E-30
5 mars 2008
· 1 050 Inlägg
Kmarcus skrev:
Drönirettab skrev:
Ett sätt är att testa med belastningstestare, eftersom batteriet är slutet så kan man inte mäta syravikten eller så. Ett annat test är att väga batteriet med en våg som har en noggrannhet på 1 gram, då ser man om det har försvunnit syra.
Alltså, man kan säga så här att många bilstereobyggare använder både C-TEK MSX7000 och MSX25000 utan minsta problem. Då handlar det även om folk som tävlar och då får baterierna verkligen jobba hårt med både kraftiga urladdningar och snabba uppladdningar.
Om de där laddarna skulle vara farliga för batteriet så skulle inte bilstereofolket använda dessa laddare. Visst finns det andra liknande laddare också, som säkert fungerar minst lika bra eller kanske bättre, men jag tror inte att MSX 7000 och MSX 25000 är farliga för batteriet. Fast det är ju min egen uppfattning förstås .
Vart får man tag i en belastningstestare? Och det andra sättet du tipsar om tror jag inte funkar så bra... Dels är en våg som klarar 20 kg med en noggrannhet på 1 g inte det vanligaste, och eftersom jag dessutom inte har vägt batteriet innan så blir det svårt att mäta även om jag haft en sån våg. Och även om jag skulle väga mitt andra (nytt oladdat) så är jag mycket tveksam till att dom skulle väga på grammet lika mycket från början.
Men det var inte nån av dom laddarna som jag använde, eller menar du att dom trycker på med ungefär lika mycket som den jag använde?
Jag tror att Drönareettan missat hela avsnittet med "NO NAMELADDAREN" han tror nog att det handlar om Ctekladdarna. Eller så skriver han lite otydligt.
Vad det gäller laddningen av Optimabatteriet så tror jag ej det tagit någon större skada, de är mkt tåliga.
Och du laddade väl ej under flera timmars tid? Ej heller snabbladdning? (ingen fara)
Men jag råder dig fortsättningsvis att ej använda NO NAME laddaren. Kör med Zaphiren istället i frostläget.
Senast redigerat av E-30 (5 mars 2008)
Alla sätt är bra...utom de dåliga.