Njaa, att syraviktmätning skulle vara den säkraste metoden håller jag faktiskt inte med om. Det är en bra metod, men inte den säkraste. Har en egen erfarenhet som bekräftar detta

.
På mitt jobb så har vi hyrt in några liftar. En skylift hade ganska nyligen kommit tillbaka till oss efter lite reparationer, man hade bla bytt ut ett av batterierna, men den verkade inte hålla laddningen på batterierna (4 st 6V Trojan T-105 seriekopplade). Fastän liften hade stått ett helt dygn på laddning så gick den segt och man var tvungen att ladda den efter bara någon timme eller så.
Jag lät liften stå på laddning ett helt dygn igen och började mäta lite spänningar, plockade sedan fram syramätaren och den visade att alla batterier låg på 1,26-1,28. Inte helt fulladdade, men ganska nära. Allt verkade alltså ganska bra..... men ändå inte.
Då gjorde jag ett belastningstest, mätte på varje batteri för sig medan jag ställde liften i "externläge" och kunde manövrera lyftfunktionen vid sidan av liften samtidigt som jag mätte. Nuuu....hände det helt andra grejor, tre av batterierna sjönk med TVÅ volt medan ett batteri (det nybytta) bara sjönk med några tiondels volt.
Ringde sedan till stället där vi hyr skyliftarna och berättade om problemet med att vi var tvugna att ladda ofta. "Vi har ju provkört utan problem" sa de. Jag berättade vad jag hade mätt fram och sa väl ungefär att det kunde de ju inte ha gjort, men skällde inte.
En gubbe skickades till oss och de tre dåliga batterierna byttes ut, sedan fungerade liften igen

.
Summering: Syraviktmätningen sa att batterierna var godkända, det behövdes ett riktigt belastningstest för att avgöra att de var dåliga.