fråga om optima yellow top

michieff ljudfantast
10 mars 2009 · 1 372 Inlägg

jo men kan generatorn överladda batteriet? Eller menar du nu i momentet med underhållsladdning som tydligen är ett måste?

Lonefox Bad music kills good sound
11 mars 2009 · 7 241 Inlägg

michieff skrev:
jo men kan generatorn överladda batteriet? Eller menar du nu i momentet med underhållsladdning som tydligen är ett måste?

Om regulatorn är frisk så nej....
Är regulatorn eller diodbryggan i generatorn kass så ja....
(Laddade sönder ett batteri rätt fort då regulatorn gav upp på min generator för ett antal år sedan och skickade ut 16-17V :S )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
kolvas
11 mars 2009 · 4 001 Inlägg

Jag fick med någon liten dosa när köpte ett Optima, det var någon slags zenirdiodbrygga om jag förstod det hela rätt, den skulle sättas mellan + & - på batteriet när man hade det i en bil ifall regulatorn skulle släppa ut för hög spänning.
Vet inte om den behövs men jag satte dit den iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
michieff ljudfantast
11 mars 2009 · 1 372 Inlägg

nån som vet vart man kan köpa en sådan brygga?

Drönirettab
11 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Det ska inte behövas några dioder eller annat "krafs", varken till Optima eller andra batterier. Har aldrig hört talas om att man ska sätta såna saker bara för att man har ett AGM-batteri, det står heller ingenstans i specarna till såna batterier att någon "skyddsanordning" mot hög laddspänning ska behöva monteras. smile

Folk har använt Optima, och andra batterier med samma teknik, i sina bilar under många år utan att ha problem. Finns ingen anledning att bilarna helt plötsligt har blivit "farliga" mot dessa batterier. smile

Lonefox Bad music kills good sound
11 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det ska inte behövas några dioder eller annat "krafs", varken till Optima eller andra batterier. Har aldrig hört talas om att man ska sätta såna saker bara för att man har ett AGM-batteri, det står heller ingenstans i specarna till såna batterier att någon "skyddsanordning" mot hög laddspänning ska behöva monteras. smile

Folk har använt Optima, och andra batterier med samma teknik, i sina bilar under många år utan att ha problem. Finns ingen anledning att bilarna helt plötsligt har blivit "farliga" mot dessa batterier. smile

Annat än överspänning.....dock är det döden för vilket batteri som helst big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
11 mars 2009 · 21 761 Inlägg

Lonefox skrev:
dock är det döden för vilket batteri som helst big_smile

Så sant. smile

Sedan är det ju så att de flesta moderna batterier är mer eller mindre slutna, dvs man kan inte fylla på vatten. Då kommer en överladdning att vara ohälsosam även för såna batterier, dock inte lika "farligt" som för AGM eftersom vanliga batterier innehåller betydligt mer syra och alltså kan fungera fastän en viss mängd vätska har försvunnit.

Senast redigerat av Drönirettab (11 mars 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang