fråga om optima yellow top

TobbeTT
2 mars 2008 · 948 Inlägg

jap finns det två olika yellow top? ett större och ett mindre? och ni som har dom är ni nöjda med optima?
för fundera lite på att ha ett sånt i 940in..visst ska inte ha nått ljud än på ett tag men vill ha ett stabilt batteri

twin_cam Smålänning
2 mars 2008 · 7 877 Inlägg

Finns andra gelbatterier än Optima också. Bl.a Tudor MaXXima. Drönirettab har bra kolla på batterier.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TobbeTT
2 mars 2008 · 948 Inlägg

jo men på nått sätt känns optima mer driftsäkert..

Drönirettab
2 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Optima är ett AGM, inte ett GEL. Det är två olika tekniker smile.

Optima YT finns i fyra olika storlekar faktiskt, men det är mest två varianter som brukar användas. Det är 55Ah och 75Ah. Sedan finns 48Ah och 41Ah också, det mindre batteriet är väl anpassat för att sitta i små japanska bilar har jag för mig. Brukar även användas i rally, just för att det väger lite och tål mycket stryk.

Har själv bara testat det röda 50Ah Optima, det är drygt 11 år gammalt och fungerar fortfarande. Inte så pjåkigt tycker jag smile. Men flera bilstereobyggare har Optima YT och är nöjda, även om det finns flera andra märken som är likvärdiga och bättre.

Om du vill lägga ut så mycket pengar och om batteriet passar i bilen så kan du välja det största batteriet , 75Ah alltså. Det ger bra med ström.

Senast redigerat av Drönirettab (2 mars 2008)

mcguyver
2 mars 2008 · 218 Inlägg

jag kör med det lila optima YT batteriet och är grymt nöjd

Decibel
2 mars 2008 · 2 911 Inlägg

Vi använder i stort sett bara Yellowtop i installationerna, har själv 6st i min bil, kompanjonen har 4st i sin bil och dom har suttit där ett par år, funkar prima.

TobbeTT
2 mars 2008 · 948 Inlägg

ok värt att lägga pengar på då med andra ord? och blir nog ett 55Ah i så fall..

TobbeTT
2 mars 2008 · 948 Inlägg

just det på bilen min så är det typ som "vinklade kabelskor" orginal på batteriet iom oftast så sitter batteri polarna längst ut men på optima vill jag minnas att dom sitter i mitten på batteriet? men jag såg nånstans att det fanns nån typ "adapter" man kunde köpa nån guldpläterad kabelsko som gick på batteriet sen var det typ som extra polar på dom lite dåligt förklarat kanske =/ men hoppas nån fattar wink

Decibel
2 mars 2008 · 2 911 Inlägg

TobbeTT skrev:
just det på bilen min så är det typ som "vinklade kabelskor" orginal på batteriet iom oftast så sitter batteri polarna längst ut men på optima vill jag minnas att dom sitter i mitten på batteriet? men jag såg nånstans att det fanns nån typ "adapter" man kunde köpa nån guldpläterad kabelsko som gick på batteriet sen var det typ som extra polar på dom lite dåligt förklarat kanske =/ men hoppas nån fattar wink

Är liknande på 850 också, jag klippte mina och klämde nya.
Alternativt gör en ny kabel från generator o upp med fräsh kabelsko.

Tokken Team dBakuten
3 mars 2008 · 3 453 Inlägg

TobbeTT skrev:
just det på bilen min så är det typ som "vinklade kabelskor" orginal på batteriet iom oftast så sitter batteri polarna längst ut men på optima vill jag minnas att dom sitter i mitten på batteriet? men jag såg nånstans att det fanns nån typ "adapter" man kunde köpa nån guldpläterad kabelsko som gick på batteriet sen var det typ som extra polar på dom lite dåligt förklarat kanske =/ men hoppas nån fattar wink

Jag skulle skita i allt "guld"pläterat.. Satsa på rejäla grejor.
www.skyllermarks.se har det du behöver.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Slejpner
3 mars 2008 · 11 Inlägg

ett optimas enda svaghet e om det får en laddspening på över 15v så e det bara att slänga det men anars så e det ett juvligt batteri

Audi a4 tsq (2000)
E-30
3 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Slejpner skrev:
ett optimas enda svaghet e om det får en laddspening på över 15v så e det bara att slänga det men anars så e det ett juvligt batteri

Stämmer bra det, den optimala laddspänningen är: 14,4 - 14.6 volt för Optima YT. Så det gäller att se upp om man har någon av de två Ctek laddarna som "automatiskt boostar" under en timmas tid med 16 volt.
En, eller ett par boostningar, skadar nog ej Optimat, men sker det kontinuerligt så torkar batteriet ut. big_smile

Ctek laddarna som "boostar automatiskt" är följande modeller: MSX-7000 samt den största 25000. Här finns det verkligen anledning att se upp. Boostningen sker automatiskt när man väljer den högsta laddspänningen. Vill minnas att det är 14,6v.

Senast redigerat av E-30 (3 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
kolvas
3 mars 2008 · 4 001 Inlägg

Stämmer bra det, den optimala laddspänningen är: 14,4 - 14.6 volt för Optima YT. Så det gäller att se upp om man har någon av de två Ctek laddarna som "automatiskt boostar" under en timmas tid med 16 volt.
En, eller ett par boostningar, skadar nog ej Optimat, men sker det kontinuerligt så torkar batteriet ut. big_smile

Vilka Ctek laddare är det som boostar?
Är det samma sak med Optima Red?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
E-30
3 mars 2008 · 1 050 Inlägg

kolvas skrev:

Stämmer bra det, den optimala laddspänningen är: 14,4 - 14.6 volt för Optima YT. Så det gäller att se upp om man har någon av de två Ctek laddarna som "automatiskt boostar" under en timmas tid med 16 volt.
En, eller ett par boostningar, skadar nog ej Optimat, men sker det kontinuerligt så torkar batteriet ut. big_smile

Vilka Ctek laddare är det som boostar?
Är det samma sak med Optima Red?

Ctek laddarna som "boostar automatiskt" är följande modeller: MSX-7000 samt den största 25000. Här finns det verkligen anledning att se upp. Boostningen sker automatiskt när man väljer den högsta laddspänningen. Vill minnas att det är 14,6v.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
kolvas
3 mars 2008 · 4 001 Inlägg

Oki, då borde mitt ha klarat sig, jag har bara den lilla Ctek Zafir 90 på mitt Optima Red

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
E-30
3 mars 2008 · 1 050 Inlägg

kolvas skrev:
Oki, då borde mitt ha klarat sig, jag har bara den lilla Ctek Zafir 90 på mitt Optima Red

Jag har testat: Ctek 3600/7000/25000. Jag fastnade till slut för instegsmodellen 3600. Den räcker gott och väl för normala ändamål vad det gäller laddning. (gillar inte den aut boostningen på de övriga mod)

Senast redigerat av E-30 (3 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Golf_bunny The Queen
3 mars 2008 · 200 Inlägg

Jo då, optima yello batterin är bra, min pojkvän (golf88)  har ett sånt i sin Carina E men har har just köpt ett nytt sådant p.g.a det andra har hängt med i några år nu, så du kan nog fråga han vad han tycker big_smile 

Golf Racing*
E-30
3 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Golf_bunny skrev:
Jo då, optima yello batterin är bra, min pojkvän (golf88)  har ett sånt i sin Carina E men har har just köpt ett nytt sådant p.g.a det andra har hängt med i några år nu, så du kan nog fråga han vad han tycker big_smile 

Optima yellow top, har väl en utmärkande fördel gentemot andra batterier. Det går att ladda ur betydligt flera gånger än ett vanligt batteri. Några andra fördelar har ej jag märkt utav. (Är inne på mitt 3:e Optima YT (lilla mod 55A)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
TobbeTT
3 mars 2008 · 948 Inlägg

Ja ja tack för alla svar smile och lättast är väl att som sagt att klippa dom och pressa/skruva dit nya

E-30
3 mars 2008 · 1 050 Inlägg

TobbeTT skrev:
Ja ja tack för alla svar smile och lättast är väl att som sagt att klippa dom och pressa/skruva dit nya

Vad har du för batteriladdare? Det funkar inte med Mackladdare till Optimat. Det skall vara en primärswitchad laddare av god kvalite'
Typ: Optimas egna originalladdare eller Ctek 3600.
Annars kan du förstöra Optimat redan vid 1.a laddningen.

Senast redigerat av E-30 (3 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang