Hjälp med datorn!!

MissMotor
3 mars 2008 · 171 Inlägg

Nån som är hajj på datorer? Min dator tar ca: 2 minuter på sig att stänga av/starta om sig. Finns det nån inställning man kan göra kanske?

//Linda

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”
Mortalis VW-nörd?
3 mars 2008 · 4 332 Inlägg

defragmentera hårddisken e ju en bra början..

MissMotor
3 mars 2008 · 171 Inlägg

Precis gjort...

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”
Mortalis VW-nörd?
3 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Kan du inte skriva alla saker du gjort med den då om de e fler grejer tongue
Ta bort alla temp filer, köra lite spybot/ad-aware, tömma pagefilen osv

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Steg 1: gå igenom allting du har på hårddisken/hårddiskarna och tex bränn ut det du vill spara.
Steg 2: stoppa i en windows-skiva för valfri windows version.
Steg 3: starta om datorn.
Steg 4: installera windows.

Klart, och mycket fräschare tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mortalis VW-nörd?
3 mars 2008 · 4 332 Inlägg

hehe...ska inte behöva installera om windows för den skull

Mollllgan
3 mars 2008 ·

TBOC_Razor skrev:
Steg 1: gå igenom allting du har på hårddisken/hårddiskarna och tex bränn ut det du vill spara.
Steg 2: stoppa i en windows-skiva för valfri windows version.
Steg 3: starta om datorn.
Steg 4: installera windows.

Klart, och mycket fräschare tongue

Nej nej......big_smile

Start--->kör--->Msconfig---->Sedan väljer du fliken autostart bocka ur dem program som du inte vill ska starta när datorn startar.. Betydlig skillnad om man har många igång... nstallera om windows äe alltid det sista allternativet...

Mvh *Edit stavfel. hmm

Senast redigerat av _S40_ (3 mars 2008)

Larsson_Power Saabvilde!
3 mars 2008 · 1 708 Inlägg

_S40_ skrev:

TBOC_Razor skrev:
Steg 1: gå igenom allting du har på hårddisken/hårddiskarna och tex bränn ut det du vill spara.
Steg 2: stoppa i en windows-skiva för valfri windows version.
Steg 3: starta om datorn.
Steg 4: installera windows.

Klart, och mycket fräschare tongue

Nej nej......big_smile

Start--->kör--->Msconfig---->Sedan väljer du fliken autostart bocka ur dem program som du inte vill ska starta när datorn startar.. Betydlig skillnad om man har många igång... nstallera om windows äe alltid det sista allternativet...

Mvh *Edit stavfel. hmm

Nä installera om Windows går ju inte ! men msconfig och autostart är verkligen kanon som sagt ! smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Sushikocken Sleeper
3 mars 2008 · 3 084 Inlägg

Har samma skit på min "nya" bärbara och den har typ tagit 10 min på att stänga av sig sen den var språjlans smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 mars 2008 · 6 170 Inlägg

_S40_ skrev:

TBOC_Razor skrev:
Steg 1: gå igenom allting du har på hårddisken/hårddiskarna och tex bränn ut det du vill spara.
Steg 2: stoppa i en windows-skiva för valfri windows version.
Steg 3: starta om datorn.
Steg 4: installera windows.

Klart, och mycket fräschare tongue

Nej nej......big_smile

Start--->kör--->Msconfig---->Sedan väljer du fliken autostart bocka ur dem program som du inte vill ska starta när datorn startar.. Betydlig skillnad om man har många igång... nstallera om windows äe alltid det sista allternativet...

Mvh S40

Jo tongue

Tro mig, det bästa, snabbaste och enklaste sättet att snabba upp en gammal windows-installation är att ta bort den och installera om.

Träligt som fan att hålla på med men så satans skönt när man sen sitter där med "en omålad duk".

Men om man nöjer sig med bara lite snabbare datorn så kan man ju gå igenom autostart, rensa lite i registret (gammalt skit i registret tar en jäkla tid att gå igenom vid uppstart), och rensa temp-filer etc.

Men som sagt: enklast och lättast är att bara installera om, ska själv göra det snart när man får tid. Ska lägga in Vista igen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mollllgan
3 mars 2008 ·

TBOC_Razor skrev:

_S40_ skrev:

TBOC_Razor skrev:
Steg 1: gå igenom allting du har på hårddisken/hårddiskarna och tex bränn ut det du vill spara.
Steg 2: stoppa i en windows-skiva för valfri windows version.
Steg 3: starta om datorn.
Steg 4: installera windows.

Klart, och mycket fräschare tongue

Nej nej......big_smile

Start--->kör--->Msconfig---->Sedan väljer du fliken autostart bocka ur dem program som du inte vill ska starta när datorn startar.. Betydlig skillnad om man har många igång... nstallera om windows äe alltid det sista allternativet...

Mvh S40

Jo tongue

Tro mig, det bästa, snabbaste och enklaste sättet att snabba upp en gammal windows-installation är att ta bort den och installera om.

Träligt som fan att hålla på med men så satans skönt när man sen sitter där med "en omålad duk".

Men om man nöjer sig med bara lite snabbare datorn så kan man ju gå igenom autostart, rensa lite i registret (gammalt skit i registret tar en jäkla tid att gå igenom vid uppstart), och rensa temp-filer etc.

Men som sagt: enklast och lättast är att bara installera om, ska själv göra det snart när man får tid. Ska lägga in Vista igen.

Hahahha absolut inge fel med en ominstalaltion.. datorn blir fetenice efter..smile
Sj har jag en dell 5150 med en ctrl F11 funktion.. Snabbformatering.. Delat upp hdd i 2 partioner varav jag skickar över ena halvan och sen formaterar jag..smile Tar typ 30 min.. Men visst vill man har bästa så ominstallation av os är att rek...

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 mars 2008 · 6 170 Inlägg

_S40_ skrev:
Hahahha absolut inge fel med en ominstalaltion.. datorn blir fetenice efter..smile
Sj har jag en dell 5150 med en ctrl F11 funktion.. Snabbformatering.. Delat upp hdd i 2 partioner varav jag skickar över ena halvan och sen formaterar jag..smile Tar typ 30 min.. Men visst vill man har bästa så ominstallation av os är att rek...

Hehe en Dell ??

Då är du ju ingen äkta nörd iaf, äkta nördar bygger eget wink

Har sex diskar med totalt nio partitioner jag, 3,2TB formaterat utrymme och det börjar bli fullt tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mortalis VW-nörd?
3 mars 2008 · 4 332 Inlägg

undrar hur ni lyckas med de då, haft samma windows i ett par år på flera datorer, slöas aldrig ner, ge fan i o använda internet explorer tror ja e nyckeln till mkt..

Generalen Fritids-designer
3 mars 2008 · 293 Inlägg

på "den här datorn" finns det "rensa hårddisk", < denna tar väl bara bort program/filer som sällan används? Gör det någon stor skillnad?

ursäkta för att jag lånar tråden lite!

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
Mollllgan
3 mars 2008 ·

Generalen skrev:
på "den här datorn" finns det "rensa hårddisk", < denna tar väl bara bort program/filer som sällan används? Gör det någon stor skillnad?

ursäkta för att jag lånar tråden lite!

Vilket os har du???

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Mortalis skrev:
undrar hur ni lyckas med de då, haft samma windows i ett par år på flera datorer, slöas aldrig ner, ge fan i o använda internet explorer tror ja e nyckeln till mkt..

Beror ju även på vad du gör med datorn.

Sitter du bara och surfar nån timme om dan lite då och då så kan du ju köra på samma installation i ett decennium innan du börjar märka av någon seghet (om det inte kommer virus eller liknande i burken såklart men det är ju en annan historia). Sitter du däremot och installerar och avinstallerar ett par program om dagen och några spel på det så lämnas det kvar väldigt mycket skit i windows-registret och det är då man börjar märka att datorn blir seg efter ett tag.

Det finns ju register-städare och sånt där men dom flesta jag provat tar inte allt eller så tar dom mer än dom ska och orsakar konstiga BSOD's för att nånting fattas i registret.

Sen fylls ju windows och system-mappen med skit efterhand med, prova jämföra innehållet i windows-mappen på en ny installation av win med en installation som har använts i ett år ska du se att det ligger lite mer skit i den som använts ett år tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Mollllgan
3 mars 2008 ·

TBOC_Razor skrev:

Mortalis skrev:
undrar hur ni lyckas med de då, haft samma windows i ett par år på flera datorer, slöas aldrig ner, ge fan i o använda internet explorer tror ja e nyckeln till mkt..

Beror ju även på vad du gör med datorn.

Sitter du bara och surfar nån timme om dan lite då och då så kan du ju köra på samma installation i ett decennium innan du börjar märka av någon seghet (om det inte kommer virus eller liknande i burken såklart men det är ju en annan historia). Sitter du däremot och installerar och avinstallerar ett par program om dagen och några spel på det så lämnas det kvar väldigt mycket skit i windows-registret och det är då man börjar märka att datorn blir seg efter ett tag.

Det finns ju register-städare och sånt där men dom flesta jag provat tar inte allt eller så tar dom mer än dom ska och orsakar konstiga BSOD's för att nånting fattas i registret.

Sen fylls ju windows och system-mappen med skit efterhand med, prova jämföra innehållet i windows-mappen på en ny installation av win med en installation som har använts i ett år ska du se att det ligger lite mer skit i den som använts ett år tongue

><---word---><


Nu måste jag vidare men lycka till med datorerna... osv osv... Hojj hojj

beta
3 mars 2008 · 804 Inlägg

MissMotor skrev:
Nån som är hajj på datorer? Min dator tar ca: 2 minuter på sig att stänga av/starta om sig. Finns det nån inställning man kan göra kanske?

//Linda

Låt bli att stänga av datorn. Är snart en månad sedan jag ens startade om min, med "seg-Vista"(enligt många) cool

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 mars 2008 · 6 170 Inlägg

baaki skrev:

MissMotor skrev:
Nån som är hajj på datorer? Min dator tar ca: 2 minuter på sig att stänga av/starta om sig. Finns det nån inställning man kan göra kanske?

//Linda

Låt bli att stänga av datorn. Är snart en månad sedan jag ens startade om min, med "seg-Vista"(enligt många) cool

Men vista är ju betydligt mer stabilt än gammla skrutt-XP, iaf för mig som har en rejäl dator som faktiskt klarar av Vista, så det är ju inte så konstigt tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
laazy vorsprung durch teknik
3 mars 2008 · 886 Inlägg

Släng in valfri linux dist så är alla problem ur världen smile Har inte installerat om min stationära på säkert ett år, kör ubuntu på den och den är fortfarande lika snabb som när jag installerade det. Körde windows förr och då blev det väll att man installerade om den nästan varje månad pga att den blev så ohyggligt seg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang