4428
Sök

Hur sänker man en cross ?

KelashiaN
16 februari 2008
Trådstartare
Hej ! Jag har en fråga här...
Hur är det man sänker en cross ? menar både bak dämparna och fram...
Har fått många olika svar av folk men vill hällst ha ett rakt och tydligt svar av någon som kan !
Tacksam för alla svar !! Mvh cool

465 Inlägg
16 februari 2008
går ju att lossa gaffeln vid styret.... men man kan inte sänka mkt... bak släpper man ju bara ut fjädern....

KelashiaN
16 februari 2008
Trådstartare
Hur är det jag släpper ut fjädern.. ? jag förstog inte riktigt vad du menar.. Mvh

465 Inlägg
16 februari 2008
fjäderns späns ner med 2 ''ringar'' det är bara att skruva upp dom....går inte missa..

KelashiaN
16 februari 2008
Trådstartare
Jahaa är det dom som sitter nästan längst upp på bakfjädern ?..

KelashiaN
16 februari 2008
Trådstartare
Jag förstog nu... men fram dämparen är det bara att skruva på skruven längst på toppen av dämparen.. ?

465 Inlägg
16 februari 2008
nej:P  asso... sök upp en verkstad... säkrast så!

Sleeper
3 084 Inlägg
16 februari 2008
du kan få köpa min bakdämp om du vill den har slut på gas så den är garanterat i botten wink

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 867 Inlägg
16 februari 2008
Framgaffeln går oftast att släppa ner lite i kronorna, bak borde man egentligen göra om på länkaget för att få behålla nån fjädringsväg.
Släpper man på fjäderförspänningen så blir den kanske lite lägre, men det är mest pga den blir så mjuk, det kommer bli gungigt och bottna om man kör hårt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

4 506 Inlägg
16 februari 2008
Ring Cross & EnduroCompaniet i kållered.
Så får du riktiga uppgiffter.

Kan du andas kan du dö.

465 Inlägg
16 februari 2008
finns inställning's skruvar där man kan ställa in det mesta

Koop skrev:
Framgaffeln går oftast att släppa ner lite i kronorna, bak borde man egentligen göra om på länkaget för att få behålla nån fjädringsväg.
Släpper man på fjäderförspänningen så blir den kanske lite lägre, men det är mest pga den blir så mjuk, det kommer bli gungigt och bottna om man kör hårt.

Legitimerad Lamphållare
369 Inlägg
16 februari 2008
skär ur lite matrial ur sadeln istälet, man ska inte börja o fiffla me dämpningen, och ifall man höjer/sänker hojen i styrkronan så uppför den sig olika, styrbättre/sämre  blir mer stabil i högre farter/ostabil i högre farter osv

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "

1 867 Inlägg
17 februari 2008
laaantz skrev:
finns inställning's skruvar där man kan ställa in det mesta

Ska man "ställa bort" gungandet så får man öka både kompressionsdämpningen och returdämpningen, inte alla hojar har möjlighet för att ställa på det.
Sen är det inte en bra lösning heller, du kan aldrig få en hoj med noll fjäderförspänning riktigt bra genom att fippla med inställningarna.

En bra variant är att tillverka längre "hundben" till länkaget och på så sätt få ett lägre utgångsläge på svingen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
17 februari 2008
varför sänka en cross?? det är väl bra att ha den i den höjden?

Sök