2303
Sök

Förklaring av vad delningsfilter är

Team Erixzzon
54 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
tjaba ja undrar om nån kan förklara vad ett delnigsfilter är för nåt och vad det är bra til:Pl...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 mars 2008
De används för att dela upp frekvenserna mellan olika högtalare, finns inget enstaka element som kan spela hela hörbara registret... Därför har man flera högtalare som spelar olika delar, vad de ska spela delas upp av delningsfiltret...

Lite som en växellåda, finns ingen bil som går att köra på bara 5:an, eller bara på 1:an... Därför delar man upp olika hastigheter på olika växlar...

Team Erixzzon
54 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
De används för att dela upp frekvenserna mellan olika högtalare, finns inget enstaka element som kan spela hela hörbara registret... Därför har man flera högtalare som spelar olika delar, vad de ska spela delas upp av delningsfiltret...

Lite som en växellåda, finns ingen bil som går att köra på bara 5:an, eller bara på 1:an... Därför delar man upp olika hastigheter på olika växlar...

så de liksom blir bättre ljud om man har ett sånt inkopplat el har ja förståt fel

1 050 Inlägg
3 mars 2008
mrblue89 skrev:
bumpe skrev:

så de liksom blir bättre ljud om man har ett sånt inkopplat el har ja förståt fel

Delningfiltret gör så att högtalaren spelar i den frekvensen den är avsedd till. Annars kan den i värsta fall gå sönder. Testa med att koppla ett par diskanter till LP 100Hz, så får du se hur länge de håller.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Team Erixzzon
54 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
he oki.. då undrar ja om ja behöver nåt sånt i min bil ja har dubbla tolver å ett par 6 9 som är in kopplade på slutsteget

1 050 Inlägg
3 mars 2008
mrblue89 skrev:
he oki.. då undrar ja om ja behöver nåt sånt i min bil ja har dubbla tolver å ett par 6 9 som är in kopplade på slutsteget

Låter inget vidare, steget bör bli överbelastat. Om det nu inte är ett extremt värstingsteg?
Hur har du kopplat in allt detta?

Team Erixzzon
54 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
E-30 skrev:
mrblue89 skrev:

Låter inget vidare, steget bör bli överbelastat. Om det nu inte är ett extremt värstingsteg?

de e ett fyrkanaligt gas har för mig de ligger på 600 el 800 kommer int ihåg:P ja tycker  det låter konstigt att de ska bli överbelastat me två tolver å två 6 9

1 050 Inlägg
3 mars 2008
mrblue89 skrev:
E-30 skrev:
mrblue89 skrev:

de e ett fyrkanaligt gas har för mig de ligger på 600 el 800 kommer int ihåg:P ja tycker  det låter konstigt att de ska bli överbelastat me två tolver å två 6 9

Vad exakt heter steget? Tillverkare och modell...big_smile
Vilka basar är det du har?

Team Erixzzon
54 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
E-30 skrev:
mrblue89 skrev:
E-30 skrev:

du ja ljög nog om styrkan men här e märket på steget köpt på brl tongue  GAS ALPHAX4100 du kan jö söka på ¨brl.. sen så är tolverna också gas tongue 6 9 e å gas smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 mars 2008
haha
dubbla 12"o 6x9or på 4kanals..mums

bra me tryck i det:D

Team Erixzzon
54 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
haha
dubbla 12"o 6x9or på 4kanals..mums

bra me tryck i det:D

jo de ska väll vara de.. men man känner knappt nått i kupen medans brorsans bubbla 10 dunkar fint i kupen.. har ja gjort nå fel eller vad ja kan ta en bild på det i mörrn så får ni av göra tongue

1 050 Inlägg
3 mars 2008
mrblue89 skrev:
E-30 skrev:
mrblue89 skrev:

du ja ljög nog om styrkan men här e märket på steget köpt på brl tongue  GAS ALPHAX4100 du kan jö söka på ¨brl.. sen så är tolverna också gas tongue 6 9 e å gas smile

Är steget endast på 4x100watt? då kör du två kanaler till 6x9:orna, men sedan är frågan hur du kopplat basarna? Parallell? går steget att bryggkoppla även med 6x9:orna inkopplade? iså fall hur låg last klarar det då? Med tanke på uteffekten, så undrar jag om du verkligen får rätt tryck i basarna. Om möjligt så bör nog basarna parallellkopplas, samt att steget även bryggkopplas. annars blir det inget tryck alls. OBS! Kolla först att steget verkligen håller för lasten samt bryggkopplingen. Annars brinner trissorna omg i steget.

Sedan det här med delningsfrekvenser. basarna bör spela i LP (Low pass) 80-100hz. 6x9 HP (high pass) 60-80hz. Men vad har du för framsystem? Det viktigaste av allt? HP. (High pass) 60hz.
Senast redigerat av E-30 (3 mars 2008)

Team Erixzzon
54 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
oki ja har kopplat 1  bas en kanal å vidare sen är det original framsytem tongue
hur kollar man allt sånt ja suger verkligen på de här.. ja fösöker lära mig

1 050 Inlägg
3 mars 2008
mrblue89 skrev:
oki ja har kopplat 1  bas en kanal å vidare sen är det original framsytem tongue

Ok, det är mkt att tänka på i början. Du har då kopplat 6x9 på två kanaler samt basarna till de andra två kanalerna? i så fall är det inte underligt att det ej dunkar. Det betyder att basarna endast får 100watt per kanal. Det är nog i minsta laget. Det bästa är om du kan parallellkoppla basarnas talspolar. Vet du om det är 1-2 talspolar på varje baselement? samt hur många Ohm talspolen är på? Sedan bör du ta reda på hur lågt steget kan lastas bryggkopplat 1-2 Ohm?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 mars 2008
koppla 6x9 på kanal b
+ - + -

basarna på kanal a

om det gårt o brygga om steget är stabilt i tex 2ohm??

då kopplar du basarnas + kablar t ena + på kanal a o samma me - basarnas - t stegets -

skulle rekomender dej o köpa ett ant
mono steg o driva basarna elr ett 2 kanals..som är 2ohms stabilt..

är basarna i 4ohm vilket ja tror måste du om du ska brygga ha 2 ohms stabilt steg..annars kan du ju köra dom separat
ena basen till + - o andra till +-  på en kanal.....

sen måste du ha dubbla låg nivå kablar till 4 kanals helst..
för o kunna fada ..

du basar nog mer om du bara har i 6x9orna..elr endast basarna..kolla hur bryggningen ska va på kanal a..
brygga ena basen på kanal a...tror ej stege är stabilt me allt..då dunkar de mer än nu iaf
Senast redigerat av pattilatti2 (3 mars 2008)

801 Inlägg
4 mars 2008
en gas 12" borde inte vara nåt problem att driva med 100 watt, jag har ett hemmabio steg på mitt rum som driver en gas12"  och det är inga problem. vet inte inte om 100 watt på gas steget presterar lika bra som på hemmabio steget, men iaf. rätta mig gärna om jag har fel.

Team Erixzzon
54 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
E-30 skrev:
mrblue89 skrev:

Ok, det är mkt att tänka på i början. Du har då kopplat 6x9 på två kanaler samt basarna till de andra två kanalerna? i så fall är det inte underligt att det ej dunkar. Det betyder att basarna endast får 100watt per kanal. Det är nog i minsta laget. Det bästa är om du kan parallellkoppla basarnas talspolar. Vet du om det är 1-2 talspolar på varje baselement? samt hur många Ohm talspolen är på? Sedan bör du ta reda på hur lågt steget kan lastas bryggkopplat 1-2 Ohm?

vet du var man får tag på sån info e så dålig på det här..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 mars 2008
Koppla ur 6*9
Brygga steget och kör en bas per kanal
Sätt subsonic på 30-35hz
Sätt LP på 120hz

Prova och se om de blir mer klipp nu...

pattilatti2 skrev:
ett 2 kanals..som är 2ohms stabilt..

Här ska de brännas slutsteg hör jag, brygga ett x4 ner i 2 ohm går inte, inte ens nära... Det är 2-ohmstabilt tror jag men de spelar ingen roll, när steget är bryggat så dubblas lägsta lasten... Ska du brygga ett 2-kanals och driva en 2-ohmslast så ska det vara 1 ohmstabilt i stereo...

pattilatti2 skrev:
om det gårt o brygga om steget är stabilt i tex 2ohm??

Det går om man skippar 6.9 på steget, alltså en bas per kanal i bryggat läge förusett att det är 2-ohmstabilt...
Senast redigerat av bumpe (4 mars 2008)

Team Erixzzon
54 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
oki ska göra de.. hur gör man när man brygger.. som sagt ja är inte så inne på det här

Sök