3175
Sök

Opel Vectra OPC

123 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
Tjena,jag har bästelt den nya Opel Vectra OPC den komer på miten i April,finns det någon som kan ge mig lite mera info om bilen typ vilken utrusning, prestanda och m.m

Vectra OPC

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
2 mars 2008
om du beställt en ny bil, bör du väll veta vad du har beställt?

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
2 mars 2008
Detta måste ju bli årets impulsköp? big_smile

Är ju en SAAB-motor i den om inte jag minns fel.
Här har du lite fakta om din nya bil wink

Pris
299 100 kronor

Motor
6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5. Borrning/slag 89/74,8 mm, cylindervolym 2 792 cm3. Max effekt 255 hk (188 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 355 Nm mellan 1 800 och 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak fyrlänkad axel.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 8 tum, däck 235/40 YR 18

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 484, bredd 180, höjd 150, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 500. Tank 61 liter.

Fartresurser
Toppfart 254 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 s.

Bränsleförbrukning
Stad 1,56, landsväg 0,75, blandad körning 1,05 l/mil.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 mars 2008
Den gamla Vectran var ju tydligen en dödsfälla, om de kör samma chassi så bör du nog skaffa dig en bra livförsäkring

127 Inlägg
2 mars 2008
Det är en väldigt snabb och skön bil till ett bra pris! Jag tror du kommer bli mycket nöjd..

609 Inlägg
3 mars 2008
AdamOpel skrev:

HAHAHAHA shit alltså.. skämtar killen eller? punga ut 300K och sen fundera på vad man får för pengarna

EDIT: med andra ord borde man väl veta vad man får får pengarna...
Senast redigerat av STriiiker (3 mars 2008)

9 108 Inlägg
3 mars 2008
Mortalis skrev:
Den gamla Vectran var ju tydligen en dödsfälla, om de kör samma chassi så bör du nog skaffa dig en bra livförsäkring

Golf 1 var väl också rätt kassa så du kanske ska se över din? Det är en helt ny bil vi snackar om här så det är nog lugnt wink

Har kört Vectra, Astra och Corsa OPC, hade jag fått välja hade det lätt blivit Astran faktiskt, men Vectran är helt underbar den med. Finns väl inget speciellt att säga mer än att du kommer älska den. Hoppas du tog den OPC-blå färgen!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 mars 2008
Skulle gärna vilja se vad de gjort med den då, eftersom den byggs av GM så kan man inte räkna me att de uppdaterar fjädring osv på samma sätt som saab t.ex. för vectran delar  väl fortfarande teknik med 9-3

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
3 mars 2008
Ang krocksäkerhet i Vectra B 96-01 Mortalis är testerna utförda på GL modell oftast = 1 airbag endast för förare,  alla bilar med den nivån får dåliga betyg. Oavsett vad det sitter för emblem i fronten.

I min 99'a sitter det ex airbag förare+pass,stolar+gardiner. Tyvärr testar dom oftast på lägsta nivå.

Nåväl, åter till ämnet, fattar inte riktigt inlägget över men vectra b vs vectra c är väll att jämföra golf 2 vs golf 4 känns det som.

Opel gör tekniken och Saab lånar delar, ibland vise verse. Som grundplatta, lite småknappar o även motorer i vissa modeller.
Det här är ju inget nytt. Utan de flesta biltilverkarna gör på detta viset. BMW är väll ända jag vet som är ett undantag?

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B ST2000 ( såld )

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 mars 2008
Nej nej jag mena inte själva krocksäkerheten, menade snarare fjädringen och chassit, det de varit klagomål på om vectra opc tidigare, så jag bara undrade om de gjort nåt åt det eller om de e same same smile

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
3 mars 2008
Lite Då VS Nu:

Vectra C OPC Kombi:
http://www.garaget.org/gallery/archive/4142/271348_2pk9sh.jpg
opc kombi

VS Vectra B i500 facelift kombi .

http://www.garaget.org/gallery/archive/4142/271340_bhnst3.jpg
vectra b i500 facelift
Senast redigerat av AdamOpel (3 mars 2008)

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B ST2000 ( såld )

9 108 Inlägg
3 mars 2008
Mortalis skrev:
Nej nej jag mena inte själva krocksäkerheten, menade snarare fjädringen och chassit, det de varit klagomål på om vectra opc tidigare, så jag bara undrade om de gjort nåt åt det eller om de e same same smile

Menade att du gärna kunde vara lite tydligare istället för att bara skriva "gamla Vectran", det finns tre karossmodeller som byggts sedan 88 och åtskilliga olika varianter på den nämligen tongue

Den ska dela mycket från nya Saab Aero tydligen.

Sedan håller jag inte alls med om att det är så uselt chassi, den gick som en dröm för att vara så stor när jag körde den. Läste även precis om en kille i Opel Sport Club som körde ifrån flera racers byggda för banan på just en racerbana tongue

En bild framifrån
http://www.smartson.se/uploadedImages/articles/Analysis/front(141).jpg

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 mars 2008
Mja jag använde faktiskt top gear som referens här, the stig e ju ändå rätt oberoende chaffis o gör så gott han kan, o senaste vectra opc, inte den som kommit nu tydligen då, klarade ju sig itne så bra, och de va ju för den understyrde och torquestyrde som ett mongo..så om de fixat de eller inte

9 108 Inlägg
3 mars 2008
Mortalis skrev:
Mja jag använde faktiskt top gear som referens här, the stig e ju ändå rätt oberoende chaffis o gör så gott han kan, o senaste vectra opc, inte den som kommit nu tydligen då, klarade ju sig itne så bra, och de va ju för den understyrde och torquestyrde som ett mongo..så om de fixat de eller inte

mm såg det avsnittet och när Jeremy körde var det ju som ett skämt, klart som fan hjulen spinner när han svänger fullt och stämplar gasen med för låg växel.. Riktigt konstigt reportage.. När The Stig körde märkte man hur det var egentligen, visst gick den långt ut men det gick ju inte som när Jeremy körde precis. Vet faktiskt inte vad som uppdaterats sedan dess men jag (och många med mig) märker inte alls dom tendenserna på det sättet.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 mars 2008
Ne fan just clarkson kan man inte lita på då han verkligen inte e en racerförare, så de va ju först när man såg stiggie köra den som man kunde se, men iaf, e just de jag har undrat hela tiden om de fixat, inte nåt annat smile o de va inte tänkt som nå gnäll gnäll för ja har inte kört bilen själv så ja vet inte om den e så äcklig som de lät på dom.

123 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
Mortalis skrev:

Golf 1 var väl också rätt kassa så du kanske ska se över din? Det är en helt ny bil vi snackar om här så det är nog lugnt wink

Har kört Vectra, Astra och Corsa OPC, hade jag fått välja hade det lätt blivit Astran faktiskt, men Vectran är helt underbar den med. Finns väl inget speciellt att säga mer än att du kommer älska den. Hoppas du tog den OPC-blå färgen!

Japp;)

Vectra OPC

123 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
John87 skrev:
Detta måste ju bli årets impulsköp? big_smile

Är ju en SAAB-motor i den om inte jag minns fel.
Här har du lite fakta om din nya bil wink

Pris
299 100 kronor

Motor
6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5. Borrning/slag 89/74,8 mm, cylindervolym 2 792 cm3. Max effekt 255 hk (188 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 355 Nm mellan 1 800 och 4 500 r/min.

Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak fyrlänkad axel.

Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck
Fälg 8 tum, däck 235/40 YR 18

Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 283, längd 484, bredd 180, höjd 150, spårvidd f/b 154/153. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 500. Tank 61 liter.

Fartresurser
Toppfart 254 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 s.

Bränsleförbrukning
Stad 1,56, landsväg 0,75, blandad körning 1,05 l/mil.

Allt som du har skrivit ett fel,det sitter en V6 på 280 hk:lol:

Vectra OPC

123 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
STriiiker skrev:
AdamOpel skrev:

HAHAHAHA shit alltså.. skämtar killen eller? punga ut 300K och sen fundera på vad man får för pengarna

EDIT: med andra ord borde man väl veta vad man får får pengarna...

Ha,ha,ha deta var en test jag vet va har jag beställt ha,ha,ha,.......ha.Det blir altid  nån som blir retad.

Vectra OPC

Diktator
433 Inlägg
3 mars 2008
ok... roligt.. kul att du har humor...

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Sök