3551
Sök

Frågor om bilbasbygge

Styla en bil från grunden räcker!
187 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
Helloj

Får en egen bil idag o tänkte sätta i lite ljud i den.
Väntar på lönen då jag tänkt att köpa mig något härligt ljud till bilen men så länge tänkte jag grejja ett eget.

Farsan har en gammal 10 i sin bil, vet inte va de e för märke men det är inget grymt.
De låter la okey så tänkte sätta i de i min bil. Men istället för att ha den lådan tänkte jag göra en egen låda.
Jag har byggd lådan från en gammal stereo-högtalare men nu till första frågan.

1: Det är ju redan dåligt ljud, men blir det ännu sämre om jag använder mig av en större låda? Den som den är i nu är jävligt liten ( kommer se skittråkigt ut om ja sätter den i min nya bil )
Blir de sämre ljud i större låda alltså?

2: Om ja köper en 10:a till o sätter i i samma låda kommer de funka? Även om det inte är samma märke på basarna? Kommer de låta ojämt?

Ge gärna tips o trix o länkar på billiga basar.

Tack på förhand // Henrik

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 mars 2008
http://www.garaget.org/archive/52381/46528/46528-744003.jpg
2x10" på 180W o slutsteget som inte palar värst mycket men vilket huvudvärk kan man få!
Brist på bass är det definitivt inte!

801 Inlägg
5 mars 2008
Låd volymen är individuell till varje bas, den räknas ut utifrån parametrarna på basen, detta är ganska svårt att göra utan program. och det blir näst intill omöjligt att göra om du inte vet parametrarna på basarna/basen. om du söker BRA basar, så rekommenderar jag rockford fosgate, men dem är dyra, om du vill hålla en låg budget så skulle jag peka på GAS basarna som brl säljer, dem håller bra prestanda för pengarna. Vad är det för bil du ska ha sakerna i? och vad med resten av högtalarna? det blir sällan en fin ljudbild om man har kvar orginalhögtalarna som fanns i bilen, så innan du funderar på att köpa bas skulle jag rekommendera kanske ett annat framsystem+baksystem och en stereo till att börja med, om du inte redan har det

Styla en bil från grunden räcker!
187 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
En golf 3a

801 Inlägg
5 mars 2008
Basar som passar till den bilen borde vara ett par GAS 10" om du kör budget.

8 156 Inlägg
5 mars 2008
Ett slutsteg är ju viktigt, men det antar jag att du vet.
Sen är som sagt volymen i lådan viktig. Den ska anpassas efter elementen.
Vissa element gillar portade lådor, andra gillar slutna lådor.
Sen kan man ändra lite på storleken på lådan för att förstärka ljudet kring en viss frekvens,
dvs avstämning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 mars 2008
Vill du ha ekonomi grejer så Net on net,  Clas Ohlsson har alltid nåt.
Net on net har basspaket från 790kr men hur den låter kan jag inte säga.
Att bygga själv kan ibland vara dyrare än köpa färdigt men vill man ha bättre passform i bilen så är det bättre att bygga själv men som sagt - volymer som gäller.

Sök