3474
Sök

Omprogramering av Volvo Larmdosa

RM-operatör
667 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
#1
Ja går det att göra det själv? Jag har en otäck känsla av att de grå-blå-männen på Volvo tar duktigt betalt för det kalaset.
Dosan det handlar om är original till Volvo V70 -00, första karossen.
Dosan heter 9162945


452 Inlägg
1 mars 2008
#2
nej det går ej att göra själv du behöver volvos systemtester till detta

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Giftig
419 Inlägg
1 mars 2008
#3
Det måste dom göra, tyvärr sad

Mina dosor är lite spruckna i plasten så jag frågade om man kunde få köpa bara plasthöljet.
Men det gick minsan inte man måste köpa hela dosan plus att de måste programera den.
Det skulle gå på 1300 sa han, det tycker jag är jävligt dåligt. Det är ju plasthöljet som är runt om som man vill kunna byta så att den är hel å fräch.
Senast redigerat av _VeNoM_ (1 mars 2008)

LTJD

RM-operatör
667 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#4
Team_Bilradiohuset skrev:
nej det går ej att göra själv du behöver volvos systemtester till detta

Volvos "systemtester", är det VADIS ? Ty det har jag en full version. Riktigt skojigt program=)


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
1 mars 2008
#5
ja det är vadis men du måste kunna ansluta bilen också (använder vadis dagligen fast är ej hundra på det ännu) tongue


RM-operatör
667 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#6
volvo_245 skrev:
ja det är vadis men du måste kunna ansluta bilen också (använder vadis dagligen fast är ej hundra på det ännu) tongue

Aha... Via ODB2-uttaget,eller något annat spännande hål?tongue
Köper ju hellre en sån sladd för runt 500:- än 1000:- för att lämna in dosorna.
Men när man ska få dosorna omkodade,då lämnar man ju bara in dom och inte hela bilen? Eller har jag förstått fel där?


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
1 mars 2008
#7
lite osäker där men det är väll så att du måste lämna in hela bilen så att dom får programera in dosorna i larmet och det är obd2 uttaget men jag är inte säker på att det går med någon pirat kodläsare utan tror att dom inte hanterar larmet


RM-operatör
667 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#8
Vilken sladd spelar ju ingen roll som jag använder,eftersom det är det i andra änden,i det här fallet en Laptop med VADIS i,som snackar med bilen? Kablen jag tänker är är USB 2.0 - ODB2,så istället för en sån där handhållen Coop ShopExpress-grej för bilen så är det laptopen.
Men jag är kanske är ute och cyklar?


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
1 mars 2008
#9
nej men det borde fungera men inte en sådan Coop ShopExpress-grej  menade jag


RM-operatör
667 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
#10
Ja men då är vi på samma spår alltså smile
Då ska vi se om det beställs en sladd i afton.
Tackar och bockar för hjälpen!


Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
1 mars 2008
#11
För att få VIDA att fungera måste du ha ett interface, DICE eller VCT. Utan det händer det inget. Har du ett interface måste du även har anslutning till PIE serven, ioch med att VIDA är webbaserat, annars funkar det inte heller till 100

Och angående att programera nycklar/sändare så måste man lämna in hela bilen.
Mitt tips är ju att försöka få tag på bara plasten/kåpan till dosan.

edit: Det samma gäller VADIS som är föregångaren till VIDA, dock är inte VADIS webbaserat.
Senast redigerat av _TiNcO_ (2 mars 2008)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

452 Inlägg
1 mars 2008
#12
ShyGuy skrev:
Team_Bilradiohuset skrev:
nej det går ej att göra själv du behöver volvos systemtester till detta

Volvos "systemtester", är det VADIS ? Ty det har jag en full version. Riktigt skojigt program=)

Nej vadis och systemtestern är ej samma sak. Systemtestern är en "hora" på hjul även kallat smile
Den använder man när man vill kolla felkoder på larm släcka servicelampan och läsa enklare felkoder.
Denna användes innan vadis kom in i bilden. Vadis har även den blivit ersatt till vida som det heter idag.

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet


Sök