3483
Sök

Kört 1 ohm på ett 4 ohm stabilt 2-kanals steg

321 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Hej!

Förra ägaren till mitt Rockford Power 451s 2-kanals har kört en 1 ohms bas bryggat på detta steg. Finns det någon risk för att de kan ha gått sönder eller förlorat effekt? Jag har själv inte provat det eftersom jag inte vill koppla det om de är trasigt. Enligt han ska det ha funkat jättebra och inte varit någon fara alls.

Vad tror ni?

Mvh Alex

EViLution!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2008
Är steget 0.5 ohm stabilt är det lugnt... Är det bara stabilt i 4 ohm och han har lastat ner det i 0.5 så är garanterat något trasig...

321 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Men borde inte steget gått in i protect mode om det har drivits fel? Man tycker ju att ett digitalt steg borde kunna se till så att de skär ner på effekt eller nått om de lastas fel.

EViLution!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2008
Mig veteligt är de inte digitala... Sen är det 2-ohmstabilt...

Antingen går det i protect eller går säkringen om allt e som det ska... Saker kan fortfarande då sönder...

Ta hem o prova e min ide..

321 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
115 watts RMS x 2 at 4 ohms
225 watts RMS x 2 at 2 ohms
450 watts RMS x 1 bridged output at 4 ohms
stereo or bridged mono output
4-ohm stable in bridged mode
Tri-Way capable
requires 8-gauge power and ground leads — wiring and hardware not included with amplifier
variable 50-250 Hz high-pass/low-pass crossover, 24 dB/octave
TOPAZ noise-killing differential inputs eliminate 80% of ground loop noise between the head unit and the amp
NOMAD advanced protection circuitry monitors temperature, voltage, current and impedance, and provides "intelligent" shut-down protection without limiting system performance
TRANS•ana circuit designs keep voltages low and signal paths simple in the pre-amp section, for minimum distortion and maximum musicality
MEHSA provides more efficient transfer of heat from MOSFET output devices to the heatsink for cooler operation
preamp outputs for convenient daisy-chaining of amplifiers
Punch Bass boosts bass up to 18 dB at 45 Hz (wired remote control included for fingertip control)
11-1/8"W x 2-3/8"H x 9-7/8"D

Där är specifikationerna.

EViLution!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 mars 2008
225 watts RMS x 2 at 2 ohms
450 watts RMS x 1 bridged output at 4 ohms

Detta säger mig att det är 2-ohmstabilt i stereo vilket ger 4-ohm i bryggat...

Har han sedan kört en bas på 1ohm bryggat så har den gått i protect eller bränt en säkring för länge sen...

321 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
NOMAD advanced protection circuitry monitors temperature, voltage, current and impedance, and provides "intelligent" shut-down protection without limiting system performance

Tycker ju att de funktionen borde ha skyddat mot allt vad som kan hända. JAg får fan inte upp stegets skruvar för att kolla säkringen heller. Amerikanarna måste ha använt nå special-insex.

EViLution!

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 mars 2008
På min RF steg så är insexen i tum bara så du vet !

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

321 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
Just de jag misstänkte.. fan jag letade mig galen efter en som passade men hitta ingen.. big_smile

EViLution!

Sök