6129
Sök

Handbroms på v40 -98

Muttley
25 februari 2008
Ja min handbroms på min v40 har kärvat nu smile
   Har smort upp hävarmen på oket men ändå händer inget ännu, men när jag ändå hade hjulet borta så såg jag de att jag behöver nya klossar bak vilket jag ska köpa imorron.

Någon som vet om de brukar gå sönder på v40n?
något tips inför imorron?
vill ha de innan jag sätter igång

5 089 Inlägg
25 februari 2008
för att få ihop kolven på oket måste du ha en sådära skruvgrejj, går inte med polygrip och trycka ihop oket. sen handbromsen är väll bara att dra handbromsen, släppa handbromsen, trycka tillbaka hävarmen och smörja hejjvillt, och fortsätta tills det släpper och tar.

\Lindgren

Muttley
25 februari 2008
FLindgren skrev:
för att få ihop kolven på oket måste du ha en sådära skruvgrejj, går inte med polygrip och trycka ihop oket. sen handbromsen är väll bara att dra handbromsen, släppa handbromsen, trycka tillbaka hävarmen och smörja hejjvillt, och fortsätta tills det släpper och tar.

okej så de går inte att skruva med en rörtång då ? har gjort de på andra bilar jag haft smile

men hävarmen är de bara att smörja och dra fram och tillbaka? hur märker man om den gått rent åt helvete ? så man måste ha ett nytt ok ?

5 089 Inlägg
25 februari 2008
på "vanliga bilar" är det bara att trycka tillbaka kolven, men på v40 bak så måste du ha ett special verktyg till det, finns på mekonomen. som du skruvar in kolven, och om det går med rörtång tror jag inte, måste ha press innåt samtidigt som du snurrar.   ja du märker ju om armen går bra fram och tillbaka och hjälper inte det så är det ju tyvärr tvunget å byta oket.

\Lindgren

X40 Nordic
784 Inlägg
25 februari 2008
Jag skruva tillbaka mina med en tving som tryckte neråt och sen en näbbtång men de är inget som jag rekomenderar då det var tok jobbigt och krånglit.

Muttley
25 februari 2008
m_a_c skrev:
Jag skruva tillbaka mina med en tving som tryckte neråt och sen en näbbtång men de är inget som jag rekomenderar då det var tok jobbigt och krånglit.

wink jag är snål så jag kör på de viset.

Japps jag får allt se vad mitt bromsok tycker sj smile. Får se om de går att få de att fungera imorgon annars blir de ju nytt ok.
  hoppas de går med tanke på besiktning senast fredag smile

Muttley
26 februari 2008
Japps idag fick man den faktiskt till att börja fungera så de var som tur nog inte oket som gått sönder smile
fick av allting otroligt lätt, nog lättaste bilen jag bytt klossar på faktiskt :S Fick köpa nya klossar för de gamla var nästan helt nerslitna ändå. Tyvärr biltema klossar :S men jag ska ändå riva ner allting till semestern och förhoppningsvis lär de väl hålla till dess.

Var väldigt simpelt också att trycka ihop kolvarna, gjorde som så att jag tog en skruvtving och en polygrip och pressa och skruva samtidigt.
Sen smorde som fan vid hävarmen till handbromsen och lirka fram och tillbaka en massa gånger.
så nu får man se var besiktningen vill säga om de imorgon när man åker in och gör sin ombesiktning smile

Sök