LATHUND för dump, pysventiler/wastegate och omvandligstabeller. Läs detta innan ni postar i forumen!

EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
4 mars 2008 · 77 Inlägg

Nu har jag fått nog, eller kanske inte bara jag..... så nu gör jag en liten FAQ, hoppas den klistras.


Vad är en Dumpventil?

En "Dump" är en ventil som sitter på turbobilar mellan kompressorturbinen och insugsspjället.
Dess uppgift är att släppa ut övertrycket som skapas när gasspjället stängs efter gaspådrag.
Detta för att hålla turbinen/impellern i rotation för att få en snabbare "spoolup" (tid det tar för turbon och ladda, enkelt sagt) och ha fullt laddtryck från första början.
Man spar även på turbon.
Det roliga ljudet som vissa tycker är tufft är när "dumpen" släpper ut övertrcket ifrån tryckröret efter gaspådrag.

Här kan man köpa lite olika dumpar i varierande kvalité.

Ett stort urval i varierande prisgrupper.

www.biltema.se, har både öppna och återcirkulerande.
www.creatix.se, har en kul dieseldump.
www.micro.se,
www.ridetech.se,
www.raidopower.com, under utveckling.
www.streetside.se,
www.dalhems.se, stort utbud, seg sida ( testa denna länk http://62.181.75.60/ )
www.sm-racing.se, svenktillverkat.

Nu ska vi in på pysventiler:
En pysventil används för att "lura" wastegateklockan genom att släppa ut önskad mängd tryck som wg-klockan normalt sett vill ha. Wg-klockans funktion är att öppna en port även kallad wastegate i avgasturbinen. Ju mer wastegateklockan öppnar wastegaten desto mindre avgaser "snurrar" i avgasturbinen. Vilket i sinn tur leder till att kompressor turbinen inte jobbar lika hårt=mindre laddtryck.
Det man gör är att på den slang som går mellan kompressorturbinen (aluminiumsidan) och wastegateklockan (oftast mässingsfärgad) sätter dit en "såkallad" "pysventil". Det är oftast i form av ett t-kors som köps på biltema avsett för spolarslang. Eller en ventil avsedd för ändamålet vilket kostar runt 100-500:- det är fördel då man kan ställa in laddtrycket mer exakt.
Denna guide gäller INTE aggregat med externa wastegates!
http://www.garaget.org/gallery/archive/80231/274111_5qitww.jpg


www.biltema.se, gör din egna pysventil, kostar typ som en kokt med bröd. Färdiga pysventiler finns att köpa på de flesta sidor jag nämde för dumpar. Men ska du va seriös, satsa heldre på extern wastegate. Finns billiga på skroten från gammla Audi S2:or (Inte för att vara partisk Chrizz=)

Omvandlingstabeller och andra bra sidor!

http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx#content , Däcksinfo
http://users.erols.com/srweiss/index.html#jcalc , Massor av omvandlings program
www.aircoolers.com , gå in på "blandat" och sedan "tekniksidor" . Mycket nyttigt för en del
http://www.sorman-racing.com/vedboden.html , Väldigt avanserat och mycket bra info!




Hoppas verkligen att detta ska få folk att sluta fråga så meningslösa frågor, som en annan kille/tjej frågat om för 10min sen och som 30 pers förbannat svarat på!

Men nog tjatat från mig, är det något du stör dig på så är du välkommen att diskutera problemet!
MVH Einar Larsson

Senast redigerat av EinarL (7 mars 2008)

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
Tribbe SAAB♥SUBARU
4 mars 2008 · 1 636 Inlägg

Bra skrivet men jag tror inte att frågorna kommer att minska.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Ricky
4 mars 2008 · 1 062 Inlägg

Bra gjort Einar smile bra att nån fick nog och orkade göra den nyttiga tråden till alla dom som inte vet allt dom vill veta om dump å pysventil.

EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
4 mars 2008 · 77 Inlägg

Jag nu hoppas vi bara på att få detta Klistrat så kanske vi kan få en liten minsking på dessa mycket besvärande frågor! Så att folk som verkligen har ett problem med sin bil kan få lite rum på forumet för sinna trådar. Är väl typ 3TerraByte med dump frågor just nu:)

MVH Einar Larsson

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
4 mars 2008 · 77 Inlägg

Väntar på admin, Klistra!

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
Skyracer Skyracer
4 mars 2008 · 917 Inlägg

En boost controler är bra att ha. wink

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
Xoff Volvo tönt... =)
4 mars 2008 · 2 344 Inlägg

Jag hade själv tänkt göra en lathund om Turbo och dess tillbehör, men denna är ju en bra början!

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Ellertz Norrlänning
5 mars 2008 · 1 453 Inlägg

Kanonbra tråd ! har bara en liten fråga, varför kräver vissa bilar återcirkulerande dump för  ?

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Rigg0
5 mars 2008 · 1 131 Inlägg

Fundera på att köpa en dump/pysventil? till min bil, men sägs att det funkar på vissa och andra får minskad effekt... så ska man köpa en billig sådan? å kolla om det blir bra, sen köpa en bättre.. eller köpa en för 1500 typ å hoppas på det bästa?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
loffe007
5 mars 2008 · 905 Inlägg

Ellertz skrev:
Kanonbra tråd ! har bara en liten fråga, varför kräver vissa bilar återcirkulerande dump för  ?

för att luften som passerar turbon är ofta mätt i lmm och släpper du ut denna från systemet så luras systemet att köra in mer bränsle och det kan man väl klara sig utan.

beatone
5 mars 2008 · 127 Inlägg

Rigg0 skrev:
Fundera på att köpa en dump/pysventil? till min bil, men sägs att det funkar på vissa och andra får minskad effekt... så ska man köpa en billig sådan? å kolla om det blir bra, sen köpa en bättre.. eller köpa en för 1500 typ å hoppas på det bästa?

Vilket av dem hade du tänkt dig? Avlastningsventil eller pysventil? Som du ser i tråden så är det stor skillnad.

Nicke_745 T-mek
5 mars 2008 · 68 Inlägg

pysventilen pyser inte om det va det du menade rigg0. den höjer du laddtrycket med men inget som rekomenderas.

I dont drive fast,
I just fly low
svanstrom a
5 mars 2008 · 414 Inlägg

Vafan klistra tråden så alla ser tongue

hej
FluGan Sideways.nu
5 mars 2008 · 873 Inlägg

Tummen upp och hoppas på att den klistras!

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.
Nissan 200sx "Sideways.nu" (1992)
Phaetoon
5 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Vi ska nog klistra en sådan här tråd. Fast den behöver ju redigeras lite.
Sen kanske man ska ha med omvandlingstabeller också? smile
Klistrar tråden ett tag iaf.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Rigg0
6 mars 2008 · 1 131 Inlägg

beatone skrev:

Rigg0 skrev:
Fundera på att köpa en dump/pysventil? till min bil, men sägs att det funkar på vissa och andra får minskad effekt... så ska man köpa en billig sådan? å kolla om det blir bra, sen köpa en bättre.. eller köpa en för 1500 typ å hoppas på det bästa?

Vilket av dem hade du tänkt dig? Avlastningsventil eller pysventil? Som du ser i tråden så är det stor skillnad.

Oj läste lite för slöddrigt sry! Nä men en dump va det jag sökte. Står att det är bra för turbon? vill ha ett mer stabilt ladd!
Men kan det ge en negativ effekt på bilen? Känns juh onödigt att lägga ut en 1500 för något som gör att bilen går sämre... För det e väl något sånt där man får betala för att få en bra dump?
Vissa bilar funkar det på andra inte eller e jag helt fel ute?

Bra tråd btw!

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
chrizz Administratör
6 mars 2008 · 11 790 Inlägg

Phaetoon skrev:
Vi ska nog klistra en sådan här tråd. Fast den behöver ju redigeras lite.
Sen kanske man ska ha med omvandlingstabeller också? smile
Klistrar tråden ett tag iaf.

En tråd som denna bör hålla sig till fakta och och vara fri från personliga åsikter vad gäller företag och produkter, varför åtminstone jag inte anser att den lämpar sig som klistrad. Det är naturligtvis OK att ta upp företags olika produkter som exempel, men det bör göras neutralt och sakligt.

Avklistrar därför och låter den leva vidare som en vanlig tråd tills vidare...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
6 mars 2008 · 77 Inlägg

chrizz skrev:

Phaetoon skrev:
Vi ska nog klistra en sådan här tråd. Fast den behöver ju redigeras lite.
Sen kanske man ska ha med omvandlingstabeller också? smile
Klistrar tråden ett tag iaf.

En tråd som denna bör hålla sig till fakta och och vara fri från personliga åsikter vad gäller företag och produkter, varför åtminstone jag inte anser att den lämpar sig som klistrad. Det är naturligtvis OK att ta upp företags olika produkter som exempel, men det bör göras neutralt och sakligt.

Avklistrar därför och låter den leva vidare som en vanlig tråd tills vidare...

Amen då skiter vi i detta då!
Ifall jag bara vill säja om vilken kvalité de olika företagen säljer så andra kan köpa rätt grejer från början ist för att slänga ut en tusing på att köpa fel och därmed få massor av olika problem.
Dagis nivå när man inte får tipsa om vad som är bra och dåligt.
Trodde detta forum var till för att hjälpa folk på traven, men man ska alltså behöva köpa en dump från biltema som inte funkar för att sedan testa på micros o.s.v. så har man tillslut lagt ut 5papp på en jävla massa dumpar.

Nu är jag sur. Så godnatt med dej och ha en jävligt trevlig dag, hoppas du kan sova med ditt samvete.

MVH en sur Einar Larsson

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
kevlar_soul
6 mars 2008 ·

Haha ge dig..  Bra initiativ men hej läs ditt sista inlägg igen.. Dagisnivån står du nog bäst för själv..

EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
6 mars 2008 · 77 Inlägg

kevlar_soul skrev:
Haha ge dig..  Bra initiativ men hej läs ditt sista inlägg igen.. Dagisnivån står du nog bäst för själv..

Tycker jag håller samma nivå som de flesta här på garaget, du är ju inget undantag.

MVH Einar Larsson

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang