragrafrytteri som vanligt.

Pratade mig ur de, så dom startade en utredning istället.

stack hem ställde på bilen och försäkra den dock samma dag. tror ni dom lägger ner utredningen?

BMW 328 (2000)
gamlingen
9 mars 2011 · 5 198 Inlägg

belalissh skrev:
om någon kan svara på detta.

Körde avställd och o skattat med bilen. blev stannad dom bölade och körde sitt paragrafrytteri som vanligt.

Pratade mig ur de, så dom startade en utredning istället.

stack hem ställde på bilen och försäkra den dock samma dag. tror ni dom lägger ner utredningen?

tror jag inte.. körning va ju redan gjord... de har ju både tidpunkt och datum

belalissh
9 mars 2011 · 21 Inlägg

åkte fast på kontrollen klockan 15 00.

Jag kommer skriva i överklagandet att jag ställde på den 1440.. ställde på den några timmar senare på kvällen.

Ringer man till  transportstyrelsen säger dom att jag ställde på den 15/3 dvs samma datum som när jag blev stoppad.

BMW 328 (2000)
gamlingen
9 mars 2011 · 5 198 Inlägg

belalissh skrev:
åkte fast på kontrollen klockan 15 00.

Jag kommer skriva i överklagandet att jag ställde på den 1440.. ställde på den några timmar senare på kvällen.

Ringer man till  transportstyrelsen säger dom att jag ställde på den 15/3 dvs samma datum som när jag blev stoppad.

Dom har säkert loggar så dom ser exakt tidpunkt... de ser nog till å med IP nummer

belalissh
9 mars 2011 · 21 Inlägg

fick lappen från åklagaren. De står inga tidpunk bara datum.

BMW 328 (2000)
gamlingen
9 mars 2011 · 5 198 Inlägg

belalissh skrev:
fick lappen från åklagaren. De står inga tidpunk bara datum.

vill dom krångla så tar dom reda på det, åsså har du ju redan erkänt i tråden... både tidpunk och datum hmm

Senast redigerat av gamlingen (9 mars 2011)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2011 · 17 486 Inlägg

belalissh skrev:
fick lappen från åklagaren. De står inga tidpunk bara datum.

Åklagare? Trodde man bara fick böter rakt av? Eller har du varit "i blåsväder" tidigare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
9 mars 2011 ·

belalissh skrev:
fick lappen från åklagaren. De står inga tidpunk bara datum.

Är de lönt att dra ut på de?. Menar du åker ju på de hur du än kommer göra.
Tror du på att de skulle vara efterblivna? Tror de kan kolla av snabbt via polisen som stoppa dig och ditt försäkringsbolag.

Och du blev troligtvis rädd för utredningen så du åkte hem och ställde på smile
Alla gör vi fel. men ta dem som en man.

Nitrometanskada Gött mos
9 mars 2011 · 1 096 Inlägg

superpackman skrev:
lite OT men får man besiktiga en avställd bil?

För att en bil ska få vistas ute i trafiken måste den väl under alla oständigheter vara påställd?

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck
Volvo 242 Turbo "242 From Hell" (1975)
Saab 9-5 Aero Sportsedan "Caramell" (2004)
gamlingen
9 mars 2011 · 5 198 Inlägg

Nitrometanskada skrev:

superpackman skrev:
lite OT men får man besiktiga en avställd bil?

För att en bil ska få vistas ute i trafiken måste den väl under alla oständigheter vara påställd?

jag har besiktat avställda bilar..

belalissh
9 mars 2011 · 21 Inlägg

Jag erkände aldrig på plats därför starta dom utredning. Bara du säger att du ställde på den någon timme innan får dom inte skriva böter bara starta utredning då systemet kan ta tid att ladda. "STRAFFÖRELÄGGANDE KAN EJ ÖVERKLAGAS" WTF ?? VAD ÄR DE FÖR UTREDNING Står :

" Du har i vart fall av oaktsamhet brukat din bil med reg nr : ****** på **** vägen i Lund trots fordonet varit avställd den 15/2 2011.


Nu ringer man transportstyrelsen och ber dom skicka en lapp med stämpel att bilen sattes i trafik den 15/2 " dock står de inga tider big_smilebig_smilebig_smile" Vilket de inte gör i åklagarens rapport big_smile

Skicka till dom och dom och säger Jo visst var den på ställd! Ert system hade  fel! BADA BOM så är de fixat!

BMW 328 (2000)
belalissh
9 mars 2011 · 21 Inlägg

Kan ju tillägga att min bil inte hade trafikförsäkring eller beskattad. Dom kollade inte upp om den hade försäkring! Duma polis fan!!! big_smile

BMW 328 (2000)
belalissh
9 mars 2011 · 21 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

belalissh skrev:
fick lappen från åklagaren. De står inga tidpunk bara datum.

Åklagare? Trodde man bara fick böter rakt av? Eller har du varit "i blåsväder" tidigare?

Dom startar utredning om dom inte är 100% på om dom har rätt att sätta böter på plats! big_smile

BMW 328 (2000)
Volvofarfar
10 mars 2011 · 1 312 Inlägg

belalissh skrev:

Dieselsmurfen skrev:

belalissh skrev:
fick lappen från åklagaren. De står inga tidpunk bara datum.

Åklagare? Trodde man bara fick böter rakt av? Eller har du varit "i blåsväder" tidigare?

Dom startar utredning om dom inte är 100% på om dom har rätt att sätta böter på plats! big_smile

Dom lägger Garanterat ner utredningen...dom har varken tid eller råd med sådan trams för sådan liten företeelse..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang