3580
Sök

SWS-1042D förslag på låda?

424 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#1
Har en SWS-1042D liggandes och tänkte kasta ihop en låda till denna och ha den i bilen, effekt finns och blir över men vilken låda ska jag ta ? sluten eller portad. har en sluten just nu på 27L men tycker att de måste kunna gå bättre men en annan, är inte helt nöjd med den. någon som är bra på detta? skriver med lite siffror på basen ifall de är någon som vet eller är sugen och ge lite tips smile

SWS-1042D
4+4 ohm
FS 34
Vas 30L
qms 13.89
qes 0.71
Qts 0,68

något annat som skulle behövas?

/Johan

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

424 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#2
Ingen ? sad

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

RM-operatör
667 Inlägg
17 februari 2008
#3
Sluten volym ;18,4-42,4 liter
Portad volym ;28,3-49,5 liter
Port på 7,6cm(3") i dia och 22,8cm(9") långt.

Jag kör dock bara på portat för egen del. Allt för att spara plats=)


424 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#4
ShyGuy skrev:
Sluten volym ;18,4-42,4 liter
Portad volym ;28,3-49,5 liter
Port på 7,6cm(3") i dia och 22,8cm(9") långt.

Jag kör dock bara på portat för egen del. Allt för att spara plats=)

Tack du, har du någon rek inom dessa liter ?
Kör du på portad för att spara plats? är det inte slutna lådor som blir mindre? smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

RM-operatör
667 Inlägg
17 februari 2008
#5
Hmm,det blev visst en miss där av mig=)
Blev lite mycket cider och Alfapet igår kväll så hjärnkontoret är lite överbelastat=)

Nja,jag har nog inga litrar att rekomendera,dom är tagna rakt av från Alpine.
Men är man lat så kan man ju köpa BRL´s färdiga 12" låda på 32 liter, lite i mitten av siffrorna.


424 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#6
ShyGuy skrev:
Hmm,det blev visst en miss där av mig=)
Blev lite mycket cider och Alfapet igår kväll så hjärnkontoret är lite överbelastat=)

Nja,jag har nog inga litrar att rekomendera,dom är tagna rakt av från Alpine.
Men är man lat så kan man ju köpa BRL´s färdiga 12" låda på 32 liter, lite i mitten av siffrorna.

Ok. vi har då inget BRL här nere på gotland och skicka efter en har jag inte tid och lust att vänta. gjorde en sluten till basen på ca 27L - bas men tyckte att de inte alls blev så bra. så portad tänkte jag nu då. har fått förmig att 34L något och en port på 10"*1" * 14" skulle vara något?! men jag kommer inte ihåg vart de kommer ifrån. ingen sm har byggt eller vet något som har byggt låda till en sådan här bas? känns som att de inte används av så många
Senast redigerat av joliba_01 (17 februari 2008)

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

21 761 Inlägg
17 februari 2008
#7
45 liter basreflex med 4" rör som är 28cm långt, dämpmatta på väggarna i lådan. Röret kan kortas av till ca 20cm för att få aningen mer dunk. Både bas och rör är inräknade i volymen, 45 liter är den innervolym som ska byggas.

Detta är bara en uträkning i ett lådprogram, jag har inte testat den basen själv, men det borde fungera.

424 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
45 liter basreflex med 4" rör som är 28cm långt, dämpmatta på väggarna i lådan. Röret kan kortas av till ca 20cm för att få aningen mer dunk. Både bas och rör är inräknade i volymen, 45 liter är den innervolym som ska byggas.

Detta är bara en uträkning i ett lådprogram, jag har inte testat den basen själv, men det borde fungera.

ok fan va nice. vilket program använder du när du räknade ut de och hur blir lådan avstämd?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

21 761 Inlägg
17 februari 2008
#9
Använder mest BassBox Pro 6.0.2 när jag räknar, men har även WinISD. Den där lådan bör få runt 40 Hz avstämning, med 20cm rör så ska det bli ungefär 45 Hz. Lådan är tänkt att kunna spela både dunk och djupbas med 40 Hz avstämning, åtminstone enligt teorin wink.

424 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Använder mest BassBox Pro 6.0.2 när jag räknar, men har även WinISD. Den där lådan bör få runt 40 Hz avstämning, med 20cm rör så ska det bli ungefär 45 Hz. Lådan är tänkt att kunna spela både dunk och djupbas med 40 Hz avstämning, åtminstone enligt teorin wink.

ok sitter själv med bassbox men visseligen bara med 6.0.18 då smile men min engelska är då inte så super bra så de blir ingen riktig bra ritning på de hela. smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

21 761 Inlägg
17 februari 2008
#11
Vad är det som bråkar?

Programmet har ju inget jättefantastiskt ritningsverktyg iof, men man får iaf fram måtten på de olika bitarna.

424 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Vad är det som bråkar?

Programmet har ju inget jättefantastiskt ritningsverktyg iof, men man får iaf fram måtten på de olika bitarna.

jag vet inte va de är för någe. får labba mig fram ella nåe smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

21 761 Inlägg
17 februari 2008
#13
Blir säkert bra smile.

424 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
Blir säkert bra smile.

får väl hoppas de smile räknade om 4" porten till slots nu och de skulle väl bli ungefär 23,9 * 10,64 cm om jag inte räknade fel förstås smile gör väl en längd på 28 och kollar om den behövs kortas eller inte

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

21 761 Inlägg
17 februari 2008
#15
joliba_01 skrev:
räknade om 4" porten till slots nu och de skulle väl bli ungefär 23,9 * 10,64 cm om jag inte räknade fel förstås smile

Njaa, vänta här nu, slotport säger du. Det kan man inte räkna på i programmet, bara vanlig fyrkantig port går att räkna. Slotport blir lite annorlunda.

424 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
Blir säkert bra smile.

Tack föresten smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

424 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
joliba_01 skrev:
räknade om 4" porten till slots nu och de skulle väl bli ungefär 23,9 * 10,64 cm om jag inte räknade fel förstås smile

Njaa, vänta här nu, slotport säger du. Det kan man inte räkna på i programmet, bara vanlig fyrkantig port går att räkna. Slotport blir lite annorlunda.

jasså. är det en annan formela man ska använda där då?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

21 761 Inlägg
18 februari 2008
#18
Jo, en sån port blir kortare än en vanlig fyrkantig/rund port vid samma avstämningsfrekvens. Sedan blev det inte riktigt rätt area på den porten som du hade tänkt göra, ett 4" rör har ungefär 81,7cm2 area men din uträkning är på ca 254,3cm2. Dvs ungefär 3 ggr större smile.

424 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Jo, en sån port blir kortare än en vanlig fyrkantig/rund port vid samma avstämningsfrekvens. Sedan blev det inte riktigt rätt area på den porten som du hade tänkt göra, ett 4" rör har ungefär 81,7cm2 area men din uträkning är på ca 254,3cm2. Dvs ungefär 3 ggr större smile.

jag kastade ihop en låda i dag sen skulle jag såga ur ett hål till porten och kliade lig i huvet och tänkte fan va stor den vart smile så jag kortade av den från 10,6 cm till 4 såg lite bättre ut borten vart alltså 4cm * 23.9cm och 20cm lång och det lät mycket bättre än den slutna iallafall. kankse inte optimalt men de duger till den bilen big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !


Sök