LATHUND för dump, pysventiler/wastegate och omvandligstabeller. Läs detta innan ni postar i forumen!

kevlar_soul
6 mars 2008 ·

Haha säger du det så

EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
6 mars 2008 · 77 Inlägg

helt korrekt, Einar Larsson har ALDRIG fel! wink

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
chrizz Administratör
6 mars 2008 · 11 790 Inlägg

EinarL skrev:

chrizz skrev:

Phaetoon skrev:
Vi ska nog klistra en sådan här tråd. Fast den behöver ju redigeras lite.
Sen kanske man ska ha med omvandlingstabeller också? smile
Klistrar tråden ett tag iaf.

En tråd som denna bör hålla sig till fakta och och vara fri från personliga åsikter vad gäller företag och produkter, varför åtminstone jag inte anser att den lämpar sig som klistrad. Det är naturligtvis OK att ta upp företags olika produkter som exempel, men det bör göras neutralt och sakligt.

Avklistrar därför och låter den leva vidare som en vanlig tråd tills vidare...

Amen då skiter vi i detta då!
Ifall jag bara vill säja om vilken kvalité de olika företagen säljer så andra kan köpa rätt grejer från början ist för att slänga ut en tusing på att köpa fel och därmed få massor av olika problem.
Dagis nivå när man inte får tipsa om vad som är bra och dåligt.
Trodde detta forum var till för att hjälpa folk på traven, men man ska alltså behöva köpa en dump från biltema som inte funkar för att sedan testa på micros o.s.v. så har man tillslut lagt ut 5papp på en jävla massa dumpar.

Nu är jag sur. Så godnatt med dej och ha en jävligt trevlig dag, hoppas du kan sova med ditt samvete.

MVH en sur Einar Larsson

Jadu, mitt samvete är kliniskt rent. Tråkigt att du inte förstår eller gillar det jag skriver i mitt inlägg, men jag tror nog många andra är med på noterna med vad jag menar iallafall så jag kommer inte kommentera vidare på det nu smile

Mvh en som vanligt glad Christian Marcos


PS. Första inlägget kräver nog ganska lite redigering för att vara lämplig att klistras.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
TTTTT
6 mars 2008 · 945 Inlägg

chrizz skrev:

Phaetoon skrev:
Vi ska nog klistra en sådan här tråd. Fast den behöver ju redigeras lite.
Sen kanske man ska ha med omvandlingstabeller också? smile
Klistrar tråden ett tag iaf.

En tråd som denna bör hålla sig till fakta och och vara fri från personliga åsikter vad gäller företag och produkter, varför åtminstone jag inte anser att den lämpar sig som klistrad. Det är naturligtvis OK att ta upp företags olika produkter som exempel, men det bör göras neutralt och sakligt.

Avklistrar därför och låter den leva vidare som en vanlig tråd tills vidare...

Håller med fullständigt, ska man ha klistrade faktatrådar så ska dom innehålla fakta och INGET annat!

Lägger man in personliga värderingar, erfarenheter odyl angåeende produkter så liknar det ju mer en produktjämförelse.
Dessutom så har ju personliga upplevelser inget med fakta att göra.
Som ett exempel kan ju nämnas att det person A tycker fungerar helt tillfredställande kanske är ett resultat som person B uppfattar som helt undermåligt.

För övrigt tycker jag att det är en bra ide att klistra en tråd som tar upp detta ämne big_smile

Senast redigerat av TTTTT (6 mars 2008)

blinka blått om du vill rejsa!
EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
7 mars 2008 · 77 Inlägg

Ni är ju fan för fan helt jävla insane! Det var ju för fan inte min mening att bli så här jävla förbannad, men chrizz, du är ju för fan LÖJLIG! Jag tycker att jag fått mestadels positiva reaktioner på tråden! Det krävs att någon vågar säga vad det tycker och börjar städa upp lite på detta jävla forum (ursäkta språket).
Ifall jag vill tipsa vart folk ska/ska inte köpa grejer e det väl min ensak. Jag tror att folk uppskattar det och därför bör tråden KLISTRAS. Phaetoon klistrade den och sen tog Chrizz bort den, Chrizz är du någon form av en jävla Cesar här eller? Tycker att det är dags för en jävla uppryckning, bli glad ist när någon försökjer hjälpa folk på riktigt ist för att bara skriva att alla företag är bra, och titta vad snygg min dump e!

God natt för fan, nu ska jag ta en macka med saltgurka, och du Chrizz, vore ganska lågt om du blockar ist för att ta en diskution.

MVH Einar Larsson lika förbannad som vanligt och lite till nu Chrizz:)

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
7 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Ceasar och Ceasar, om Gorg var ett imperium vore Chrizz dess kejsare eftersom han ju faktiskt äger Gorg wink

Det du får tänka på ar ju att Gorg går runt genom reklam från diverse företag som säljer bilgrejor och börjar forumet få en negativ inställning mot ett visst företag så slutar det kanske köpa reklamplats på Gorg och då förlorar Chrizz pengar och finansiering till sidan.

Sen tror jag faktiskt mest att det handlar mycket om den såkallade "journalistiska integriteten" dvs att när man skriver mer seriösa texter bör man hålla sig neutral och skriva objektivt. Personliga åsikter kan ju nämnas i texten med förtydligan om att det är just personliga åsikter.

"Jag rekommenderar" eller det gamla hederliga ordspråket "man får vad man betalar för" räcker nog för att påpeka att feltemas, micros osv billigare grejor kanske inte har samma höga kvalitet man förväntar sig när man betalar lite mer för grejorna på andra ställen.

Hoppas att jag inte låter allt för tråkig nu men någon måste ju tydligen ta tag i det här och medla fred, ingen vill ju ha dålig stämning på forumet tongue

Så ta dig en stadig macka med saltgurka och en god natts sömn så ska du se att det blir mycket bättre än vad det blir av att skriva glåpord på ett forum wink

Gonatt och sov gott garaget.org smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
John87 Stolt Volvoägare
7 mars 2008 · 4 913 Inlägg

EinarL skrev:
Ifall jag vill tipsa vart folk ska/ska inte köpa grejer e det väl min ensak.

Precis, och det är chrizz's ensak om tråden ska klistras eller inte.

Varit ganska klara besked hittills. Inte så mycket att diskutera tycker jag.

Ta bort personliga åsikter så har du en klistrad tråd. That's it smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
7 mars 2008 · 77 Inlägg

Det är inte personliga åsiker, det är bara så det är! Men tycker att chrizz kan be mig skriva om den och sen GARANTERA att den klistras. ORKAR inte gå in på garaget igen och se 50 nya inlägg angående samma jävla skit saker varje dag...Börjar bli så jävla låg profil här, inte konstigt att man lackar! Och sen alla dessa jävlar som inte vet vad goggle eller "sök" på forumet är. Ganska jobbigt när 200pers frågar om hur många hk 122Kw är, inte sant? Tror många håller med mig, jobbigt att man får skit för att säga vad man tycker!

MVH Einar Larsson, tog en nattmacka men vaknade upp ur en mardröm, drömde att det var 10nya skit inlägg på garaget.org. Blev ju inte bättre av att gå in och kika efter.

Dumt att smöra och vara rädd för banne!

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
7 mars 2008 · 77 Inlägg

Redigerade lite nu! Hoppas ni är nöjda...Ska lägga till info när jag orkar me skiten!

God natt!

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
loffe007
7 mars 2008 · 905 Inlägg

EinarL skrev:
Nu har jag fått nog, eller kanske inte bara jag..... så nu gör jag en liten FAQ, hoppas den klistras.


Vad är en Dumpventil?

En "Dump" är en ventil som sitter på turbobilar mellan kompressorturbinen och insugsspjället.
Dess uppgift är att släppa ut övertrycket som skapas när gasspjället stängs efter gaspådrag.
Detta för att hålla turbinen/impellern i rotation för att få en snabbare "spoolup" (tid det tar för turbon och ladda, enkelt sagt) och ha fullt laddtryck från första början.
Man spar även på turbon.
Det roliga ljudet som vissa tycker är tufft är när "dumpen" släpper ut övertrcket ifrån tryckröret efter gaspådrag.



Nu ska vi in på pysventiler:
En pysventil används för att "lura" wastegateklockan genom att släppa ut önskad mängd tryck som wg-klockan normalt sett vill ha. Wg-klockans funktion är att öppna en port även kallad wastegate i avgasturbinen. Ju mer wastegateklockan öppnar wastegaten desto mindre avgaser "snurrar" i avgasturbinen. Vilket i sinn tur leder till att kompressor turbinen inte jobbar lika hårt=mindre laddtryck.
Det man gör är att på den slang som går mellan kompressorturbinen (aluminiumsidan) och wastegateklockan (oftast mässingsfärgad) sätter dit en "såkallad" "pysventil". Det är oftast i form av ett t-kors  avsett för spolarslang, som finns att få tag på hos flesta billtillbehörs firmorna. Eller en ventil avsedd för ändamålet vilket kostar runt 100-500:- det är fördel då man kan ställa in laddtrycket mer exakt.
Denna guide gäller INTE aggregat med externa wastegates!
http://www.garaget.org/gallery/archive/80231/274111_5qitww.jpg

finns billiga pysventiler som kostar typ som en kokt med bröd. Färdiga pysventiler finns att köpa på de flesta sidor jag nämde för dumpar. Men ska du va seriös, satsa heldre på extern wastegate. Finns billiga på skroten från gammla Audi S2:or.

Omvandlingstabeller och andra bra sidor!

http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx#content , Däcksinfo
http://users.erols.com/srweiss/index.html#jcalc , Massor av omvandlings program
http://www.aircoolers.com/Other_Tech_List.asp , Mycket nyttigt för en del
http://www.sorman-racing.com/vedboden.html , Väldigt avanserat och mycket bra info!




Hoppas verkligen att detta ska få folk att sluta fråga så meningslösa frågor, som en annan kille/tjej frågat om för 10min sen och som 30 pers förbannat svarat på!

Men nog tjatat från mig, är det något du stör dig på så är du välkommen att diskutera problemet!
MVH Einar Larsson

tog mig friheten att redigear ditt inlägg till nått som jag tror chrizz skulle vilja ha den, Tycker det är ett mycket bra initiativ då det finns alldeles för många 15åringar på det här forumet som inte vet vad sök funktionen skall användas till.

Senast redigerat av loffe007 (7 mars 2008)

jonTe
7 mars 2008 · 5 710 Inlägg

>>Einar, ursäkta men vad är det för jäkla inställning du har?
Skriva ihop en tråd som DU tycker är bra och sedan bli sur som en barnunge, svära o gorma bara för att den inte klistras?

Nä....jag håller med Chrizz och lägger till att jag tycker att den inte är tillräckligt bra, den är för tunn.


//Jonas / Moderator

MVH Jonas
..............
AxlSam
7 mars 2008 · 1 497 Inlägg

jonTe skrev:
>>Einar, ursäkta men vad är det för jäkla inställning du har?
Skriva ihop en tråd som DU tycker är bra och sedan bli sur som en barnunge, svära o gorma bara för att den inte klistras?

Nä....jag håller med Chrizz och lägger till att jag tycker att den inte är tillräckligt bra, den är för tunn.


//Jonas / Moderator

WORD.

EinarL skrev:
Redigerade lite nu! Hoppas ni är nöjda...Ska lägga till info när jag orkar me skiten!

God natt!

Men om det var så brottom och du var så mån om att "skiten" skulle bli klistrad så kan du gärna få
slänga upp mer info direkt. Ta bort länkar till firmor som säljer och gör det till en ren faktatråd.

bumpe Lastbilsmekaniker
7 mars 2008 · 3 878 Inlägg

Jag som redan vet svaret på det och ofta får svara på frågorna...
Jag har ingen "dump", vad är en avlastningsventil/bypassventil?
Ska jag ha en öppen, återcirkulerande eller hybriddump? Hur fungerar de olika teknikerna? Hur vet jag vilken jag ska välja?

Vad händer om jag sätter en pysventil på en bil med APC eller annan elektronisk laddtrycksreglering?

Kan jag montera dump på en diesel?

Måste jag ha turbo för att montera dump?

Lite tips bara!

MVH Hampus

A_Lindahl Lite överallt..
7 mars 2008 · 612 Inlägg

Hehe.. say WHAT? tongue

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
Ellertz Norrlänning
7 mars 2008 · 1 453 Inlägg

Kul kille... skapligt han lackade för att den inte blev klistrad. Lite mer info hade kanske inte varit fel..

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang