2401
Sök

ingen bas längre?

158 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Hej!

Jag har en uppsättning GAS högtalare i min bil, och efter att jag kopplat in en baslåda i bagage luckan med internt slutsteg med lågnivå kablar så har basen i mina 6x9 försvunnit?!
ska det vara så? om det ska de är det då för att man använder en extra bas genom lågnivå?

utrustning:
GAS högtalare x 4 två fram och två bak
GAS baslåda AS-8

mvh rob
Senast redigerat av iceman89 (19 februari 2008)

158 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
och detta betyder? tongue
alltså det kommer ju själv klart bas från baslådan men inget från högtalarna, hur fixar jag detta?

158 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
ja okej, men alltså basen låter ju men när jag kopplar ur basen så finns det ingen bas i högtalarna, okej ska kolla om jag satt dom fel men jag tror inte de? det skulle alltså vara så att jag har satt in kontakterna på högtalarna på fel plats?

158 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
någon?

21 761 Inlägg
21 februari 2008
Driver du 6x9" med stereon?
Tog du loss kablarna till 6x9" högtalarna när du kopplade in baslådan?

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
22 februari 2008
Det gäller att både högnivå och lågnivå är kopplade i rätt fas. Spelar elementen mot varandra kan spl minska (dvs ljudtryck) som det påpekats tidigare i tråden, men det beror på vilka element och var de sitter.

Om man börjar med att koppla alla anslutningar som + = Röd på röd och - = vit (svart) på vit (svart).
Högnivåkablarna kan man enkelt faskolla med ett litet 1,5 volts batteri. Talspolen flyttar konen framåt och då är plus på batteriet samma som plus på anslutningen.
Men använd ej batteri på diskanter, då de lätt går sönder.

Om hela systemet väl är inställt samt lirar i fas, kan senare utröna om poäng finns att spela någon del fasvänd för mera spl. Men det är lite överkurs dock.

*Misstänker man att allt ovan står rätt till, kan man kontrollera jordpunkter och ström.
ALLA jordpunkter på karossen ska vara plåtrena för bra kontakt till chassie dvs minus.
Kopplingspunkter kan ibland behöva efterdras, så inga strömkablar eller för den delen högtalarkablar (dvs högnivå) riskerar glappa med sämre ljud som följd.

Lycka till.

(missade en bokstav & la till *)
Senast redigerat av SaabLejon (22 februari 2008)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

158 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
ja jag driver 6x9:orna med steroen och baslådan med ström från batteriet (ej tjuvkopplat från stereo ström)

6x9:orna spelar musik men dom spelar ingen bas, men saken är den att när basen är helt urkopplad så spelar 6x9:orna fortfarande ingen bas.
kan de vara kablarna som är felinkopplade på högtalarna?
basen på 6x9:orna funkade ju innan (då var de ej jag som kopplade in sladdarna på högtalarna)
kan jag då ha satt tillbaka kablarna fel då jag drog ut kablarna och satte tillbaka dom (jag förlängde kabeln därför drog jag ur dom)

endast högtalarna var inkopplade när basen blev inkopplade eller de kopplades in samtidigt

mvh

Sök