Hjälp med datorn!!

Norbro
3 mars 2008 · 263 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Hehe en Dell ??

Då är du ju ingen äkta nörd iaf, äkta nördar bygger eget wink

Har sex diskar med totalt nio partitioner jag, 3,2TB formaterat utrymme och det börjar bli fullt tongue

TBOC_Razor skrev:
Men vista är ju betydligt mer stabilt än gammla skrutt-XP, iaf för mig som har en rejäl dator som faktiskt klarar av Vista, så det är ju inte så konstigt tongue

http://www.wegotcards.com/cards/friends/insults/nerd.GIF
tongue

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare
gamlingen
3 mars 2008 · 5 198 Inlägg

"Släng in valfri linux dist så är alla problem ur världen  Har inte installerat om min stationära på säkert ett år, kör ubuntu på den och den är fortfarande lika snabb som när jag installerade det. Körde windows förr och då blev det väll att man installerade om den nästan varje månad pga att den blev så ohyggligt seg."


Där kom det oundvikliga OT  inlägget cool

Senast redigerat av gamlingen (3 mars 2008)

Urkas Kräsen grafiker
4 mars 2008 · 1 775 Inlägg

Dammsuga datorn är en mycket god idé. Sålänge man dammsuger på rätt sätt vill säga. För det där låter som det är överhettning. Men hjälper inte det kan du ju alltid kolla hur ditt ram mår...


TBOC_Razor skrev:
Men vista är ju betydligt mer stabilt än gammla skrutt-XP, iaf för mig som har en rejäl dator som faktiskt klarar av Vista, så det är ju inte så konstigt :P

Nu blev jag oense med dig igen. Men sen när skulle ett nytt OS vara stabilare än ett flera år gammalt OS med x antal service packs?
Nä, jag kommer vänta ganska länge innan jag kommer börja köra Vista. Till och med M$ själva har ju erkänt att dom släppte skiten lite för snabbt...

Senast redigerat av Urkas (4 mars 2008)

Whine whine!
Patte_88 The Vikingrocker
4 mars 2008 · 53 Inlägg

På tal om vista ja, har det själv och efter att datorn stått på ett visst antal dagar kan jag inte högerklicka, öppna mappar osv utan att antingen stänga ner explorer eller msn, måste va nån bugg..

Sorgen brinner i hans bröst, segerns sötma ger ej tröst. Liv han ger och liv han tar, skuld till döden allt han har. (Hel - Valkyriors Dom)
Golf_bunny The Queen
4 mars 2008 · 200 Inlägg

Jag skulle ha gjort en diskrensning och inte haft någon bakgrund på datorn heller för att det tar tydligen plats, som min bror sa. Sen skulle jag ta bort allt som man inte egentligen behöver musik som man inte ens lyssnar på ja allt du kan komma över.

Golf Racing*
olirc
4 mars 2008 · 245 Inlägg

Prova att ladda ner User Profile Hive Cleanup som bl.a kan hjälpa dig som har problem med att det tar lång tid att stänga av datorn. Finns på http://www.microsoft.com/downloads/deta … laylang=en obs att du måste validera din installation av XP men är den bara legitim så är det inga problem.

Sushikocken Sleeper
4 mars 2008 · 3 084 Inlägg

Norbro skrev:

TBOC_Razor skrev:
Hehe en Dell ??

Då är du ju ingen äkta nörd iaf, äkta nördar bygger eget wink

Har sex diskar med totalt nio partitioner jag, 3,2TB formaterat utrymme och det börjar bli fullt tongue

TBOC_Razor skrev:
Men vista är ju betydligt mer stabilt än gammla skrutt-XP, iaf för mig som har en rejäl dator som faktiskt klarar av Vista, så det är ju inte så konstigt tongue

http://www.wegotcards.com/cards/friends … s/nerd.GIF
tongue

Haha TBOC_Razor du e ju knappast nörd om du sitter vid Iexplorer och nöter vista... En äkta nörd kör linux, opera och proggar C++ och delphi  dagarna i ända tongue

Sry for OT

Senast redigerat av Sushikocken (4 mars 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Urkas Kräsen grafiker
4 mars 2008 · 1 775 Inlägg

Golf_bunny skrev:
Jag skulle ha gjort en diskrensning och inte haft någon bakgrund på datorn heller för att det tar tydligen plats, som min bror sa. Sen skulle jag ta bort allt som man inte egentligen behöver musik som man inte ens lyssnar på ja allt du kan komma över.

Bakgrundsbilden på datorn tar max nån meg. Och det har inte nånting med att göra att topicskaparens dator krashar heller. Du ska nog inte lita på allt din bror säger...

Whine whine!
Greatsnyggo saabtok
4 mars 2008 · 1 306 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Mortalis skrev:
undrar hur ni lyckas med de då, haft samma windows i ett par år på flera datorer, slöas aldrig ner, ge fan i o använda internet explorer tror ja e nyckeln till mkt..

Beror ju även på vad du gör med datorn.

Sitter du bara och surfar nån timme om dan lite då och då så kan du ju köra på samma installation i ett decennium innan du börjar märka av någon seghet (om det inte kommer virus eller liknande i burken såklart men det är ju en annan historia). Sitter du däremot och installerar och avinstallerar ett par program om dagen och några spel på det så lämnas det kvar väldigt mycket skit i windows-registret och det är då man börjar märka att datorn blir seg efter ett tag.

Det finns ju register-städare och sånt där men dom flesta jag provat tar inte allt eller så tar dom mer än dom ska och orsakar konstiga BSOD's för att nånting fattas i registret.

Sen fylls ju windows och system-mappen med skit efterhand med, prova jämföra innehållet i windows-mappen på en ny installation av win med en installation som har använts i ett år ska du se att det ligger lite mer skit i den som använts ett år tongue

Kan inte annat än hålla med ,Annvänder man datorn bara till o surfa så funkar den kanon hur länge som helst.....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Joel89
4 mars 2008 · 221 Inlägg

Ett tips kan ju vara att fråga i ett forum där det finns folk som kan!(skoja bara) Nä men var några bra tips här av snällt folk som kan något. Att formatera och göra ny installation är för dom som är lata eller inte kan något mkt mer än hur man installerar om sitt Win OS. Jätte bra tips om Linux till någon som kanske inte är så haj på datorer!

_S40_ hade bra tips!

Senast redigerat av Blixten854 (4 mars 2008)

-MR2- "Mo"
4 mars 2008 · 58 Inlägg

Angående avstäningen så kan man gå in i registret och ändra på hur lång tid datorn tar att vänta på programmen att stänga av sig till exempel. Ställ ner den väntetiden så slocknar don snabbare. Det som gör att det tar tid är att windows väntar på medans alla program ska stängas av. Här är en länk till hur man ändrar i registret, men detta är dock något som du kanske inte ska ge dig in på om du inte är så bra på datorer big_smile

http://pctipsntricks.wordpress.com/2008 … 00-and-xp/


Kör en almänn upprensning på Start->Kör->msconfig->Autostart och plocka bort allt du känner igen där som du kan starta manuellt när du behöver det någon gång.

Sök på programmet RegClean på google och ladda ner detta. Det är ett gammalt program som en gång utvecklades av microsoft, men som dom la ner. Så nu är det några entusiaster som har hand om det tror jag.

På några enkla musklick så har du rensat systemet från alla gamla överblivna registerfiler som tidigare sagts här tar tid för datorn att läsa igenom. Skulle det krångla efter register rensningen med RegClean så skapar RegClean själv en backup-fil som går att återställa rensningen med.

Sen har vi ju alla standard saker som man ska göra. Windows update, BIOS-uppdatering, Grafik-uppdatering, etc. etc.

//Simon på HP Support

Senast redigerat av -MR2- (4 mars 2008)

AdamOpel DraMinBil.nu
4 mars 2008 · 1 016 Inlägg

använd.

msconfig.
ad-aware.
asshampoo winpotimizer
antivirus program.
defragmentering.
och diskrensning.

så är det aldrig några problem med att en dator blir seg! allt hänger på användaren. En dator blir inte seg av sig själv.

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )
Generalen Fritids-designer
4 mars 2008 · 293 Inlägg

_S40_ skrev:

Generalen skrev:
på "den här datorn" finns det "rensa hårddisk", < denna tar väl bara bort program/filer som sällan används? Gör det någon stor skillnad?

ursäkta för att jag lånar tråden lite!

Vilket os har du???

OS? menar du då operativsystem så är det XP Professional 2002.

"We can't sit on our arses and say the world owes us a living because we've paid our dues. Me; I think if I fluff a note I'm robbing the kids. You're gonna pour it all on until you drop, so even if they hate you they can still say 'At least they tried'."
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Norbro: Tack nu vet jag vad jag ska ha som avatar wink


Urkas skrev:
Dammsuga datorn är en mycket god idé. Sålänge man dammsuger på rätt sätt vill säga. För det där låter som det är överhettning. Men hjälper inte det kan du ju alltid kolla hur ditt ram mår...


TBOC_Razor skrev:
Men vista är ju betydligt mer stabilt än gammla skrutt-XP, iaf för mig som har en rejäl dator som faktiskt klarar av Vista, så det är ju inte så konstigt tongue

Nu blev jag oense med dig igen. Men sen när skulle ett nytt OS vara stabilare än ett flera år gammalt OS med x antal service packs?
Nä, jag kommer vänta ganska länge innan jag kommer börja köra Vista. Till och med M$ själva har ju erkänt att dom släppte skiten lite för snabbt...

Ja som jag sa:

TBOC_Razor skrev:
Men vista är ju betydligt mer stabilt än gammla skrutt-XP, iaf för mig som har en rejäl dator som faktiskt klarar av Vista

Om du nu har bra koll på Vista bör du ju även veta att det är ett väl dokumenterat fenomen att Vista beter sig olika på olika datorer och som sagt så är Vista *betydligt* mer stabilt än XP på just min dator.

Sen kanske det inte är likadant för dig men sånt e livet wink  tongue

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Patte_88 skrev:
På tal om vista ja, har det själv och efter att datorn stått på ett visst antal dagar kan jag inte högerklicka, öppna mappar osv utan att antingen stänga ner explorer eller msn, måste va nån bugg..

Det problemet hade faktiskt jag med ibland med Vista. Om du har äkta Vista så tanka ner SP1 eller en SP1 RC om nu inte SP1 har släppts ännu (har inte hållit koll på det om jag ska vara ärlig tongue) det kanske fixar buggen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sushikocken skrev:
Haha TBOC_Razor du e ju knappast nörd om du sitter vid Iexplorer och nöter vista... En äkta nörd kör linux, opera och proggar C++ och delphi  dagarna i ända tongue

Sry for OT

1. IE funkar fint för mig och jag är van vid det.

2. "Nöter" inte Vista, kör XP för tillfället men jag ska köra in Vista snart igen.

3. Har både Ubuntu och Kubuntu V. 7.04 + V. 7.10 för både 32- och 64-bitars datorer på fina tryckta skivor från Canonical Limited så jag har nog Ubuntu med ska du se wink

Fast jag föredrar tamef*n WinBlows lol

4. Försökte lära mig både html "back in the day", VC++ 6, Java och faen vet allt men jag har helt enkelt varken självdiciplin eller tålamod nog att sitta och läsa tjocka böcker eller dåligt skrivna web-guider för att lära mig skiten så därför kan jag inte det heller smile

Senast redigerat av TBOC_Razor (4 mars 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Urkas Kräsen grafiker
4 mars 2008 · 1 775 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Om du nu har bra koll på Vista bör du ju även veta att det är ett väl dokumenterat fenomen att Vista beter sig olika på olika datorer och som sagt så är Vista *betydligt* mer stabilt än XP på just min dator.

Sen kanske det inte är likadant för dig men sånt e livet ;)  :P

Är väl ändå precis det stabilitet handlar om, att det ska fungera likadant oavsett vilken dator man kör?
Men iaf, jag saknar inte direkt nåt i XP, därför håller jag mig till det så länge jag kan.

Whine whine!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Urkas skrev:

TBOC_Razor skrev:
Om du nu har bra koll på Vista bör du ju även veta att det är ett väl dokumenterat fenomen att Vista beter sig olika på olika datorer och som sagt så är Vista *betydligt* mer stabilt än XP på just min dator.

Sen kanske det inte är likadant för dig men sånt e livet wink  tongue

Är väl ändå precis det stabilitet handlar om, att det ska fungera likadant oavsett vilken dator man kör?
Men iaf, jag saknar inte direkt nåt i XP, därför håller jag mig till det så länge jag kan.

Jo men nu är det ju inte så att jag kör femtielva olika datorer utan bara tre varav en ska köra Vista och där *är* Vista mer stabilt än XP så varför köra något annat bara för att XP är kanske råkar vara mer stabilt för dig, grannen eller gubben i månen ??

Jag kör det som passar mig bäst, det gör nog alla i slutändan tongue

EDIT: förtydligade (förhoppningsvis) vad jag menade.

Senast redigerat av TBOC_Razor (4 mars 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
-MR2- "Mo"
4 mars 2008 · 58 Inlägg

Om Vista körs bättre på den datorn du har det på än dom du har XP på så ska du nog se över dom ganska omgående eller så är det så att dom datorerna är lite "out of date" för XP är inte "genomsnittligt stabilare". Det är stabilare och kommer vara så tills möjligtvis SP2 till Vista kommer ut.
Men man undkommer fortfarande aldrig att Vista är en enda stor prestanda slukare.

Jag avråden personer som ska syssla med arbets relaterade program som inte är licensierade av Microsoft att använda Vista för att med största sannolikhet så kommer det inte att fungera p.g.a att Vista inte klarar att köra de gamla programmen. Hos os på HP så erbjuds kunder med företagsdatorer tillochmed gratis nergradering till XP Professional just p.g.a detta prolemet.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 mars 2008 · 6 170 Inlägg

-MR2- skrev:
Om Vista körs bättre på den datorn du har det på än dom du har XP på så ska du nog se över dom ganska omgående eller så är det så att dom datorerna är lite "out of date" för XP är inte "genomsnittligt stabilare". Det är stabilare och kommer vara så tills möjligtvis SP2 till Vista kommer ut.
Men man undkommer fortfarande aldrig att Vista är en enda stor prestanda slukare.

Jag avråden personer som ska syssla med arbets relaterade program som inte är licensierade av Microsoft att använda Vista för att med största sannolikhet så kommer det inte att fungera p.g.a att Vista inte klarar att köra de gamla programmen. Hos os på HP så erbjuds kunder med företagsdatorer tillochmed gratis nergradering till XP Professional just p.g.a detta prolemet.

Gammeldatorn som kör Win98 och inte ska köra något annat heller är en PIII 600MHz med typ 313MB minne så nej, jag tror inte att jag tänker försöka köra Vista på den burken.....  roll

Min förra dator är en Athlon64 3200+ på 2GHz och med ett gig minne, det är min server-burk och den kommer inte Vista i närheten av.

Sen är mitt Vista ett *äkta* Vista så det lär ju inte direkt gå att installera på en miljon datorer utan att M$ får frispel på mig wink

Så kort och gott vet jag inte hur mina andra datorer klarar av Vista för/och jag har inga planer på att köra Vista på dom heller. Men det var inte så jag menade med att jag "bara hade tre datorer" heller utan mer att min enda Vista-dator inte är tre miljoner andra datorer utan bara en och just *den* datorn råkar vara en riktig godbit att köra Vista på så då blir det som sagt Vista och bara Vista.

Och angående prestandan i Vista så har jag inga problem, märkte absolut ingen förbättring alls när jag installerade XP igen efter att ha kört Vista i runt ett år eller vad det nu var så där finns inga argument mot Vista heller. Snarare tvärt om, om jag ska vara ärlig.

Några "arbets relaterade program" har jag inte heller, jobbar i presshallen på haki, trycker på två knappar hela dagen lång det är allt. Fast ibland kör jag faktiskt med fotpedal med, det beror på den aktuella produkten jag tillverkar. smile


Så, sluta med allt det här tragglet om Vista nu, det är OT och har inte i tråden att göra.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Phaetoon
4 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Det är säkert ett, eller ett par program som inte avslutas på riktigt sätt. Ibland kan adobe acrobats snabbstart krascha och göra så att datorn tar evigheter på sig att avsluta.

Du kanske har spyware i datorn också. Så ta och ladda hem gratisversionen av adaware.
http://www.lavasoftusa.com/products/ad_aware_free.php

Vad har du för antivirusprogram? Det kan ju också strula...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
knugis
5 mars 2008 · 57 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Då är du ju ingen äkta nörd iaf, äkta nördar bygger eget wink

Har sex diskar med totalt nio partitioner jag, 3,2TB formaterat utrymme och det börjar bli fullt tongue

klart man ska bygga eget, annars är det inget kul ^^
men du, måste bara fråga en grej som ja satt och grubbla på, varför i hela helvetet har du 9 partitioner på 6 diskar? okej om du nu hade partitionerat hdd:en med operativsystemet för att enklare kunna blåsa windows utan att förlora filer, men att partitionera någon av de övriga 5 är ju totalt meningslöst..

"fattar inte hur du kan upploada med din afrikanska adsl uppkoppling. tankar i 20kb/s, skandalöst. tankar fan snabbare från en chinesefarm som spelar wow och tankar 10 filmer från sin polare."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang