Hur lände bör man varmköra bilen ?

Ellertz Norrlänning
16 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Börjar bli lite orolig att ja varmkör min för kort tid innan ja varvar ur den rejält, har en 2 km 50 väg fram till E4 an där ja brukar trycka på rejält, räcker den biten eller bör ja varmköra den en stund till ? tänkte så oljan hinner bli varm goo smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
TTTTT
16 februari 2008 · 945 Inlägg

motorn bör komma upp i arbetstemp innan man fläskar på för fullt,  gäller alla bilar, en turbo bör man tomgångsköra ett tag innan man åker iväg, sen så bör den få stå och "fläkta" ur nån minut på tomgång innan man slår av bilen.

Senast redigerat av TTTTT (16 februari 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
Eisenhut
16 februari 2008 · 1 827 Inlägg

Från och med att vattentempen har nått arbetstemp så dröjer det lika länge till innan min olja blivit 50 grader varm. Räkna med kanske 4*tiden till vattentemp för att oljetemp ska bli tillräckligt varm.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Izual
16 februari 2008 · 4 571 Inlägg

Ungefär dubbla tiden från att det vattentempen kommit upp till rätt temp har jag hört.

Ellertz Norrlänning
16 februari 2008 · 1 453 Inlägg

då varmkör ja den nog ganska  för kort tid, men mätare hinner knappt röra sig innan ja trycker på..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
JH
16 februari 2008 · 165 Inlägg

Det är nog för kort tid!.. jag brukar köra ca 10-15 minuter innan jag drar på

Volvo s40 (2000)
PG Avstängd
16 februari 2008 · 298 Inlägg

80 grader på oljetempen för en M3a

evilaudio
16 februari 2008 · 16 195 Inlägg

varmköra??  sånt trams..wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
PG Avstängd
16 februari 2008 · 298 Inlägg

evilaudio skrev:
varmköra??  sånt trams..wink

90 vilda i Jettan så är det väl skit samma wink
har du en högprestanda motor så är det skit viktigt för att minimera slitaget att oljan kommer upp i rätt temp innan man skickar på.

Senast redigerat av PG (16 februari 2008)

evilaudio
16 februari 2008 · 16 195 Inlägg

PG skrev:

evilaudio skrev:
varmköra??  sånt trams..wink

90 vilda i Jettan så är det väl skit samma wink
har du en högprestanda motor så är det skit viktigt för att minimera slitaget att oljan kommer upp i rätt temp innan man skickar på.

ja ger fullt me de mesta..wink   chevan fick veta att den levde första gången ja/vi starta den.. haha.

pajjar de så får man laga..big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
16 februari 2008 · 16 195 Inlägg

men när de gäller prestanda bilar så bör dom bli varma innan man öser på men en 850 T e väl inte direkt nån prestsanda bil så smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
16 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Säg inte så Evil, volvoraggarna kanske blir förnärmade wink

Brukar bara låta bilen stå på tomgång lite och sen köra lugnt ett par minuter inne i byn sen har jag bara 6km till jobbet så det blir ju inte direkt mycket "buskörning" utan mest fortkörning tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
mektrollet Reparatör
16 februari 2008 · 630 Inlägg

kliver ut å startar bilen direkt på morgonen, sen in å äter frukost . inte direkt för att varmköra bilen för bilens skull utan för att jag ska slippa frysa häcken av mig . Har ju trots allt 1,5 km till jobbet om man inte går då e det ju 700 meter lol

Echelon
16 februari 2008 · 186 Inlägg

Brukar varmköra tills motorn är varm, varvräknaren är nere på sista "gula" pricken innan rött, samt att oljetempen minst har kommit en liten bit över 75grader... så det blir några varm runt stan innan man kan köra med lite mer gas haha tongue

Sedan har jag hört att det inte är bra att låta motorn stå på tomgång vid kallstart då du inte har något tryck i motorn som skickar runt oljan, sant eller falskt? Jag brukar iaf rulla i väg lite lätt direkt efter jag startat bilen.

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
viccoA
16 februari 2008 · 3 110 Inlägg

Hur lång tid det tar för oljan att komma upp i temp beror på vilken bil, hur stor mängd olja det går i motorn, om/hur stor oljekyl du har.

M-coupén tar iaf 10 minuter på sig att komma upp i 80grader.

Rdx
16 februari 2008 · 113 Inlägg

Aldrig hört något om att man ska stå på tomgång med turbobilar innan man kan ge sig av. Däremot att man inte stängerav bilen direkt efter att man kört inspirerat är ju ingen myt. Men däremot väldigt överskattat! Anledningen är ju att turbon blir VÄLDIGT varm när man kör som en tok, stänger man då direkt av bilen när turbon är glödhet så kan oljan i turbon Koxa och turbon får sedan dålig smörj!

Evon min tar runt 10 minuter att få upp i arbetstemp ~80 grader. Vattentempen går upp på ~2 minuter så dubbla tiden är nog lite optimistiskt!

- Projekt Skyline R32 GT-R: http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=13825
- HenrikssonMedia galleri: http://www.henrikssonmedia.se/
Ellertz Norrlänning
17 februari 2008 · 1 453 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Säg inte så Evil, volvoraggarna kanske blir förnärmade wink

Brukar bara låta bilen stå på tomgång lite och sen köra lugnt ett par minuter inne i byn sen har jag bara 6km till jobbet så det blir ju inte direkt mycket "buskörning" utan mest fortkörning tongue

Tack fr den ! Volvoraggare är ja så långt ifrån man bara kan komma wink ja bor mitt i stan och sist ja var ute och bilraggade var nån gång på 90 talet wink men ändå..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
17 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Ellertz skrev:

TBOC_Razor skrev:
Säg inte så Evil, volvoraggarna kanske blir förnärmade wink

Brukar bara låta bilen stå på tomgång lite och sen köra lugnt ett par minuter inne i byn sen har jag bara 6km till jobbet så det blir ju inte direkt mycket "buskörning" utan mest fortkörning tongue

Tack fr den ! Volvoraggare är ja så långt ifrån man bara kan komma wink ja bor mitt i stan och sist ja var ute och bilraggade var nån gång på 90 talet wink men ändå..

Haha visste att någon skulle bita på det betet tongue

Men jag riktade det inte mot någon utan alla volvoraggare wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Germax
17 februari 2008 · 12 086 Inlägg

Jag brukar ta de lugnt tills vattnet är varmt. Sen tar jag det oftast ganska lugnt efteråt med. Ska jag varvstoppa ser jag till att oljan är varm, vilket tar avsevärt mkt längre tid än vattnet.

Morsans C5 har både vatten och oljetemp, vattnet blir varmt på kanske 4-5 km. Oljan tog de säkert 2 mil, landsväg.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
17 februari 2008 · 938 Inlägg

Kanske lite OT, men vad räknas som arbetstemp för oljan samt hur varm kan den bli utan att den blir för varm, alltså, var går gränsen? Har oljetempmätare orginal, men vet inte riktigt var den borde ligga...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang