Tänker ni på att eran styling kan vara livsfarlig?

exiZ
6 mars 2008 · 533 Inlägg

Har länge suttit och funderat och måste nu få ställa frågan...

Ni som stylar era bilar, tänker ni på, att den stylingen ni gör, den om-modden från bilens original-utseende, kan vara farligt?

Som tex. ni som sätter dit rädda-willy-vingar på era bilar, tänker ni på att vingen förändrar hela bilens köregenskaper och att bilen, beroende på vingen, kan tryckas ner på marken eller lyfta? Tänker ni på sådant? Räknar ni ut sådant i förväg? Eller gör ni allt bara för utseendets skull?

Vissa bilar behöver vingar, av den orsaken att de behöver det för vindens skull, som tex. Supra har sin klassiska supra-vinge av en orsak, en mazda 323F kanske inte behöver samma vinge, annat än för ett ev. smaktycke utseendemässigt. Andra bilar med klassiskt kända vingar är porsche och audi TT (där vissa årsmodeller fick eftermontera en vinge för att undvika att bilen surrade runt).

Jag bara undrar hur ni resonerar då ni sätter dit vingar, kjolpaket osv.

Mvh Anna

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
Tom Darth Vader
6 mars 2008 · 1 644 Inlägg

De allra felsta (inklusive jag) tänker nog inte på det, om det inte är alltför uppenbart. Sen används nog aldrig dessa bilar såpass hårt och extremt så att det gör någon faktisk skillnad. Att en bil ska lyfta för en vinge behövs mycket prestanda, och har man en bil med sådant, kan man förhoppningsvs en del, och monterar vingar som är anpassade för bilen. Men när en golf 2:a får en vinge ditsatt som inte passar, gör det nog ingen större skillnad.

Alu-vingar förstår jag varför de är direkt olagliga, då de är fullt av skarpa kanter med tanke på gångtrafikanter, men att de skulle göra någon drastisk skillnad på bilens beteende betvivlar jag.

De flesta eftermarknads-kjolpaket är ju designade på så sätt att det ska se sportigare ut, med vinklar som skall bjuda in till downforce-vibbar hos den som betraktar, de är sällan vinklade på så sätt att bilen skulle lyftas uppåt med hjälp av ev. vindmotstånd, så där ser jag ingen risk heller.

Vad som kan förändra bitar i bilens beteende enligt skulle vara fälgar, och spacers. Då dessa kan ändra spårvidd, utväxling, styrning och fäste, här borde man kasnke tänka till lite, så man inte ändrar alltför mycket.

Under trimkategorin finns det klart mycket mer "farligt" men det lämnar vi till en tråd som handlar om det.

Detta var en samling av mina åsikter, inget jag säger att andra ska tycka

Senast redigerat av DoWahDiddy (6 mars 2008)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
John87 Stolt Volvoägare
6 mars 2008 · 4 913 Inlägg

Klart man tänker på att en vinge är farlig, dom är ju olagliga av en anledning..

Dessutom är dom oftast jävligt fula.

Senast redigerat av John87 (6 mars 2008)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
svined
6 mars 2008 · 36 Inlägg

Därför köper man en supra där det sitter en stor vinge, även om inte alla bilprovningar godkänner orginalvingen...

exiZ
6 mars 2008 · 533 Inlägg

Svined: Ja, supror är de enda som passar med supravingen, enligt mig. Grattis till en fin bil.

DoWahDiddy: Gillar ditt ärliga och uppriktiga svar. Och precis som du säger krävs det jue rätt hög prestanda och/eller hastigheter för att saker ska ske, men faktum är att bland annat audi TT förut hade problem med att bilar lyfte vid vissa hastigheter...

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
snoddas
6 mars 2008 · 1 142 Inlägg

ja läste nu och såg de att du sänkt din bil nästan 1dm....det där med vingen är farlig men om du nu sänkt din bil 1dm du är inte rädd att du kan tappa kontrollen över bilen och att den stutsar av vägen?????polare som körde av vägen i 90 in i ett träd och allt pågrund av att hans bil blev för stum när han sänkte den....

supermikaela
6 mars 2008 ·

Finns ju olika sätt att sänka en bil på.. Gissar på att din kompis bil var en 240/740? wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Ja, jäklar.. Säg en TT som började svansa när den låg för mig en gång. hmm Det var inte kul kan jag lova.
Som tur var hade killen i bilen vett att bromsa in och stanna. Så det gjorde jag med och undrade vad som stod på.
Killen blev tacksam för att jag stannade och vi stod och pratade. Då visade det sig att han hade snurrat med bilen en gång förut, och efter detta skulle han skaffa den där lilla läppen bak.

Men jag håller med er. Aluminiumvingar är otroligt fula på vilken bil som helst. Dessutom vassa och farliga.
Kjolpaket däremot håller jag med DoWahDiddy. Dom är designade för att iaf se ut att ge downforce. smile

EDIT: Sänkta bilar är farliga för fotgängare... Ju lägre en bil är, desto större är risken att de flyger upp över bilen vid en eventuell kollision. hmm
Tänkte ofta på det när jag hade förra bilen, som var sänkt ca 10 cm...

Senast redigerat av Irmscher Vectra (6 mars 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
snoddas
6 mars 2008 · 1 142 Inlägg

hur fasiken visste du de.... men allså de ja menar är att 1dm är rätt mycket att sänka...ja tycker nästan 40mm som ja ska sänka min med är för mycket

MkIV
6 mars 2008 · 21 Inlägg

Funderar på att dra dit 2 flygplansvingar på min Golf, skulle se riktigt fräckt ut! Måste bara komma ihåg att skruva bort dem vid besiktningen... Och inte köra på för smala vägar med träd på sidorna.

terazzi
6 mars 2008 ·

Vissa kjolpaket är ju testade i vindtunnel för att ge mer downforce wink vissa har ju funktion med.. glöm inte bort dem wink

supermikaela
6 mars 2008 ·

Ja, 1dm är rätt mycket att sänka. Men när man kör med kapade fjädrar och ibland väldigt dåliga stötdämpare så ligger ju väghållningen på 0 % också.

Det är skillnad på sänkning och sänkning. wink

exiZ
6 mars 2008 · 533 Inlägg

snoddas: Om du menar min bil som blivit sänkt 1 dm, så var det pga att den var FÖR hög förut och höll på att gå sönder och man kan även läsa att detta ska schysteras så att det hamnar på original-normala nivån igen. Och jo, jag är rädd för att bilen ska studsa och hålla på så därför kör jag inte med bilen förän jag tagit mig tid att åtgärda felet.

Mvh Anna

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
Flash Modo-fan från början till slut
6 mars 2008 · 330 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Alu-vingar förstår jag varför de är direkt olagliga, då de är fullt av skarpa kanter med tanke på gångtrafikanter, men att de skulle göra någon drastisk skillnad på bilens beteende betvivlar jag.

För att fotgängare ska kunna skada sig på en vinge så måste dom ta en av 2 vägar.Den första är att gå farligt nära bilen den passerar och i så fall får fotgängaren skylla sig själv.Den andra är via främre stötfångaren och taket för att sedan landa på/glida mot vingen,har dom tagit den andra vägen till vingen så är den nog deras minsta bekymmer.

Sen om dom gör någon skillnad rent prestandamässigt,det beror ju på hur fort man kör.Vet om en kille som tar bort sin vinge på vintern.Då sänker han bränsleförbrukningen med rätt mycket tack vare minskat luftmotstånd.Kommer inte ihåg exakt hur mycket han sänker den,men hade jag varit han så hade jag inte monterat tillbaka den igen just på grund av den anledningen.

Stolt far till Freddy 18/12-08
exiZ
6 mars 2008 · 533 Inlägg

Irmscher Vectra: Precis det jag skrev högst upp i tråden då jag startade den. Tycker dock att det var bra att Audi kom på felet OCH åtgärdade det kostnadsfritt på alla bilar som inte hade "läppen" eller vingen.

Får jag fråga ungefär hur fort TT:n körde?

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 mars 2008 · 8 197 Inlägg

supermikaela skrev:
Ja, 1dm är rätt mycket att sänka. Men när man kör med kapade fjädrar och ibland väldigt dåliga stötdämpare så ligger ju väghållningen på 0 % också.

Det är skillnad på sänkning och sänkning. wink

Ställbara KW-fjäderben. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Ashra
6 mars 2008 · 346 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Ja, jäklar.. Säg en TT som började svansa när den låg för mig en gång. hmm Det var inte kul kan jag lova.
Som tur var hade killen i bilen vett att bromsa in och stanna. Så det gjorde jag med och undrade vad som stod på.
Killen blev tacksam för att jag stannade och vi stod och pratade. Då visade det sig att han hade snurrat med bilen en gång förut, och efter detta skulle han skaffa den där lilla läppen bak.

Men jag håller med er. Aluminiumvingar är otroligt fula på vilken bil som helst. Dessutom vassa och farliga.
Kjolpaket däremot håller jag med DoWahDiddy. Dom är designade för att iaf se ut att ge downforce. smile

EDIT: Sänkta bilar är farliga för fotgängare... Ju lägre en bil är, desto större är risken att de flyger upp över bilen vid en eventuell kollision. hmm
Tänkte ofta på det när jag hade förra bilen, som var sänkt ca 10 cm...

99:ans tt fick ju en extra vikt under bilen och en liten vinge för att den lyfte annars.

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 mars 2008 · 8 197 Inlägg

exiZ skrev:
Irmscher Vectra: Precis det jag skrev högst upp i tråden då jag startade den. Tycker dock att det var bra att Audi kom på felet OCH åtgärdade det kostnadsfritt på alla bilar som inte hade "läppen" eller vingen.

Får jag fråga ungefär hur fort TT:n körde?

Vi låg runt 110-120 på E18..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
exiZ
6 mars 2008 · 533 Inlägg

Läskigt när en bil börjar slingra sig och hålla på och man inte ens är uppe i högre farter än motorvägs-lunkande hastigheter...

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
Opelmadness German cars, quality and beyond
6 mars 2008 · 8 197 Inlägg

exiZ skrev:
Läskigt när en bil börjar slingra sig och hålla på och man inte ens är uppe i högre farter än motorvägs-lunkande hastigheter...

Ja, det var lite läskigt... Jag satte på varningsblinkersen och lade mig mitt över bägge filerna, så ingen skulle råka köra om... hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang