3895
Sök

Hur funkar På/avstägning på bil-datorer ?

3 390 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjena

Satt och funderade på en sak... Har sett att fler och fler köper/säljer så kallade CarPC elelr bildatorer.. Hur funkar dom rent praktiskt.. En vanlig bilstereo startar ju när du skår på tändningen men hur funkar det med en bil-dator ?  Funkar den på samma sätt som en vanlig dator att du måste starta och stänga av den innan strömmen bryts ?'

Man vet ju själv att när t.ex strömmen gått på vanliga stationära datorn så får man ju varje gång ett felmeddelande att den inte stängdes av korrekt förra gången...


Sen en fråga till er som har bil-datorer... Hur tycker ni det funkar...? kom med lite plus och minus smile

Känns lite jobbigt om det är samma väntetid som det är när man startar upp en vanlig dator... och sen att man måste vänta på att Windows ska avslutas varje gång...

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

2 118 Inlägg
28 februari 2008
#2
en av lastbilarna jag åkte under min praktik hade då en strömbrytare till datorn.

D.i.l.l.i.g.a.f

turboabstinens
442 Inlägg
28 februari 2008
#3
Man kopplar datorn direkt till batteriet (eller ja.. tranformatorn eller vad som nu krävs) och får stänga av den manuellt, typ en knapp på instrumentpanelen när man går ur bilen. Vore coolt att koppla till centrallåset eller till tändningen dock.

ocertifierad klåpmekare

3 390 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#4
bluelight skrev:
Man kopplar datorn direkt till batteriet (eller ja.. tranformatorn eller vad som nu krävs) och får stänga av den manuellt, typ en knapp på instrumentpanelen när man går ur bilen. Vore coolt att koppla till centrallåset eller till tändningen dock.

Men då måste alltså göra hela "Start menyn-Stänga av datorn" processen  som på en vanlig dator ?

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

2 117 Inlägg
28 februari 2008
#5
Äsch...det är enkelt.
Det finns en logisk krets som man kan ställa in/koppla så att den startar datorn tex 10 sekunder efter tändningen slagits till (motorn startats) samt stänger av datorn xxx sekunder efter avslagen tändning.

Naturligtvis finns over ride funktion också så att du kan ha på datorn utan att tändningen är på...valfritt


360 Inlägg
28 februari 2008
#6
Har ingen erfarenhet av bildatorer,

Men tror inte det är windows i dom från början? Utan något annat system som är optimerat för just bildatorer.  Sen att inte hårddisken sitter på tädningen utan sitter direkt te batterit, det är ju den som tar mest stryk när man bara bryter strömmen.


Inläggskritiker
990 Inlägg
28 februari 2008
#7
Hade Carputer i saaben, sålde den efter 2-3veckor.
Tänk såhär Windows är VÄLDIGT litet på en 7" skärm även om du kör 640x800 upplösning.
Och försöka peka på skärmen medans du kör var bara o glömma.
Sen så kan man ifs installera font ends program som gör det bättre, men var så jävla svårt o ja fick det aldrig o funka bra.

Man kan ställa in carputern så den startar upp snabbt ca 20sek.

Köp dig en DVD spelare och ha musikvideos på ist, billigare o typ det man använder carputern till + att man slipper generatorsus

Slänger upp lite bildbevis så slipper man jidder om nån tror att ja ljuger.

http://img153.imageshack.us/img153/8576/bild008zb5.th.jpg

http://img170.imageshack.us/img170/5594/bild004wz1.th.jpg

http://img179.imageshack.us/img179/4236/bild009fb5.th.jpg
Senast redigerat av Hammarslag (28 februari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

3 390 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#8
Hammarslag skrev:
Hade Carputer i saaben, sålde den efter 2-3veckor.
Tänk såhär Windows är VÄLDIGT litet på en 7" skärm även om du kör 640x800 upplösning.
Och försöka peka på skärmen medans du kör var bara o glömma.
Sen så kan man ifs installera font ends program som gör det bättre, men var så jävla svårt o ja fick det aldrig o funka bra.

Man kan ställa in carputern så den startar upp snabbt ca 20sek.

Köp dig en DVD spelare och ha musikvideos på ist, billigare o typ det man använder carputern till + att man slipper generatorsus

Slänger upp lite bildbevis så slipper man jidder om nån tror att ja ljuger.

http://img153.imageshack.us/img153/8576/bild008zb5.th.jpg

http://img170.imageshack.us/img170/5594/bild004wz1.th.jpg

http://img179.imageshack.us/img179/4236/bild009fb5.th.jpg

ok... aaa, har dvd med 7" skärm nu... Har inte tänkt skaffa carputer men blev nyfiken hur det funkar bara... Har man en bra dvd spelar som spelar upp divx/xvid och har usb-port så behövs det ju inte mer..

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 februari 2008
#9
Hehe jag hittade din car-pc på minhembio när jag letade skit till den förre killen som ville ha dator i bilen tongue

Och sen får du ju komma ihåg att ju högre upplösning du har ju *mindre* blir ju allting. Om det nu inte var själva "skrivbordsytan" du menade var för liten.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Inläggskritiker
990 Inlägg
28 februari 2008
#10
Lagt upp en film nu på Carputern, ser coolt ut vilket det var i ca 2-3 dagar sen tröttna man

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed


Sök