Vinande ljud från motorn.

Haxxel JDM
2 mars 2008 · 593 Inlägg

Jag har en fråga, om detta är något att oroa sig för.
Ett par gånger när jag vart ute och kört så har jag hört att det kommer ett vinande ljud från motorn som följer varvtalet på så sätt att det blir högfrekventare vid högre varv, det är en honda civic Lsi 92. Det låter inte så hela tiden bara vissa gånger jag kör men då låter det hela resan. Jag tycker det låter lite ballt och har inte tänkt att det var så farligt, men tänkte att jag kan fråga ändå. Vad kan det vara som skapar ljudet? Är det något att oroa sig för?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
THEBADGUY Gorgilus addictus
2 mars 2008 · 4 736 Inlägg

Försök att lokalisera ljudet.

Kan vara vattenpumpen te x.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
noclaF Styrande position i resebranchen
2 mars 2008 · 174 Inlägg

Är det kamrem på den?
Jag frågar för morsan hade en VW Passat som också hade vinande ljud.
Det ljudet försvann när hon bytte kamrem och styr och spännrullar.

Saab 99 LE (1975)
John87 Stolt Volvoägare
2 mars 2008 · 4 913 Inlägg

Det kan vara vattenpumpen, en rem eller generatorn.
Vet även en som hade samma problem som försvann efter han bytte avgassystem.
Visade sig att avgaserna "studsade" i röret och detta gav ett vinande ljud.

Bästa är om du vet ungefär vart det låter ifrån.
När du vet vad det är, då vet du också om du behöver oroa dig.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
pr0ny
2 mars 2008 · 99 Inlägg

ställ dig underhuven och lyssna, så kan du nog hitta varnånstanns de låter ifrån, min bil viner rätt mycket, låter som jag har kompressor wink men de är generatorn som är fuxxad, men den får gå tills den dör

Haxxel JDM
2 mars 2008 · 593 Inlägg

Hehe, ja den låter smått supercharged tongue Men det svåra med det är att det typ bara hörs när man kör frammåt, och motorn flyttar bilen framåt, på tomgång hörs det inte och när man varvar bilen är set svårt att urskilja.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
pr0ny
3 mars 2008 · 99 Inlägg

är du säker på att de är från motorn och inte nått hjullager? för de ljudet blir mer intensivt ju snabbare man kör typ.

Haxxel JDM
4 mars 2008 · 593 Inlägg

Inte säker på någonting faktiskt, nu viner den ingenting så jag kan inte kolla tongue

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
zovix Maskinbefäl
4 mars 2008 · 1 038 Inlägg

Du kan inte be någon kompis torrgasa lite åt dig medans du lyssnar var ifrån ljudet kommer, eller inte kommer ;-)

Just vinande ljud är ganska typiskt för lager som börjar ge sig, sen är det skit samma om lagret håller hjulet eller remsikvan till vattenpumpen.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Haxxel JDM
4 mars 2008 · 593 Inlägg

Nja det var ju det som var problemet, att den inte låter hela tiden bara ibland plus att det inte gick att höra när man bara torrgasar. Men om det börjar låta igen så ska jag försöka ta reda på var det låter på något sätt.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
zovix Maskinbefäl
4 mars 2008 · 1 038 Inlägg

Om det inte hörs när du torrgasar kan du utesluta motorn; Då är det antingen hjullager som någon skrev eller kanske ett urtrampningslager eller något lager i växellådan.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang