3561
Sök

lampor blinkar och spänning sjunker vid basslag. Är detta något att vara rädd för?

1 050 Inlägg
21 februari 2008
#21
Emilj90 skrev:
många orginal generatorer kan inte leverera så jätte mycket mer än vad som krävs orginal plus ett par extraljus kanske. så en starkare generator är att rekomendera om man ska plocka ur många amps.

Byt laddregulator, det är den som reglerar utspänningen från generatorn.
12v är på tok för låg spänning när stegen spelar, det går att skrämma upp generatorn
till 14,4 volt med stegen spelandes. Detta om man byter laddregularn. wink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
21 februari 2008
#22
E-30 skrev:
Emilj90 skrev:
många orginal generatorer kan inte leverera så jätte mycket mer än vad som krävs orginal plus ett par extraljus kanske. så en starkare generator är att rekomendera om man ska plocka ur många amps.

Byt laddregulator, det är den som reglerar utspänningen från generatorn.
12v är på tok för låg spänning när stegen spelar, det går att skrämma upp generatorn
till 14,4 volt med stegen spelandes. Detta om man byter laddregularn. wink

måste erkänan att det är smartare och billigare:P tänk på shyssta kabelanslutningar mellan generator-batteri-steg. även jorden. och inte för tunna kablar då det bli onödigt spänningsfall som vi så febrilt inte vill eftersom vi ökar uttaget ur generatorn.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.

Skogsfan
649 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#23
Tjenare alla! tack för alla svar, har varit borta ett par dagar så har inte kunnat läsa eller svara på detta förens nu.

Men vad jag kan tyda är det alltså troligtvis generatorn som är mitt problem, går emellan ca 13.6v och 12nånting när basen är igång och slår.

Det jag gjort inför installationen är:
Köpt nya polskor och gjort rent polerna på batteriet, skrapat plåtrent vid minuskontakten frånbatteriet och även bytt minuskabeln. Dock har jag inte kollat jorden till generatorn, har den en separat eller sitter den på batteriet tro?
Till steget, plus och minus, har jag 50mm2 kablar så nog borde dem räcka. Har även ett signat ram 2 steg nu som driver på två andra 6.5" högtalare.

Men som jag fått era fina svar till en sammanfattning är att jag nu borde kolla generatorns skick på kol osv och även genomföra en uppladdning av batteriet efter detta? Kondning verkar det vara olika tankar om men jag har fått för mig att dessa ändå inte hjälper ifall jag inte har det andra bra innan.

Borde jag vänta med att spela på tills jag gjort detta eller är det lungt som det är nu?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Skogsfan
649 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#24
E-30 skrev:
Faniskogen skrev:
som sagt, har nu fått in sinus live a-1500 i bilen, kör det på 2Ohm. Lamporna på bilen dämpas lite och spänningen sjunker från ca 13,6 till nånting på 12v vid basslag, multimetern hinner inte riktigt med att mäta där. Detta är mätt med bilen igång på tomgång och steget på halv gain.

Bättre batteri och generator är väll bästa lösningen på detta? Men det jag undrar just nu är om detta kan skada mitt system på något vis? Eller om jag kan fortsätta på detta sätt ett tag tills jag fått pengar att köpa batteri+generator.

bilen är en opel kadett -87

Det är inte säkert att du behöver byta vare sig generator eller batteri. För att generatorn skall kunna försörja både slutsteget och bilen med tillräcklig spänning MINST 14,4volt, så krävs det att du har en helt fungerande laddregulator. (sitter mont i generatorn) är kolen dåliga på laddregulatorn, så orkar den ej med fullt ut. Se till att byta regulatorn till en som är märkt med MINST 14,4volt. Sedan laddar du upp batteriet med en extern batteriladdare. Efter avslutad ladding skall batteriet uppvisa minst 12,74volts laddning. (efter en timmas vilospänning) i så fall är batteriet okej.

Laddregulatorn sitter fast på baksidan av generatorn med två skruv, den byter du lätt på fem minuter. Nya regulatorer finns hos bl.a Biltema för 98:-

Edit: Har du taskigt med flis, så finns det lösa kol att löda dit själv. brukar kosta 15-30:-

Har du möjlighet, så ta då en bild på Din laddregulatorn samt även generatorn, så ska jag se om jag har en ny laddregulator att skicka dig gratis. De regulatorer jag har är till BOSCH generatorer. big_smile
Kolla på din generator om det står DELCO eller BOSCH ?

Detta var himla hyggligt av dig!big_smile
Så då ska jag ta ett kort på den så fort jag bara kan!det är alltså delen där kolen sitter?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
22 februari 2008
#25
kolen är bara själva kontaktytan mot släpringarna på generatorn. itne dom som styr laddspänningen men dom kan vara slitna och sitter fast i udnersidan på den plattan. gör rent där plus sitter i generatorn också. generatorn kan vara i bra skicka men ändå vara för klen för att leverera till ditt bygge. så  ny laddregulator eller generator skulel nog passa sig bra

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.

1 050 Inlägg
22 februari 2008
#26
Emilj90 skrev:
E-30 skrev:
Emilj90 skrev:
många orginal generatorer kan inte leverera så jätte mycket mer än vad som krävs orginal plus ett par extraljus kanske. så en starkare generator är att rekomendera om man ska plocka ur många amps.

Byt laddregulator, det är den som reglerar utspänningen från generatorn.
12v är på tok för låg spänning när stegen spelar, det går att skrämma upp generatorn
till 14,4 volt med stegen spelandes. Detta om man byter laddregularn. wink

måste erkänan att det är smartare och billigare:P tänk på shyssta kabelanslutningar mellan generator-batteri-steg. även jorden. och inte för tunna kablar då det bli onödigt spänningsfall som vi så febrilt inte vill eftersom vi ökar uttaget ur generatorn.

Det stämmer att kablaget är oerhört viktigt, se till att det är tillräckligt grova kablar. både plus och minus av exakt samma grovlek. Kan väl även tillägga att bytet av spänningsregularor enbart ökar "spänningen" strömmen (amperestyrkan) är densamma, den kan tom bli lite lägre vid byte till en kraftigare laddregulator. Men detta kompenseras bl.a genom byte till större kablar. (utan kabelröta) big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Skogsfan
649 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#27
vilka kablar menar du då? de från generator till batteri då?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

1 050 Inlägg
22 februari 2008
#28
Faniskogen skrev:
vilka kablar menar du då? de från generator till batteri då?

Yes, dra en ny fräsch 33mm2 kabel från generatorns pluspol vidare DIREKT upp till batteriet. Då börjar vi att snacka om riktig laddning. Låt originalkabeln vara kvar, den lilla biten som går från generatorns + vidare till startmotorn. se även till att jorda generatorns gods med en liten snutt av 33mm2 kabeln. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
22 februari 2008
#29
Ja, att kolla kablar och laddning är alltid bra, men fortfarande är generatorn garanterat för klen för att orka hålla spänningen på rätt nivå när stereon spelas på hög volym och motorn bara går på tomgång.

2 655 Inlägg
22 februari 2008
#30
Genom att höja spänningen så kommer man en bit på väg.. Det är egentligen inte lösningen på problemet.

Det som händer när man justerar upp laddspänningen är att generatorn får jobba lite hårdare. Om generatorn har fullt upp att ladda batteriet utan att stereon dunkar för fullt så blir det inte bättre av basdunket.

När en generator får jobba på för fullt så blir den varm, värmeutvecklingen har en tendens att gå hårt åt stator och diodbryggan, främst dioderna.
Misstänker att Opel inte begåvade bilen med en generator större än 70A, så det finns inte speciellt mycket att spela på ( i dubbel bemärkelse).

När det gäller det jag skrev om batterierna i tidigare inlägg, så gäller det även att generatorn hinner med att toppladda batterierna med jämna mellanrum. För oftast så är bassekvenserna under kortare stunder men då går det åt en hel del ström. Ström som måste hinna komma tillbaka till batteriet innan nästa basattack.
Beroende på hur många Amperé generatorn orka ge och hur långa sträckor bilen rullar spela stor roll hur fort/sakta cellerna börjar sulfatisera.

21 761 Inlägg
22 februari 2008
#31
Jo, sånt där kan du eftersom du jobbar med generatorer, det vet jag smile. Jag håller med om allting.

Men även om laddregulatorn och generatorn är i toppskick, så kommer ändå spänningen att dippa när den där stereoanläggningen körs med hög volym och motorn bara går på tomgång. Steget som han har kan dra en hel del ström, även fast det "bara" belastas med 2 Ohm och gainen står på hälften.

Jag skrev också i en annan av hans trådar om att det mest troligt skulle bli problem med strömmen, att han skulle vara beredd på nytt batteri och/eller ny generator.

2 655 Inlägg
22 februari 2008
#32
Jag gjorde en ovetenskaplig test på min vinterbil i vintras. Monterade ett DLS A6 steg och 2st DLS MW110 basar i en gammal Corolla. Med en ny 70A generator och schyssta kablar. När jag låg och körde i 70km/h så kom det en lite längre djupbassekvens, under den sekvensen så var spänningen i bilen nere på omkring 12V. Steget åkte ur ganska fort efter det testet.. smile

Så även om man har problem med laddningen på tomgång så kan generatorn inte orka med att ladda när man har lite varv på motorn..
Med lite tur så klarar du dej med en starkare generator. Men en provkörning av generatorn och ett litet test av batteriet är att rekommendera.

Vill man göra batteritestet så är den säkraste metoden fortfarande att mäta syravikten, en sån provare går att köpa på en reservdelsbutik.
Vi använder oss av en lite modernare belastningsdator när vi belastar batterierna men i vissa fall så får vi mäta syravikten för att vara på den säkra sidan.

21 761 Inlägg
22 februari 2008
#33
Njaa, att syraviktmätning skulle vara den säkraste metoden håller jag faktiskt inte med om. Det är en bra metod, men inte den säkraste. Har en egen erfarenhet som bekräftar detta smile.

På mitt jobb så har vi hyrt in några liftar. En skylift hade ganska nyligen kommit tillbaka till oss efter lite reparationer, man hade bla bytt ut ett av batterierna, men den verkade inte hålla laddningen på batterierna (4 st 6V Trojan T-105 seriekopplade). Fastän liften hade stått ett helt dygn på laddning så gick den segt och man var tvungen att ladda den efter bara någon timme eller så.

Jag lät liften stå på laddning ett helt dygn igen och började mäta lite spänningar, plockade sedan fram syramätaren och den visade att alla batterier låg på 1,26-1,28. Inte helt fulladdade, men ganska nära. Allt verkade alltså ganska bra..... men ändå inte.

Då gjorde jag ett belastningstest, mätte på varje batteri för sig medan jag ställde liften i "externläge" och kunde manövrera lyftfunktionen vid sidan av liften samtidigt som jag mätte. Nuuu....hände det helt andra grejor, tre av batterierna sjönk med TVÅ volt medan ett batteri (det nybytta) bara sjönk med några tiondels volt.

Ringde sedan till stället där vi hyr skyliftarna och berättade om problemet med att vi var tvugna att ladda ofta. "Vi har ju provkört utan problem" sa de. Jag berättade vad jag hade mätt fram och sa väl ungefär att det kunde de ju inte ha gjort, men skällde inte.

En gubbe skickades till oss och de tre dåliga batterierna byttes ut, sedan fungerade liften igen smile.

Summering: Syraviktmätningen sa att batterierna var godkända, det behövdes ett riktigt belastningstest för att avgöra att de var dåliga.


Sök