2115
Sök

Frågor om volvo 850

72 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#1
hej, jag undrar hur det är med alla volvo 850 tillexempel som glt, t5, t5r, gl och turbo och fan vad det finns tongue
och nu undrar jag vilka är det som är turbo på och vilka som inte är turbo ?

Tacksam för svar wink

1 196 Inlägg
28 februari 2008
#2
850 turbo, 850 t5-r och 850 R

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 februari 2008
#3
Spiike skrev:
850 turbo, 850 t5-r och 850 R

Det är de med turbo ja.
T5-R är en extrautrustad och stylad T5'a med "over boost" som ger 15hk mer under några sekunder.

GLT är största sugmotorn med en 2,5-litersmotor med 170hk.
GL är första modellen och även den minsta i familjen.

Sedan finns SE som i princip är en extrautrustad GL.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

jon
76 Inlägg
28 februari 2008
#4
här är en liten lista över alla modeller!

1992 - 850 GLT (170hk sugmotor)

1993 - 850 GLE (140hk sugmotor) / 850 GLT (170hk sugmotor)

1994 - 850 GL (140hk sugmotor) / 850 GLT (170hk sugmotor) / 850 Turbo (225hk turbomotor)

1995 - 850 S 2,0 (126hk sugmotor) / 850 S 2,5 (144hk sugmotor) / 850 GLT (170hk sugmotor) / 850 Turbo (225hk turbomotor) 850 T5-R (240hk turbomotor)

1996/97 - 850 S 2,0 (126hk sugmotor) / 850 S 2,5 (144hk sugmotor) / 850 GLT (170hk sugmotor) / 850 Turbo (225hk turbomotor) / 850 TDI (140hk turbodiesel) / 850 AWD (193hk turbomotor) / 850R (240hk med automat och 250 med manuell låda)

Chris

133 Inlägg
28 februari 2008
#5
John87 skrev:
Spiike skrev:
850 turbo, 850 t5-r och 850 R

Det är de med turbo ja.
T5-R är en extrautrustad och stylad T5'a med "over boost" som ger 15hk mer under några sekunder.

GLT är största sugmotorn med en 2,5-litersmotor med 170hk.
GL är första modellen och även den minsta i familjen.

Sedan finns SE som i princip är en extrautrustad GL.

FEL !
T-5R automaten har 226 hk, men med boosten får den 240 hk i 20 (eller 30) sek medans den manuella T-5R har 240 hk hela tiden, alltså ingen boost.


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
28 februari 2008
#6
Crillee skrev:
T-5R automaten har 226 hk, men med boosten får den 240 hk i 20 (eller 30) sek medans den manuella T-5R har 240 hk hela tiden, alltså ingen boost.

Det är så alltså?
Jaja.. Är fortfarande inte värt att lägga så mycket pengar extra för att få en T5-R istället för en T5'a.
Min åsikt iaf smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

133 Inlägg
28 februari 2008
#7
John87 skrev:
Crillee skrev:
T-5R automaten har 226 hk, men med boosten får den 240 hk i 20 (eller 30) sek medans den manuella T-5R har 240 hk hela tiden, alltså ingen boost.

Det är så alltså?
Jaja.. Är fortfarande inte värt att lägga så mycket pengar extra för att få en T5-R istället för en T5'a.
Min åsikt iaf smile

Är lite roligare att äga en T-5R, med allt som kommer till smile


342 Inlägg
28 februari 2008
#8
John87 skrev:
Crillee skrev:
T-5R automaten har 226 hk, men med boosten får den 240 hk i 20 (eller 30) sek medans den manuella T-5R har 240 hk hela tiden, alltså ingen boost.

Det är så alltså?
Jaja.. Är fortfarande inte värt att lägga så mycket pengar extra för att få en T5-R istället för en T5'a.
Min åsikt iaf smile

Ööö, R-front, R-vinge, R-inredningen + att T5-R är typ fullutrustad från fabrik.

Det är värt att betala extra för tycker Jag iaf.

1 587 Inlägg
28 februari 2008
#9
T5 är T5.. En riktig R är en heeelt annan Historia grabbar.. En känsla.. Annars hade den inte varit en R - Refined ! big_smile


342 Inlägg
28 februari 2008
#10
Severin skrev:
T5 är T5.. En riktig R är en heeelt annan Historia grabbar.. En känsla.. Annars hade den inte varit en R - Refined ! big_smile

Men T5-R är mer exlusiv än en R

133 Inlägg
28 februari 2008
#11
vanten06 skrev:
Severin skrev:
T5 är T5.. En riktig R är en heeelt annan Historia grabbar.. En känsla.. Annars hade den inte varit en R - Refined ! big_smile

Men T5-R är mer exlusiv än en R

Hur menar du ?


342 Inlägg
28 februari 2008
#12
Crillee skrev:
vanten06 skrev:
Severin skrev:
T5 är T5.. En riktig R är en heeelt annan Historia grabbar.. En känsla.. Annars hade den inte varit en R - Refined ! big_smile

Men T5-R är mer exlusiv än en R

Hur menar du ?

T5-R kom tidigare än den rena R:en. Då kom dem i begränsat antal. 2500 röda 2500 svarta och 2500 gula tror jag.

Alla var så gott som fullutrustade.

Sen bytte dem namn till Vanliga R och dem fanns i fler exemplar samt inte säkert att dem var fullutrustade.

674 Inlägg
28 februari 2008
#13
vanten06 skrev:
Severin skrev:
T5 är T5.. En riktig R är en heeelt annan Historia grabbar.. En känsla.. Annars hade den inte varit en R - Refined ! big_smile

Men T5-R är mer exlusiv än en R

Det tycker jag verkligen inte!   En R är fullblod!   Så ÄR det bara...  RRRRRRR!

With great freedom comes great responsebility

342 Inlägg
28 februari 2008
#14
Ramrod skrev:
vanten06 skrev:
Severin skrev:
T5 är T5.. En riktig R är en heeelt annan Historia grabbar.. En känsla.. Annars hade den inte varit en R - Refined ! big_smile

Men T5-R är mer exlusiv än en R

Det tycker jag verkligen inte!   En R är fullblod!   Så ÄR det bara...  RRRRRRR!

Jo R:en har ju större turbo å så, men det ska ju ändå bytas ut eller??wink
Senast redigerat av vanten06 (28 februari 2008)

674 Inlägg
28 februari 2008
#15
Men min MR kommer ju inte stå för Refined... Vad är det för nått? Det låter så gubbitt på nått sätt.  Jag trodde De menade RACE första gången jag såg en R.  Det låter mer gediget & seriöst.

With great freedom comes great responsebility

133 Inlägg
28 februari 2008
#16
vanten06 skrev:
Crillee skrev:
vanten06 skrev:
Men T5-R är mer exlusiv än en R

Hur menar du ?

T5-R kom tidigare än den rena R:en. Då kom dem i begränsat antal. 2500 röda 2500 svarta och 2500 gula tror jag.

Alla var så gott som fullutrustade.

Sen bytte dem namn till Vanliga R och dem fanns i fler exemplar samt inte säkert att dem var fullutrustade.

Gula, svarta och gröna var det som tillverkades.
Fanns faktiskt några vita också big_smile

Finns bara 57 st svensksålda T5R i Sverige.
Senast redigerat av Crillee (28 februari 2008)


72 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#17
tack för allt det var bra dära, nu fick jag en bild av hur 850 motormässigt ligger till tack big_smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 februari 2008
#18
vanten06 skrev:
Ööö, R-front, R-vinge, R-inredningen + att T5-R är typ fullutrustad från fabrik.

Det är värt att betala extra för tycker Jag iaf.

R-inredningen blir slagen av el-helskinnsstolarna som man kan hitta i vanliga T5'or.
Det är inte svårt att hitta T5'or med lika mycket utrustning som en T5-R.

Det man betalar 10-tals tusen kronor extra för är en lite annan front och en vinge med en liten svart läpp på.
Saker som inte är direkt svåra att hitta i efterhand till ett okej pris.

Vill man inte ha en T5'a så bör man titta efter en äkta R.
T5-R har ett sånt otroligt överpris för det lilla man får extra.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Norrlänning
1 453 Inlägg
29 februari 2008
#19
John87 skrev:
vanten06 skrev:
Ööö, R-front, R-vinge, R-inredningen + att T5-R är typ fullutrustad från fabrik.

Det är värt att betala extra för tycker Jag iaf.

R-inredningen blir slagen av el-helskinnsstolarna som man kan hitta i vanliga T5'or.
Det är inte svårt att hitta T5'or med lika mycket utrustning som en T5-R.

Det man betalar 10-tals tusen kronor extra för är en lite annan front och en vinge med en liten svart läpp på.
Saker som inte är direkt svåra att hitta i efterhand till ett okej pris.

Vill man inte ha en T5'a så bör man titta efter en äkta R.
T5-R har ett sånt otroligt överpris för det lilla man får extra.

Kan vi inte sammanfatta allt med att de som man får standard i T5-R och R finns som tillval i vissa vanliga T5or.. Plus lite extra krut i motorn, men de flesta ska väl ändå trimma så tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 februari 2008
#20
Ellertz skrev:
Kan vi inte sammanfatta allt med att de som man får standard i T5-R och R finns som tillval i vissa vanliga T5or.. Plus lite extra krut i motorn, men de flesta ska väl ändå trimma så tongue

Yes, precis så är det smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.


Sök