1967
Sök

Polisen - får och får inte göra?!

1 397 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Jag åkte på en fortkörnings böter idag. Hade inget bättre för mig än att ligga 100 meter bakom en polisbil som färdades i 160 km/h mellan Laholm och Göteborg. Han saktade in och jag körde om honom i 110 km/h, han ligger tätt bakom mig i 5 minuter när jag kör 110 km/h. Sen drar han iväg som en raket och lägger sig i 160 km/h igen. Jag lägger mig ca 150 meter bakom och håller samma hastighet. Sen gör han samma sak igen. Saktar in och låter mig köra om. Sen så ligger han bakom i 2 min och drar sedan på blåljuset. Sen fick jag min dom smile. Han skrev 13 km/h för fort och fick en bot på 2400 kr. Han var helt illröd i ansiktet och var ursinnig samtidigt som han undrade vad fan jag höll på med. Han förklarade sedan innan han sa hejdå att dom inte kan stripa en polisbil tydligare än sådär och undrar varför jag inte såg honom. En trevlig eftermiddag tyckte jag smile

Och nu till frågan. Får polisen köra hur fort dom vill utan att använda blåljus?

Och för er som undrar... JAA jag är dum i huvvet smile

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
4 mars 2008
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=76248
Här står en hel del om vad polisen får och inte får göra.

Kul tidsfördriv du hittat förresten. Lite dyrt i längden kanske? tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 397 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
hehe.. joo.. men åker man mil efter mil utan att ha nått att göra så hittar jag på sånna saker smile fick dock beröm för bilen av honom oxå smile

553 Inlägg
4 mars 2008
undrar faktiskt samma sak som du, och om det kvittar om de kör civilbil eller vanlig polisbil, för det jag har sett så kör de för fort med båda utan blåljusen tända hmm

321 Inlägg
4 mars 2008
lill3bror skrev:
Jag åkte på en fortkörnings böter idag. Hade inget bättre för mig än att ligga 100 meter bakom en polisbil som färdades i 160 km/h mellan Laholm och Göteborg. Han saktade in och jag körde om honom i 110 km/h, han ligger tätt bakom mig i 5 minuter när jag kör 110 km/h. Sen drar han iväg som en raket och lägger sig i 160 km/h igen. Jag lägger mig ca 150 meter bakom och håller samma hastighet. Sen gör han samma sak igen. Saktar in och låter mig köra om. Sen så ligger han bakom i 2 min och drar sedan på blåljuset. Sen fick jag min dom smile. Han skrev 13 km/h för fort och fick en bot på 2400 kr. Han var helt illröd i ansiktet och var ursinnig samtidigt som han undrade vad fan jag höll på med. Han förklarade sedan innan han sa hejdå att dom inte kan stripa en polisbil tydligare än sådär och undrar varför jag inte såg honom. En trevlig eftermiddag tyckte jag smile

Och nu till frågan. Får polisen köra hur fort dom vill utan att använda blåljus?

Haha! Iskallt gjort! cool

945 Inlägg
4 mars 2008
hmmm, det där låter ju lite grann som brottsprovokation.....sånt får man ju inte hålla på med i sverige som polis.
Ja poliser får köra hur fort dom vill utan blåljus och siren, det ska dom bara använda när situationen så kräver, det är ju för att göra andra bilister uppmärksamma på att dom behöver komma fram snabbt.
Inga/lite bilar så använder dom det ofta inte.

blinka blått om du vill rejsa!

1 397 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Jag fick som förklaring att han hade bråttom till Göteborg. Och har hittat i en text i ett annat forum:

2 brådskande (Prio 2)
Allt i punkt 1 + Överskrida hastigheten, behöver INTE vara med blåljus/sirén (förutom om trafiksituationen kräver det)

Men vem bestämmer om han är brådskande då? Är det polismannen själv eller är det anropningscentralen som säger åt honom att han har bråttom?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
4 mars 2008
Vadå "han skrev 13km/h för fort"? Du sa ju att du åkte i 110km/h när han låg bakom dig? Dom måste ju ha det på kamera, om du vet att du inte körde för fort när han låg bakom dig så är det bara blåneka och kräva att dom visar filmen eller nått.

För dom kan väl inte stanna en om man åker bakom dom (trots att dom kör för fort)? Nån som vet 100%?

1 397 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Med tanke på att han var "snäll" och bara skrev 123 km/h så ville jag inte börja dryga mig mer än jag redan gjort... Men han sa att han hade "klockat" mig på 157 km/h första gången och 140 km/h vid en annan gång. Men då låg han framför mig

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
4 mars 2008
lill3bror skrev:

lol ooops, så har man ju iofs gjort nån gång... roll
Men inte i såna hastigheter.
Jag har tänk lite att "får dom åka för fort utan blåljus så får jag."
Men nu ska jag nog inte göra det mer.. hmm

Däremot hamnade jag bakom en polisbil med kärra en gång. Dom låg på 85 och cruisade, jag svor ve och förbannelse över att jag måste över 90 för att göra en hyfsat säker omkörning, men det vågar jag inte.

Men efter en liten stund saktade poliserna in lite och blinkade höger ett par gånger för att låta mig passera. Gissa om jag tackade dom?
Och gissa vem som låste cruise controllen på spik 90 sen? roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 062 Inlägg
4 mars 2008
Onödigt att provocera Poliser i trafiken i onödan. Dock är ju Polisen i dina områden (Norrköping/Nyköping) kända för sin nitiskhet gentemot bilister....

"You Go, we go!"

8 197 Inlägg
4 mars 2008
TTTTT skrev:
blinka blått om du vill rejsa!

Kanske var det polisen ville??? wink

-Sir Jackie Stewart

8 197 Inlägg
4 mars 2008
lill3bror skrev:
Med tanke på att han var "snäll" och bara skrev 123 km/h så ville jag inte börja dryga mig mer än jag redan gjort... Men han sa att han hade "klockat" mig på 157 km/h första gången och 140 km/h vid en annan gång. Men då låg han framför mig

Vore inte kul om dom hade som polisen har i usa, där dom kan filma dig OCH köra laser/radar på dig om du ligger bakom... hmm DET vill jag inte ha hit...

-Sir Jackie Stewart

1 397 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
TLO skrev:
Onödigt att provocera Poliser i trafiken i onödan. Dock är ju Polisen i dina områden (Norrköping/Nyköping) kända för sin nitiskhet gentemot bilister....

Nyköpingspolisen är galna när det gäller att stå och kontrollera E4an smile Men det här hände inte i mitt område smile Var som sagt på väg från malmö till göteborg

Maizer
4 mars 2008
Det är inte nyköpingspolisen som står och skjuter på e4an, det är norrköpingspoliserna som gör. I nyköping väger de däremot varenda lastbil verkar det som.

Mr.RoadRage
428 Inlägg
4 mars 2008
ha ha ha ha, fan du e ju kung!!!!!!!!!! Klockrent! smile

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.

106 Inlägg
4 mars 2008
De behöver inte ha film eller laser, det räcker om polisen mäter med sin egen hastighetsmätare, drar av ca10km/h och har jämnt avstånd som helst ska öka (om de ligger bakom) i ca 300m.
Körde du 160 så e de bara att tacka för det generösa avdraget till 13km/h för fort.
Senast redigerat av bosing (4 mars 2008)

7 100 Inlägg
4 mars 2008
jag vart stoppad för några månader sen av civilen,körde 80 på 50 väg,och de gjorde dom med!dom hadde civil bil och civil kläder!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

blacken
4 mars 2008
bosing skrev:
De behöver inte ha film eller laser, det räcker om polisen mäter med sin egen hastighetsmätare, drar av ca10km/h och har jämnt avstånd som helst ska öka (om de ligger bakom) i ca 300m.
Körde du 160 så e de bara att tacka för det generösa avdraget till 13km/h för fort.

Det ska ju inte vara tillåtet. ( Det finns ett prejudikat som Vi Bilägare gjorde på 70 talet)

268 Inlägg
4 mars 2008
Haha snyggt gjort wink.. den tanken har slagit mig många fredagar när jag kör till göteborg med vår lilla Transporter vi har på jobb tongue.. men nu vet man att man ska hålla sig på lite avstånd då om man ska ha samma hastighet som dom tongue..

Skulle varit kul o sett polisens min när dom stoppat dig tongue.. du skulle tagit ett foto på honom wink..

Sök