2981
Sök

Tips på billjud till S40

Son Of Murphy
782 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Tjena!

Nu är det dags o äntligen byta upp mitt billjud i min T4:a, men jag har lite "problem" med hur jag ska bygga...
Jag vet inte om jag ska bygga baslåda; som innebär förminskat bagageutrymme, problem o komma åt reservhjul och är problem o bygga snyggt...
Eller; Köpa bakhögtalare som spelar låga Hz för o få dunk...

Det jag har idag är följande:
Huvudenhet: SONY CDX-GT616U
Framsystem: Mutant MT505XXXC 5,25or
Bas: Mutant NW1040X
Slutsteg: Mutant MT300.4X

Basen sitter i en hemmabyggd låda i dagsläget som är felbyggd, så antingen bygger jag ny eller så blir den över.
Men stora problemen är iaf, hur jag ska göra. Går det i dagens läge o hitta högtalare som spelar bra rockmusik, dvs med både djupbas o klarbas? Helst inte större än 5,25 för att minimera inverkan på bilen.
Eller ska man försöka få till en baslåda som inte är alltför stor så man kommer åt o lasta bra och kommer åt reservhjulet? Vilket i sig då kommer innebära en jävla massa mätanden och ombyggnader av inredningen...

Ja jag vet jag är kinkig utav mig. Men bilen står på min flickvän och används i dagligt bruk... tongue
Man är ju ingen mästersnickare och har heller aldrig hållit på med plast och sådant, men vill ha det cleant, snyggt o låta bra! big_smile

Mvh. Mankan1978

Edit: Självklart är jag tacksam om någon vill hjälpa mig bygga enligt mina "krav" också... wink
Senast redigerat av Mankan1978 (17 februari 2008)

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

1 634 Inlägg
17 februari 2008
Hopplöst att få det att låta bra i de dörrarna utan inverkan sad Det du skulle kunna försöka med är att montera ett par 5,25" på orginalplats, täta dörrpanelen med en tjock list runt om, trycka dit den, och sedan täta runt högtalaren ut mot dörrsidan så konen blir helt avskild ifrån insidan av dörren.

Men sen har vi ju problemet med dessa värdelösa adapterringar som så gott som totalt bommar igen högtalarkorgens lufthål, där får du försöka göra något eget.

Du kan pma mig om du undrar över mer, har hållt på endel med min V40.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Son Of Murphy
782 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
andreas_gbg_ skrev:
Hopplöst att få det att låta bra i de dörrarna utan inverkan sad Det du skulle kunna försöka med är att montera ett par 5,25" på orginalplats, täta dörrpanelen med en tjock list runt om, trycka dit den, och sedan täta runt högtalaren ut mot dörrsidan så konen blir helt avskild ifrån insidan av dörren.

Men sen har vi ju problemet med dessa värdelösa adapterringar som så gott som totalt bommar igen högtalarkorgens lufthål, där får du försöka göra något eget.

Du kan pma mig om du undrar över mer, har hållt på endel med min V40.

Mvh Andreas

Tjena!

Det är så att jag inte tänkt bygga i dörrarna i bak, OM jag hoppar över basen, utan då sätta några tyngre i hatthyllan (har ju s40 tongue), men då där bara sitter 5,25:or tror jag inte att det går o få något direkt basljud därifrån, men jag är öppen för förslag på bas.
Eller så handlar det om o bygga en baslåda, men då en så pass liten att man fortfarande kan lasta bra och komma åt reservhjulet.
Framdörrarna däremot behövs inga adapterringar till, där går ju basarna rakt in i dörren! big_smile Och jag har 2" diskanter vilka i sin tur också passar rakt ner, då hålen i instrumentpanelen är 4", men sitter någon form av adapterpryl där så det sitter orginal 2" diskant...

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Sök