3296
Sök

Effekt i högtalare!

2 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Hej..
Jag undrar vilken högtalare som ger bäst ljud en som har 150W max och 35W rms eller en som har  100W max och 50W rms ?
Och vad är det för skillnad mellan vanlig watt och rms ?

Tacksam för svar!

/ R

1 634 Inlägg
4 mars 2008
Har inte med det att göra. Skillnaden är hur dom har mätt upp effekttåligheten. wrms är hur mycket effekt högtalaren tål kontinuerligt, dvs under en längre tid. "vanliga" watt" eller såkallade Max-watt betyder ingenting egentligen, eller att högtalaren tål tex 150w i 0,1sek innan den går sönder. Och vad ska man med det till.

Numera Saab 9-5 Aero -00

452 Inlägg
4 mars 2008
Stirra dig inte blind på watt!! En högtalare som är specad till 35watt kan spela skjortan av en som är specad 50watt. Beror helt enkelt på tillverkningen av högtalaren.
Billiga no name högtalare brukar vara ett dåligt köp, titta gärna efter erkänt bra märken och prislapp.

mvh marcus

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Smålänning
7 887 Inlägg
4 mars 2008
Team_Bilradiohuset skrev:
Stirra dig inte blind på watt!! En högtalare som är specad till 35watt kan spela skjortan av en som är specad 50watt. Beror helt enkelt på tillverkningen av högtalaren.
Billiga no name högtalare brukar vara ett dåligt köp, titta gärna efter erkänt bra märken och prislapp.

mvh marcus

Ett tydligt exempel är mitt 4" DLS kit på 50W RMS som spelar högre än mina 6*9 GAS på 180W rms smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Okej, tack för alla svar smile

/ R
Senast redigerat av RasuuL (4 mars 2008)

Sök