3547
Sök

Saab 9000 drar mkt tjuvström *uppdaterad med mätresultat*

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Börjar tappa tron på en bättring snart...
Har haft bilen inne på lokala fordonsprogrammet för byte av bromsrör (hade inget koningsvektyg)...
Nu när jag har hämtat bilen så lyser laddlampan bara ibland när man vrider på tändningen och generatorn laddar lite när den känner för det...
Skulle ta bilen igår kväll, hade stått i ca 1 dygn, och batteriet hade gått från fullt till helt tomt på en natt... Batteriet är ett par månader gammalt och i bra skick...
Laddade bateriet och när man lägger på polerna igen så klickar det i något relä eller liknande nere runt ABS-enheten, så frågan är:
Varför vaknar bilen utan att jag sagt åt den att göra det?
Vad e det för något som sitter där nere?
Kan laddningsregulatorn dra ur batteriet om den e dålig?

MVH
Senast redigerat av bumpe (4 mars 2008)

21 761 Inlägg
2 mars 2008
Om någon diod i diodbryggan är trasig så drar det ur batteriet på ett dygn, tydligen så kan backströmmen bli runt 3-4A vanligtvis. Generatorn kan ändå ge hyffsad laddspänning trots att diodbryggan är trasig, men som sagt så drar den ur batteriet när motorn är av.

Fast det verkar ju inte som att det skulle vara något sånt problem för din del tycker jag, tex att det klickar i ett relä när du tar bort och sätter dit batterikabeln kan inte vara rätt. Tar man ett helt vanligt extraljusrelä så drar det ca 150-170mA, det räcker ju inte till för att dra ur batteriet över en natt men det är ändå inte bra.

Eftersom batterilampan inte lyser ibland så är det antagligen glapp eller liknande någonstans, det mest troliga är väl omkring generatorn med tanke på att det har varit folk som har grejat i motorrummet och att felet med batterilampan uppträdde efter detta. Generatorn kommer ju normalt sett inte att ge laddning om batterilampan inte lyser när tändningen är på.

Du mätte ju upp eventuell tjuvström i en tidigare tråd, har du provat att mäta igen?
Senast redigerat av Drönirettab (2 mars 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Råkade överbalasta multimetern och har inte vart o köpt ny säkring förrens idag... Kan gå ut o mäta iofs...

Lampan har lyst nu när jag haft tändningen på de senasta gångerna men laddspänningen är mkt instabil, vissa ggr är den 14.2V och ibland nere på 11.6V och batterilampan börjar o glöda lite...

21 761 Inlägg
2 mars 2008
Eftersom laddlampan har fungerat de senaste gångerna och generatorn ändå har slutat ladda, då är det knappast glapp i D+ kabeln iaf. Men iom att laddlampan börjar glöda litegrann så funderar jag på om någonting kan ligga och kortsluta mot D+ kabeln, eller att själva kabeln är skadad och kortsluter mot jord.

Jag tror inte att en dålig diodbrygga får såna här symptom, men helt säker är jag inte. Kanske tex Streckkoden kan ge bättre svar, han jobbar med generatorer.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Kan ju bli prova med en 5W kopplad dit annars, borde ju funka för att kontrollera kablaget...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Har vart o mätt med multimeter, 0.3a även när den fått stå ett tag o somna...
Något uppe i panelen, innanför reläplattan/elcentralen, under ventilationsröret klickar till och det hörs även vid kupefiltret i akvariet när man kopplar på batteripolen...
VAD är det som sitter där? Den ska inte klicka enligt min hjäna...

Ibland får bilen även spelet helt när man kopplar in batteriet, pendlar mellan 0.3 upp til 10A och sen ner igen, så håller den på tills batteriet är slut...

Kan det vara herr spjällmotor som jag tror det är som sitter där uppe som fått spelet totalt?

HILFE BITTE!

MVH Hampus

Sök