bil som trycker en bakom på väg hem från jobbet.??

blacken
19 mars 2008 ·

fegge_89 skrev:

Lady_Milla skrev:
Jag kan bekräfta att det aldrig någonsin är tillåtet att köra snabbare än hastighetsgränsen, omkörning eller inte. Kör den framför såpass nära hastighetsgränsen att det tar lång tid att köra om, bör kanske den som är mån om att vara laglydig fundera på hur viktigt det är att köra om - man kommer ju ändå inte kunna köra särskilt mycket snabbare efter omkörningen.(då max hastigheten på sträckan är 90 och du få inte överskrida hastigheten under omkörning eller efter enligt lag)

så om man följer lagen som gäller skulle trafiken bli bättre?är det fler som kommer överleva påväg till eller från jobbet?och borde man tänka efter lite hur man är sj mot andra då man väljer att vara olaglig?
undersökningar visar att 75% oroar sig för omkörningar i trafiken och de som dör i trafiken är oftast de som kör om oller kör över hastigheten som råder....
vem kan man skylla på?att den som va framför inte flyttade sig eller att personen som körde om inte tänkte sig för när de va möte samtidigt som han körde om?om personen flyttade på sig framför å man fick möte men ändå körde om, är inte de ganska osmart då man inte får köra om i möte?

det finns många frågor i detta området vad som är rätt och fel..vem kan ge ett bra svar på nån av dom förutom dom som håller i de?


(de jag lärt mig på trafikskolan borde väl ändå vara rätt då de går efter lagboken...tråkigt nog lyckas jag inte hitta nån länk som kan ge förklaring om den rätta lagen så jag nämner inte mer om saken om jag inte får nån korekt info sida om de)

Ligger man bakom en bil som man har planerat att köra om så får man överskrida vägens hastighet endast vid omkörning sedan efter omkörningen så ska man hålla fartbegränsningen.
Det sa en polis att det skulle vara okej i alla fall.

Kör med sunt förnuft på allmän väg så minimeras risken för olycker.

Du får ALLDRIG köra fortare än vad gällande hastighet som råder på aktuell vägsträcka.

hummer89
19 mars 2008 · 442 Inlägg

blacken skrev:

Decibel skrev:

Lady_Milla skrev:
om man kör 90 på en 90 väg har du ingen skyldighet att släppa förbi en annan bil som ha lust att köra snabbare än 90..och bilen bakom gör olagligt saker så som;..de e inte lagligt å köra över hastighet,ligga å trycka i röven på en annan som kör lagligt eller störa andra trafikanter så de blir 3 olagliga grejer på en gång å hålla på sådär...den framför gör inget olagligt att köra i laglig hastighet å inte flytta på sig för den ha rätten på sin sida....men om de e så att personen framför ligger under hastigheten som råder så ha den en skyldighet att släppa förbi andra då den e ett hinder på vägen...

så är de so deal with it!

Wrong!

Du har skyldighet att flytta på dig vid omkörning, oavsett vad bilen som ska köra om har för hastighet eller hur han kör.
Om du däremot vägrar släppa förbi någon bara för att vara tjurig, så kan du bli bötfälld.

Det behöver man bara göra OM det kan ske UTAN risk för en själv och övrig trafik

Man behöver väl inte flytta på sig om man kör på en väg ? MEN ALLA som har vett i skallen flyttar sig så mycket som man kan i sidled för att underlätta omkörningen... Har du inte mer i skallen så ska du inte sitta bakom ratten tycker jag..mad

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
19 mars 2008 · 1 290 Inlägg

Mortalis skrev:

Decibel skrev:
Lite lagtexter då... Bötesbeloppen kan vara andra...

30 § Underlåtenhet att hålla till höger eller lämna betryggande avstånd i sidled.
Böter: 1000+500kr

38 § Försvårande av omkörning
Böter: 1000kr

Och det spelar ingen roll om du kör prick 90 på 90 väg och bilen bakom kan känna lukten av vad du käkade till lunch, du ska flytta på dig.

Så man skall alltså ligga i 70 på 50 vägar å tuta på folk framför, annars ringa polisen o säga "jag ligger i 70 på en 50 väg bakom en kille o tutar som ett mongo, men han vägrar flytta på sig, kommer ni o skriver böter på han eller?"

Nej jag blinkar oftast så flyttar dom sig lol

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
EckeHolmgren T5 & R Fantast
19 mars 2008 · 1 279 Inlägg

Tulldahl skrev:

-MR2- skrev:

danhild skrev:

Redan gjort. Lastbilschaffis som blir skuggad av en polispatrull, de ligger och trycker bakom så att han inte ska se dem - men det gör han i en kurva.
Pallnitar ett tag senare, kliver ur bilen och säger: Såg ni älgen killar?!?

big_smile

HAHAHAHA lollol
Den var bra tongue Stört skön! big_smile

OMG hoppas att det blev en tankebana i huvudet på poliserna!!!

SÅG NI ÄLGEN KILLAR?! KLOCKREN!

Erik H
blacken
19 mars 2008 ·

peegee skrev:
Det är är av sånna som dig, Lady_Milla och ditt agerande som skapar irritation i trafiken och som väldigt ofta är den bidragande orsaken till att allvarliga olyckor sker efteråt ex mötesolyckor med dödlig utgång.

Tro det eller ej, du tar ingen skada av att bli omkörd utan du gynnar då istället trafiksäkerheten och undviker allvarliga olyckor på ett förnuftigt och tillåtet sätt.

Du har absolut ingen rätt att bestämma att någon inte får bryta hastighetsgränsen, du har inget med det att göra och FÅR INTE heller hindra det!
Dina påståenden är helt felaktiga!

Tänk istället på de stackars mötande bilar som kan råka illa ut efter att den förare som bestämt sig för att köra om och gör en farlig oplanerad omkörning till slut och kolliderar... för då var DU den bidragande faktorn till att olyckan skedde och du har troligtvis minst en död person på ditt samvete...

Det där är lite korkat att säga så, visserligen så kan man få krupp på en del segskallar som ligger och "bromsar" upp. Men du kan alldrig skylla på någon annan ifall du kör av vägen eller fattar ett idiotiskt beslut vid en omkörning. det är föraransvar som gäller i trafiken.

blacken
19 mars 2008 ·

hummer89 skrev:

blacken skrev:

Decibel skrev:

Wrong!

Du har skyldighet att flytta på dig vid omkörning, oavsett vad bilen som ska köra om har för hastighet eller hur han kör.
Om du däremot vägrar släppa förbi någon bara för att vara tjurig, så kan du bli bötfälld.

Det behöver man bara göra OM det kan ske UTAN risk för en själv och övrig trafik

Man behöver väl inte flytta på sig om man kör på en väg ? MEN ALLA som har vett i skallen flyttar sig så mycket som man kan i sidled för att underlätta omkörningen... Har du inte mer i skallen så ska du inte sitta bakom ratten tycker jag..mad

"Det behöver man bara göra OM det kan ske UTAN risk för en själv och övrig trafik"
Undrar jag vem som har en brist någonstans, typ läskunnighet?.

blacken
19 mars 2008 ·

C70 skrev:

blacken skrev:
OM det är brådskande, men då så måste dom" tala" om för övrig trafik att det är polisutryckning.

Nix!

Går t.o.m att köra trängande, utan blåljus/siren.

Om dom inte talar om att dom är polisfordon så kan man utgå ifrån att det är en "vanlig" stressputte som bråkar med en. Då går jag på VTK:s regler. Och att köra "trängande"får dom bara göra ifall det är "trängande" dvs utryckning.

Senast redigerat av blacken (19 mars 2008)

hummer89
19 mars 2008 · 442 Inlägg

blacken skrev:

hummer89 skrev:

blacken skrev:
Det behöver man bara göra OM det kan ske UTAN risk för en själv och övrig trafik

Man behöver väl inte flytta på sig om man kör på en väg ? MEN ALLA som har vett i skallen flyttar sig så mycket som man kan i sidled för att underlätta omkörningen... Har du inte mer i skallen så ska du inte sitta bakom ratten tycker jag..mad

"Det behöver man bara göra OM det kan ske UTAN risk för en själv och övrig trafik"
Undrar jag vem som har en brist någonstans, typ läskunnighet?.

Antagligen du eftersom jag syftade till Lady_milla. Fattar du bättre om jag hade tagit bort ditt citat elr???!!

Senast redigerat av hummer89 (19 mars 2008)

blacken
19 mars 2008 ·

hummer89 skrev:

blacken skrev:

hummer89 skrev:

Man behöver väl inte flytta på sig om man kör på en väg ? MEN ALLA som har vett i skallen flyttar sig så mycket som man kan i sidled för att underlätta omkörningen... Har du inte mer i skallen så ska du inte sitta bakom ratten tycker jag..mad

"Det behöver man bara göra OM det kan ske UTAN risk för en själv och övrig trafik"
Undrar jag vem som har en brist någonstans, typ läskunnighet?.

Antagligen du eftersom jag syftade till Lady_milla. Fattar du bättre om jag hade tagit bort ditt citat elr???!!

Efter som det var MITT citat som du kommenterade, så utgick jag i min enfald att det var mig du syftade på. Ursäkta att jag är en dålig tankeläsare.

olirc
19 mars 2008 · 245 Inlägg

blacken skrev:

hummer89 skrev:

blacken skrev:

"Det behöver man bara göra OM det kan ske UTAN risk för en själv och övrig trafik"
Undrar jag vem som har en brist någonstans, typ läskunnighet?.

Antagligen du eftersom jag syftade till Lady_milla. Fattar du bättre om jag hade tagit bort ditt citat elr???!!

Efter som det var MITT citat som du kommenterade, så utgick jag i min enfald att det var mig du syftade på. Ursäkta att jag är en dålig tankeläsare.

Det skulle jag också tro blacken då det går att editera i den citerade texten eller leta upp det inlägg man vill citera men vissa är bara för mycket antar jag roll och då menar jag inte dig utan snubben som menade at du skulle vara en tankeläsare lol.

C70
19 mars 2008 · 424 Inlägg

blacken skrev:
Om dom inte talar om att dom är polisfordon så kan man utgå ifrån att det är en "vanlig" stressputte som bråkar med en. Då går jag på VTK:s regler. Och att köra "trängande"får dom bara göra ifall det är "trängande" dvs utryckning.

Det är upp till dig hur du reagerar på om det ligger en bil bakom och trycker.


Trängande är "Prio1". Det kan man köra även utan blåljus och siren. Det finns vissa fall där det är olämpligt att ha på blåljus/siren nämligen...! Vilken typ av utryckning man kör (brådskande, trängande etc) bestämmer en Polis själv från fall till fall (likadant med blåljus/siren).

Senast redigerat av C70 (19 mars 2008)

Eisenhut
19 mars 2008 · 1 827 Inlägg

Har inte läst igenom tråden men det var ett jävla gnäll på folk... En polis är fortfarande en polis, sköt ni ert jobb så sköter han sitt.

Själv jobbar jag på Kriminalvården och det kan hända att jag i mitt tjänstefordon har "fri fart", dvs att jag får köra den hastighet jag tycker är lämplig. Jag har inga blåljus eller siren så häng inte upp er på att det måste blinka och tjuta bara för att ni ska flytta på er för tjänstemän. Blanda heller inte ihop "fri fart" med "fri väg", dvs att jag, även om jag har fått order fri fart, inte får köra i motsatt körriktning, köra mot rött ljus eller bryta mot annan stopplikt mm...


PS. Visste ni dessutom om att civila deltidsbrandmän oftast har fri fart till stationen vid larm? Varför ifrågasätta någon som har bråttom, och inte bara flytta på sig istället? Är det tex en deltidsbrandman med inställningstid och du ligger och såsar över hela vägen så han inte kommer fram i tid, vem tjänar på det?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
twin_cam Smålänning
19 mars 2008 · 7 877 Inlägg

Man är alltid skyldig att göra så got tman kan för att undelätta en omkörning. Hur farlig eller idiotisk den än är så blir det inte bättre om man hindrar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
C70
21 mars 2008 · 424 Inlägg

Du är skyldig att släppa in en bil om den är förbi dig. Dessutom är man skyldig att underlätta en omkörning. Håller man samma hastighet och håller något till höger på vägen så har man gjort det man ska. Du behöver inte försätta dig själv i knipa för att någon ska köra om och vägrenen behöver man absolut inte köra i....

nicotin Fotograf
22 mars 2008 · 88 Inlägg

vet många som brukar haka på blåljusfordon för att ta sig fram fortare..vilket kan ibland straffa sig.. men visst dom behöver ju inte ha blåljusen på..jag körde hem en kväll på e18 från sthlm till västerås och hade en röd 9-5 bakom mig (jag körde hoj )..när jag ökade så ökade han..efter ngr mil så började det blinka blått hysteriskt bakom mig..lol..jaja resten e historia

Söker fotouppdrag
Maila på tobbe@mieden.se
red daddy
25 mars 2008 ·

hummer89 skrev:

peegee skrev:
Det är är av sånna som dig, Lady_Milla och ditt agerande som skapar irritation i trafiken och som väldigt ofta är den bidragande orsaken till att allvarliga olyckor sker efteråt ex mötesolyckor med dödlig utgång.

Tro det eller ej, du tar ingen skada av att bli omkörd utan du gynnar då istället trafiksäkerheten och undviker allvarliga olyckor på ett förnuftigt och tillåtet sätt.

Du har absolut ingen rätt att bestämma att någon inte får bryta hastighetsgränsen, du har inget med det att göra och FÅR INTE heller hindra det!
Dina påståenden är helt felaktiga!

Tänk istället på de stackars mötande bilar som kan råka illa ut efter att den förare som bestämt sig för att köra om och gör en farlig oplanerad omkörning till slut och kolliderar... för då var DU den bidragande faktorn till att olyckan skedde och du har troligtvis minst en död person på ditt samvete...

Hon har sett denna för mkt http://www.youtube.com/watch?v=F0U8hpBn … re=related

lollollollollol

Breexiz
26 mars 2008 · 341 Inlägg

Snut eller ej, jag vill fan inte ha en bil liggandes 1 meter bakom mig. Händer det något och jag måste nödbromsa vill jag inte heller ha en biljävel i röven!

Drive it like you stole it
BboyLuna
26 mars 2008 · 261 Inlägg

SKFFA DEJ ETT LIV DIN FAATIGA PLIT...!!!

Eisenhut skrev:
Har inte läst igenom tråden men det var ett jävla gnäll på folk... En polis är fortfarande en polis, sköt ni ert jobb så sköter han sitt.

Själv jobbar jag på Kriminalvården och det kan hända att jag i mitt tjänstefordon har "fri fart", dvs att jag får köra den hastighet jag tycker är lämplig. Jag har inga blåljus eller siren så häng inte upp er på att det måste blinka och tjuta bara för att ni ska flytta på er för tjänstemän. Blanda heller inte ihop "fri fart" med "fri väg", dvs att jag, även om jag har fått order fri fart, inte får köra i motsatt körriktning, köra mot rött ljus eller bryta mot annan stopplikt mm...


PS. Visste ni dessutom om att civila deltidsbrandmän oftast har fri fart till stationen vid larm? Varför ifrågasätta någon som har bråttom, och inte bara flytta på sig istället? Är det tex en deltidsbrandman med inställningstid och du ligger och såsar över hela vägen så han inte kommer fram i tid, vem tjänar på det?

Me-BboyLuna
BboyLuna
26 mars 2008 · 261 Inlägg

Bra sagt!Håller med!

red daddy skrev:

hummer89 skrev:

peegee skrev:
Det är är av sånna som dig, Lady_Milla och ditt agerande som skapar irritation i trafiken och som väldigt ofta är den bidragande orsaken till att allvarliga olyckor sker efteråt ex mötesolyckor med dödlig utgång.

Tro det eller ej, du tar ingen skada av att bli omkörd utan du gynnar då istället trafiksäkerheten och undviker allvarliga olyckor på ett förnuftigt och tillåtet sätt.

Du har absolut ingen rätt att bestämma att någon inte får bryta hastighetsgränsen, du har inget med det att göra och FÅR INTE heller hindra det!
Dina påståenden är helt felaktiga!

Tänk istället på de stackars mötande bilar som kan råka illa ut efter att den förare som bestämt sig för att köra om och gör en farlig oplanerad omkörning till slut och kolliderar... för då var DU den bidragande faktorn till att olyckan skedde och du har troligtvis minst en död person på ditt samvete...

Hon har sett denna för mkt http://www.youtube.com/watch?v=F0U8hpBn … re=related

lollollollollol

Me-BboyLuna
IMPRAZERN Intresseklubben
26 mars 2008 · 673 Inlägg

BboyLuna skrev:
SKFFA DEJ ETT LIV DIN FAATIGA PLIT...!!!

????

/Mvh Andreas
Seat Leon FR "Sotis" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang