2984
Sök

Batterival? Hur starkt?

1 866 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#1
Funderar på att byta ut mitt gamla batteri till ett nytt friskt batteri.
Jag vill ha ett som kan driva en del lampor/dioder och även som kan spela musik ett bra tag....
Vad ska jag välja? Hur starkt? Vad kostar det?
Har en Eclipse 97a
Senast redigerat av RichiB (17 februari 2008)


4 554 Inlägg
17 februari 2008
#2
ta så stort du kan få i sen ett som tål urladdningar osv märke och modell får du välja själv, sök runt lite på forumet så finns de lite trådar om vilken modell som rekomenderas

1 866 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#3
Jo men man kan inte ta ett för starkt heller ju!? Då förstörs väl elektroniken i bilen!?


tokfrans
982 Inlägg
1 866 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#5
Ja har jag ett standard batteri på 55ah så e det väl inte så smart att trycka dit ett på 100ah!?
De säger de i alla fall på Micro när man handlar batteri där. Desäger att det e jätteviktigt att man får rätt ah!


4 554 Inlägg
17 februari 2008
#6
inga problem alls så länge du inte ändrar spänningen vilket jag inte tror du lär göra

2 123 Inlägg
17 februari 2008
#7
RichiB skrev:
Ja har jag ett standard batteri på 55ah så e det väl inte så smart att trycka dit ett på 100ah!?
De säger de i alla fall på Micro när man handlar batteri där. Desäger att det e jätteviktigt att man får rätt ah!

Då har dom på din micro butik inte alla indianer i kanoten.
Ta ett så stort och stark din batterihylla får plats med, ett bra tips är att kolla vilken ände polerna sitter så du slipper skarva sladdarna.
Kolla på batterier som Optima, northstar, Banner, CT leader, Trojan osv.
Men smakar det så kostar det wink

1 866 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#8
Aha d e jag med i kanoten :-)
Tackar för tipsen.....


21 761 Inlägg
17 februari 2008
#9
Det är absolut ingen nackdel med ett stort batteri, det som sitter originalmonterat i bilar brukar vara relativt litet och är egentligen bara dimensionerat för den utrustning som sitter i den bilen. Jag brukar rekommendera att ta så stort som ryms på batterihyllan, ibland finns det en del plats över där det ordinarie batteriet sitter.

De batterier som Fredrik.Gustavsson skriver om är bra batterier som tål mycket stryk, passar alltså bra till ditt ändamål eftersom det verkar handla om en del saker som behöver ström med motorn avslagen.

Enligt tabeller hos Tudor så sitter pluspolen till vänster på ditt batteri och då är det alltså "polställning 1" som gäller, ifall det står "polställning 0" på ett batteri så är pluspolen till höger och då måste du ändra lite på kablarna.
Senast redigerat av Drönirettab (17 februari 2008)

1 866 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Det är absolut ingen nackdel med ett stort batteri, det som sitter originalmonterat i bilar brukar vara relativt litet och är egentligen bara dimensionerat för den utrustning som sitter i den bilen. Jag brukar rekommendera att ta så stort som ryms på batterihyllan, ibland finns det en del plats över där det ordinarie batteriet sitter.

De batterier som Fredrik.Gustavsson skriver om är bra batterier som tål mycket stryk, passar alltså bra till ditt ändamål eftersom det verkar handla om en del saker som behöver ström med motorn avslagen.

Enligt tabeller hos Tudor så sitter pluspolen till vänster på ditt batteri och då är det alltså "polställning 1" som gäller, ifall det står "polställning 0" på ett batteri så är pluspolen till höger och då måste du ändra lite på kablarna.

tack för hjälpen :-)


1 050 Inlägg
17 februari 2008
#11
Skojigt forum detta? här satt jag och skrev ihop ett lång uttömmande svar om batterier och ampere,förbrukning,mm.

När jag sedan ska skicka iväg svaret, så ser jag hur allt SUDDAS UT??? Är det moderatorn för forumet eller kanske han som gömmer sig bakom kameran som har lite roligt eller vad? mad

Edit: Det verkar som om det är generalkortis på forumet? kollar jag tex inlägg på bilstereosidan så byter det automatiskt till motor,mm??? sedan blir jag aut inloggad på min sida? Vad fan är detta?
Senast redigerat av E-30 (17 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

4 554 Inlägg
17 februari 2008
#12
E-30 skrev:
Skojigt forum detta? här satt jag och skrev ihop ett lång uttömmande svar om batterier och ampere,förbrukning,mm.

När jag sedan ska skicka iväg svaret, så ser jag hur allt SUDDAS UT??? Är det moderatorn för forumet eller kanske han som gömmer sig bakom kameran som har lite roligt eller vad? mad

Edit: Det verkar som om det är generalkortis på forumet? kollar jag tex inlägg på bilstereosidan så byter det automatiskt till motor,mm??? sedan blir jag aut inloggad på min sida? Vad fan är detta?

haha det är nog din dator som flippat loss på dej tongue rensa cookies och allt sånt så kanske de funkar bättre


Sök