Billjud till S40-99

Jerban
4 mars 2008 · 3 Inlägg

Tjena.

Tänkte skaffa nytt ljud till min S40 men är lite färsking på det här. Det jag har tänkt skaffa är en baslåda och ett slutsteg. Så mina första fråga är, kan jag köpa bara det och spela på bilens övriga orginalhögtalare, eller ska jag byta ut dom med? Och min andra fråga är om jag kan använda orginalspelaren som sitter i nu, tills jag skaffar en ny förstås? Och sen såklart, vad ska jag köpa för grejer? Vill ju helst ha en färdigbyggd låda men finns ju en hel del att välja på. Jag kommer lyssna på allt från pop till fet hårdrock till trance. Hade tänkt mig en prisklass runt 3000 för låda och slutsteg.

/Jesper

Alister schtek
4 mars 2008 · 478 Inlägg

I min V40 -99 så spelar orginal stora stereon på jäävligt bra orginal, jag har bara stoppat in 2x10'' baslåda och 4ch steg där bak. Spelar tillräckligt + en del till!

Orginal stereon funkade väll torr jag, torr man var tvungen att köpa en lågnivå skarv till den för sådan utgång fanns inte inte heller Mp3 vilket fick mig att stoppa i min 1-DIN stereo istället.
Så behåll orginalhögtalarna tkr jag.

kolla in det här.
http://mds.se/?artnr=pktgp210

Bäst är om du går in på en butik som säljer billjud, typ MDS lr BRL osv.. och frågar efter något vettigt.

Jerban
4 mars 2008 · 3 Inlägg

Okej. Då får det nog bli som du säger.

Men om jag köper en annan stereo, då kommer ju den vara mycket mindre än orginal stereon är, hur blir det då? Blir det ett tomrum där då, eller finns det nåt att plugga dit?

Alister schtek
4 mars 2008 · 478 Inlägg

Se i mitt galleri till volvon, jag har köpt ett fack att sätta under. Det blir skitbra. Fick dock ta en dreml och slipa lite på fästena i bilen för att få in stereon då det var jäävligt tight.

Jerban
4 mars 2008 · 3 Inlägg

Okej jag får tacka för svaren. SKa köpa grejor och förhoppningsvis fixa till allt i helgen smile

Edit: Du råkar inte komma ihåg vart du köpte det där facket? smile

Senast redigerat av Jerban (4 mars 2008)

Alister schtek
4 mars 2008 · 478 Inlägg

på volvo / bilia 240:- dem rånar en, men vad ska man göra:P

jonatk Smart chimps talk Swedish
5 mars 2008 · 289 Inlägg

Original högtalarna i min V40-01 var inget att hojta för... så dom bytte jag...
Sen ang. vart du kan köpa sånt fack så snacka med bilia eller brl.
Kostar som sagt en del ja.
Och jag fick också slipa lite för att få in den, men det löser man ganska lätt.
Men ljudet i bilen blir mycket bättre så fort du byter din originalstereo!
Så jag skulle rösta på att börja med det smile

marcuslarsson
26 maj 2009 · 4 Inlägg

har byggt en del ljud i bil, och jag personligen tycker inte att det blir så bra ljud om man har en stor bas som dunkar och sen hör man knappt ljudet. tycker du ska ladda på ny stereo och nytt fram system. då blir det bra ljud i en s40.

Mvh Marcus

Toyota Mkiv TT "TT" (1995)
professor_nord
26 maj 2009 · 178 Inlägg

hej ursäkta om jag verkar dum men har inte dom nyare s/v40 dubbel din stereo?
den jag har i våran 01á spelar gudomligt bra saknar kanske ibland en baslåda men annars är då jag nöjd med våran så kör på ett slutsteg till å börja med å möter de inte upp varan så uppgradera övriga högtalare i efterhand

four rings to rule them all
bbblan Avstängd
27 maj 2009 · 41 Inlägg

s40 har dubbel din men vill du ersätta bilen med endast 1 din rekommenderar jag detta

http://www.mds.se/products/styling_twoc … emId=29983

P_Jonsson
27 maj 2009 · 104 Inlägg

Ang. Fram systemet i volvo s40 så är det väll något jag personligen rekomenderar att byta ut.

Dock beror det ju helt och hållet på hur mycket ljud du är ute efter.

Skall du bara ha lite mer tryck där bak duger det ju fint, men skall du satsa lite mer byt så fort du kan.
Finns många element som passar utan att du behöver modifiera något. Detta är en sak som du kan kolla upp innan du köper dina nya element.

Om du sedan skall byta cd-enheten: ja det är återigen där hur mycket ljud du vill ha. Skall du ha lite värre saker är detta något du först bör byta då allt ljud kommer trotts allt där ifrån. Utan en bra huvud enhet får du inte något bra ljud oavsett om du har högtalare för 1k, 10k eller 100k.

mvh
/peter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang