3566
Sök

Koppla EN bas på ett 4-kanaligt slutsteg?

338 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#1
Om basen har dubbla talspolar kan man då parallellkoppla två kanaler till varje talspole så man utnyttjar alla fyra kanaler på steget till endast en bas?

1 171 Inlägg
18 februari 2008
#2
Du bryggkopplar kanalerna parvis, bryggkoppling kan snarare liknas vid en seriekoppling av slutstegskanalerna för att få ut högre spänning och därmed effekt.

Du får räkna på lådan på samma sätt som om spolarna var parallellkopplade. Se bara till så att alla kanaler får exakt samma insignal och utsignal, annars kan det bli knasigt.


338 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#3
Menade ju självklart att bryggkoppla två av kanalerna till en spole och de två andra till den andra spolen, får skylla på att jag är förkyld och alldeles för trött tongue

Men det fungerar alltså utan problem?

338 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#4
Steget tål bara 4Ohm bryggat, och basen är 2x4Ohm's talspolar på.


Sök