fråga om optima yellow top

E-30
5 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Kmarcus skrev:
Okej, låter ju som dåligt investerade pengar i så fall... fast det är pappa som betalar så tongue
Fast om det var länge sen så kanske det finns någon ny? (8 år sedan artikeln skrevs)
Nej, beställdes idag och jag vet inte när jag får grejerna. Åker bort på torsdag i 2 veckor så i värsta fall blir det när jag kommer hem om ingen annan nappar.

När jag sist talade med Cteks VD: B.Maleus, så lät han meddela att Optimas originalladdare samt Ctek MSX7000 är exakt samma laddare fast med olika höljen. Vore jag tvungen att välja så faller då valet på MSX7000.

Vill även minnas att tillverkningen av Optimaladdaren var nedlagd? Se upp så det inte är någon gammal utgången "Hyllvärmare" du får.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

sierracoff skrev:
får man fråga vad du fick betala för batteriet på batteri gubben.... har de bra pris?
(bor i närheten, så vore trevligt)

Eftersom dom är en grossist så får inte privatpersoner köpa därifrån hmm

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

E-30 skrev:

Kmarcus skrev:
Okej, låter ju som dåligt investerade pengar i så fall...
Fast om det var länge sen så kanske det finns någon ny? (8 år sedan artikeln skrevs)
Nej, beställdes idag och jag vet inte när jag får grejerna. Åker bort på torsdag i 2 veckor så i värsta fall blir det när jag kommer hem om ingen annan nappar.

När jag sist talade med Cteks VD: B.Maleus, så lät han meddela att Optimas originalladdare samt Ctek MSX7000 är exakt samma laddare fast med olika höljen. Vore jag tvungen att välja så faller då valet på MSX7000.

Vill även minnas att tillverkningen av Optimaladdaren var nedlagd? Se upp så det inte är någon gammal utgången "Hyllvärmare" du får.

Okej, tack för tippset, får kolla upp det. Är det värt att köpa en 3600 istället för zafir 90? Eller är det onödiga pengar det också?

Senast redigerat av Kmarcus (5 mars 2008)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
E-30
5 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Kmarcus skrev:

E-30 skrev:

Kmarcus skrev:
Okej, låter ju som dåligt investerade pengar i så fall... fast det är pappa som betalar så tongue
Fast om det var länge sen så kanske det finns någon ny? (8 år sedan artikeln skrevs)
Nej, beställdes idag och jag vet inte när jag får grejerna. Åker bort på torsdag i 2 veckor så i värsta fall blir det när jag kommer hem om ingen annan nappar.

När jag sist talade med Cteks VD: B.Maleus, så lät han meddela att Optimas originalladdare samt Ctek MSX7000 är exakt samma laddare fast med olika höljen. Vore jag tvungen att välja så faller då valet på MSX7000.

Vill även minnas att tillverkningen av Optimaladdaren var nedlagd? Se upp så det inte är någon gammal utgången "Hyllvärmare" du får.

Okej, tack för tippset, får kolla upp det. Är det värt att köpa en 3600 istället för zafir 90? Eller är det onödiga pengar det också?

Enl bruxen från Ctek, så är Zafir 90 fullt kapabel att ladda ett Optima YT. Du laddar då med FROSTSTJÄRNAN aktiverad = 14,7volt. Precis vad Optima YT vill ha. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

okej, har fått allt nu i alla fall. Det var tydligen inte en Optimaladdare, uten en noname som Batterigubben rekomenderat (bild kommer troligen ikväll). Den är en svart lite större burk med en inbyggd fläckt och laddar med 14,8 v / 6 A. Den är dessutom helautomatisk. Det enda namn jag kan hitta är att det står "PSB & PSC Series" på burkisen. Sen står det att det är en LEAD-ACID laddare.
Batteriet hade en spänning på 12,76 v när jag fick det så jag kopplade in laddaren ute i garaget så får vi se vad det kommer upp i. Men den laddade bara med ca 1,7 A så det var inte mycket kvar till toppen.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

Vet inte hur jag får bilderna hit till tråden men nu finns det några i mitt galleri. Så dom som är intresserade får kolla där.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Lardi SQ
5 mars 2008 · 1 343 Inlägg

http://www.garaget.org/gallery/archive/80139/272877_ds8wi1.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/80139/272878_u5xcis.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/80139/272880_67sj9z.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/80139/272882_ip34jt.jpg


så   wink

Senast redigerat av Lardi (5 mars 2008)

Ljudnörd!
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

Fint smile hur gör man?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
E-30
5 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Personligen, så hade jag nog valt att använda Zaphiren så länge. Den laddaren du har på fotot är en enkel Tre stegsladdare, med möjlighet till snabbladdning. Tvivlar på att den är Primärswitchad, dessutom vet jag ej om den laddar med hela 14,8V - 6A? Verkar iså fall lite mycket. Synd om det nya dyra batteriet blir förstört.
Du bör ej heller ladda batteriet om det redan visar en vilospänning på 12.70volt = 100% laddat.

All snabbladdning är dåligt för batteriet...(Undvik snabbladdning.) Samt ladda först när batterikapaciteten kommer ned till ca 12,40v.

Står det ingen tillv på den nya laddaren? Vad kostade den?

Made in Kina:  http://sla-charger.com/News_view.asp?id=3

http://sk.micronix.cz/manuals/bat/man_1728.pdf

http://www.asianaturel.net/?lang=tr& … &id=14

Senast redigerat av E-30 (5 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

E-30 skrev:
Personligen, så hade jag nog valt att använda Zaphiren så länge. Den laddaren du har på fotot är en enkel Tre stegsladdare, med möjlighet till snabbladdning. Tvivlar på att den är Primärswitchad, dessutom vet jag ej om den laddar med hela 14,8V - 6A? Verkar iså fall lite mycket. Synd om det nya dyra batteriet blir förstört.
Du bör ej heller ladda batteriet om det redan visar en vilospänning på 12.70volt = 100% laddat.

All snabbladdning är dåligt för batteriet...(Undvik snabbladdning.) Samt ladda först när batterikapaciteten kommer ned till ca 12,40v.

Står det ingen tillv på den nya laddaren? Vad kostade den?

I så fall är skadan redan skedd hmm För det är redan laddat och klart. Varför jag laddade från början var för att optima säger att det är fullt vid 13,1 v...

Köpte genom företaget så... men ca 1500 kr i konsumentpris.

Ska ringa till dom imorrn och se vad dom säger.

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
E-30
5 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Kmarcus skrev:

E-30 skrev:
Personligen, så hade jag nog valt att använda Zaphiren så länge. Den laddaren du har på fotot är en enkel Tre stegsladdare, med möjlighet till snabbladdning. Tvivlar på att den är Primärswitchad, dessutom vet jag ej om den laddar med hela 14,8V - 6A? Verkar iså fall lite mycket. Synd om det nya dyra batteriet blir förstört.
Du bör ej heller ladda batteriet om det redan visar en vilospänning på 12.70volt = 100% laddat.

All snabbladdning är dåligt för batteriet...(Undvik snabbladdning.) Samt ladda först när batterikapaciteten kommer ned till ca 12,40v.

Står det ingen tillv på den nya laddaren? Vad kostade den?

I så fall är skadan redan skedd hmm För det är redan laddat och klart. Varför jag laddade från början var för att optima säger att det är fullt vid 13,1 v...

Köpte genom företaget så... men ca 1500 kr i konsumentpris.

Ska ringa till dom imorrn och se vad dom säger.

Menar du att "Batteri-Gubben" blåst dig på 1.500:- för en billig Kina-laddare? Det är en mkt enkel Universalladdare som ej har någonting alls med Optima att göra.
Det stod i en av länkarna att den kostade: 99 YTL  Turkisk valuta? Ca: 500:-SEK

Senast redigerat av E-30 (5 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

Du verkar ha koll på det här tongue Bara egen erfarenhet eller har du gått någon utbildning om det?
Kan batteriet vara skadat av att jag använde laddaren? Och hur skulle jag kunna test det i så fall?

Senast redigerat av Kmarcus (5 mars 2008)

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Drönirettab
5 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Ett sätt är att testa med belastningstestare, eftersom batteriet är slutet så kan man inte mäta syravikten eller så. Ett annat test är att väga batteriet med en våg som har en noggrannhet på 1 gram, då ser man om det har försvunnit syra.

Alltså, man kan säga så här att många bilstereobyggare använder både C-TEK MSX7000 och MSX25000 utan minsta problem. Då handlar det även om folk som tävlar och då får baterierna verkligen jobba hårt med både kraftiga urladdningar och snabba uppladdningar.

Om de där laddarna skulle vara farliga för batteriet så skulle inte bilstereofolket använda dessa laddare. Visst finns det andra liknande laddare också, som säkert fungerar minst lika bra eller kanske bättre, men jag tror inte att MSX 7000 och MSX 25000 är farliga för batteriet. Fast det är ju min egen uppfattning förstås smile.

Senast redigerat av Drönirettab (5 mars 2008)

Drönirettab
5 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Kmarcus skrev:
Varför jag laddade från början var för att optima säger att det är fullt vid 13,1 v...

Helt rätt, det står klart och tydligt i specen för alla YT. Orsaken till att vilospänningen är aningen högre än tex RT (som har 12,8V) är att syrakoncentrationen i YT är lite högre, då blir också vilospänningen lite högre.

Viinikka Bas För Ditt As!!!!!!
5 mars 2008 · 443 Inlägg

http://www.garaget.org/gallery/archive/35349/273165_0jt7sb.jpg
Jag kör med den här smile CTEK Multi XS25000

The Black Ghost
Kmarcus
5 mars 2008 · 854 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ett sätt är att testa med belastningstestare, eftersom batteriet är slutet så kan man inte mäta syravikten eller så. Ett annat test är att väga batteriet med en våg som har en noggrannhet på 1 gram, då ser man om det har försvunnit syra.

Alltså, man kan säga så här att många bilstereobyggare använder både C-TEK MSX7000 och MSX25000 utan minsta problem. Då handlar det även om folk som tävlar och då får baterierna verkligen jobba hårt med både kraftiga urladdningar och snabba uppladdningar.

Om de där laddarna skulle vara farliga för batteriet så skulle inte bilstereofolket använda dessa laddare. Visst finns det andra liknande laddare också, som säkert fungerar minst lika bra eller kanske bättre, men jag tror inte att MSX 7000 och MSX 25000 är farliga för batteriet. Fast det är ju min egen uppfattning förstås smile.

Vart får man tag i en belastningstestare? Och det andra sättet du tipsar om tror jag inte funkar så bra... Dels är en våg som klarar 20 kg med en noggrannhet på 1 g inte det vanligaste, och eftersom jag dessutom inte har vägt batteriet innan så blir det svårt att mäta även om jag haft en sån våg. Och även om jag skulle väga mitt andra (nytt oladdat) så är jag mycket tveksam till att dom skulle väga på grammet lika mycket från början.

Men det var inte nån av dom laddarna som jag använde, eller menar du att dom trycker på med ungefär lika mycket som den jag använde?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
E-30
5 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Kmarcus skrev:

Drönirettab skrev:
Ett sätt är att testa med belastningstestare, eftersom batteriet är slutet så kan man inte mäta syravikten eller så. Ett annat test är att väga batteriet med en våg som har en noggrannhet på 1 gram, då ser man om det har försvunnit syra.

Alltså, man kan säga så här att många bilstereobyggare använder både C-TEK MSX7000 och MSX25000 utan minsta problem. Då handlar det även om folk som tävlar och då får baterierna verkligen jobba hårt med både kraftiga urladdningar och snabba uppladdningar.

Om de där laddarna skulle vara farliga för batteriet så skulle inte bilstereofolket använda dessa laddare. Visst finns det andra liknande laddare också, som säkert fungerar minst lika bra eller kanske bättre, men jag tror inte att MSX 7000 och MSX 25000 är farliga för batteriet. Fast det är ju min egen uppfattning förstås smile.

Vart får man tag i en belastningstestare? Och det andra sättet du tipsar om tror jag inte funkar så bra... Dels är en våg som klarar 20 kg med en noggrannhet på 1 g inte det vanligaste, och eftersom jag dessutom inte har vägt batteriet innan så blir det svårt att mäta även om jag haft en sån våg. Och även om jag skulle väga mitt andra (nytt oladdat) så är jag mycket tveksam till att dom skulle väga på grammet lika mycket från början.

Men det var inte nån av dom laddarna som jag använde, eller menar du att dom trycker på med ungefär lika mycket som den jag använde?

Jag tror att Drönareettan missat hela avsnittet med "NO NAMELADDAREN" han tror nog att det handlar om Ctekladdarna. Eller så skriver han lite otydligt. big_smile

Vad det gäller laddningen av Optimabatteriet så tror jag ej det tagit någon större skada, de är mkt tåliga.
Och du laddade väl ej under flera timmars tid? Ej heller snabbladdning? (ingen fara)
Men jag råder dig fortsättningsvis att ej använda NO NAME laddaren. Kör med Zaphiren istället i frostläget. big_smile

Senast redigerat av E-30 (5 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Drönirettab
5 mars 2008 · 21 761 Inlägg

Belastningstestare borde finnas antingen hos en vanlig bilverkstad eller en bilelektrisk verkstad.

Nä, en sån noggrann våg tillhör nog inte de saker som medelsvensson går omkring med i bakfickan wink Det står på deras hemsida hur mycket batteriet ska väga, antar att det borde vara en ganska exakt angivelse.

Jag har ingen aning om hur just din typ av batteriladdare är. Enligt E-30 så är den inte bra, men jag vet inte alls eftersom jag inte har provat den.

Drönirettab
5 mars 2008 · 21 761 Inlägg

E-30 skrev:
Jag tror att Drönareettan missat hela avsnittet med "NO NAMELADDAREN" han tror nog att det handlar om Ctekladdarna. Eller så skriver han lite otydligt. big_smile

Nejdå, jag missade inte det avsnittet. "Råkade" bara halka in på C-TEK igen wink.

E-30
5 mars 2008 · 1 050 Inlägg

Drönirettab skrev:

E-30 skrev:
Jag tror att Drönareettan missat hela avsnittet med "NO NAMELADDAREN" han tror nog att det handlar om Ctekladdarna. Eller så skriver han lite otydligt. big_smile

Nejdå, jag missade inte det avsnittet. "Råkade" bara halka in på C-TEK igen wink.

Ok, skulle du själv våga använda "No nameladdaren" till ett sprillans nytt Optima YT ?

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang