Tänker ni på att eran styling kan vara livsfarlig?

manne_r
7 mars 2008 · 14 Inlägg

Phaetoon skrev:
supra-power skrev:
svined skrev:
Därför köper man en supra där det sitter en stor vinge, även om inte alla bilprovningar godkänner orginalvingen...

Supra vingen är inte godkänd enligt sbp.

På en helbilsgodkänd bil så borde den ju vara godkänd.
Är den originalmonterad där så borde den ju vara godkänd? Fast det är klart. Vissa saker kan dom ju bara inte godkänna.
niclas_swe
helbilsgodkännandet tillkom väl 97 om jag inte missminner mig. Och tillverkades det några supror efter 97?


helbilsgodkännandet tillkom 98...

Tom Darth Vader
7 mars 2008 · 1 644 Inlägg

Vilka av dina bilar?
Jag gjorde en grov gissning, kan du på nåt sätt presentera dig själv, ska du se att folk får en annan uppfattning. Men jag kan ge mig fan på att som det är nu, är jag inte den enda med mina åsikter.

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
manne_r
7 mars 2008 · 14 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Vilka av dina bilar?
Jag gjorde en grov gissning, kan du på nåt sätt presentera dig själv, ska du se att folk får en annan uppfattning. Men jag kan ge mig fan på att som det är nu, är jag inte den enda med mina åsikter.

varsågod att ha din åsikt.. duger pres det som det är nu??

skulle jag göra som dom flesta här nu  när du yttrat dig om mig och gett dig en etta i betyg på din lådbil??

nu är inte jag sån som gör det utan kommer kolla din bil nu och ge det betyg som jag tycker den är värd, utan att bry mig om vad du skrivit...

exiZ
7 mars 2008 · 533 Inlägg

Vill bara klargöra att inlägg som de som kommit från manne_r här i tråden INTE är acceptabla och att jag rapporterat inläggen. Jag föreslår att resten av ni i tråden slutar hänga upp er/lägga energi på något så meningslöst som att säga emot lilla manne, då det bara kommer ge honom ännu mera bränsle att skriva mer inlägg.

Jag föreslår dessutom att folk håller tråden till det den först var menad att handla om, just om Ni tänker på att eran styling i värsta fall kan vara farlig (för människor och er själva).

Mvh

Anna som startade tråden.

I like money right where I can see it, standing in my front yard...
Volvo XC60 D4 AWD Ocean Race "Pansarvagnen" (2016)
Pliind
7 mars 2008 · 194 Inlägg

hehe njäe tänker inte så värst på vingen.. är ju en 740 så GLT vingen och add-on lär inte va nå större faror! dessutom är det ju volvo original..

Det jag hade tänkt på mest om jag hade nå pimp my rajd bil vore nog alla jävlar mätare.. kul att få en varvräknar i skallen om man skulle krocka.. sen är ju alla jävla dioder och neonljus ganska farliga om man kör på natten...förstör ens mörkerseende totalt tongue

Volvo V60 T4 "Polestar optimerad" (2020)
Aga_Diff Bärs!
7 mars 2008 · 3 456 Inlägg

exiZ skrev:
Har länge suttit och funderat och måste nu få ställa frågan...

Ni som stylar era bilar, tänker ni på, att den stylingen ni gör, den om-modden från bilens original-utseende, kan vara farligt?

Som tex. ni som sätter dit rädda-willy-vingar på era bilar, tänker ni på att vingen förändrar hela bilens köregenskaper och att bilen, beroende på vingen, kan tryckas ner på marken eller lyfta? Tänker ni på sådant? Räknar ni ut sådant i förväg? Eller gör ni allt bara för utseendets skull?

Vissa bilar behöver vingar, av den orsaken att de behöver det för vindens skull, som tex. Supra har sin klassiska supra-vinge av en orsak, en mazda 323F kanske inte behöver samma vinge, annat än för ett ev. smaktycke utseendemässigt. Andra bilar med klassiskt kända vingar är porsche och audi TT (där vissa årsmodeller fick eftermontera en vinge för att undvika att bilen surrade runt).

Jag bara undrar hur ni resonerar då ni sätter dit vingar, kjolpaket osv.

Mvh Anna

ojoj, att det skulle kunna vara livsfarligt hade jag inte alls tänkt på! ska genast skruva av all styling & montera orginal fjädring på bruksbilen... roll

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Goffen Administratör
7 mars 2008 · 2 974 Inlägg

§1 Sundhet och "netiketten"
För att Garaget ska vara trivsamt för alla måste du som medlem följa de lagar samt den etik som gäller när man som privatperson använder Internet. Ha särskilt det här i åtanke:

• Var trevlig och respektera andras åsikter.
• Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
mao skärp till er eller så låser vi tråden. Tråden delvis rensad.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Phaetoon
7 mars 2008 · 8 156 Inlägg

manne_r skrev:
Phaetoon skrev:
supra-power skrev:
svined skrev:
Därför köper man en supra där det sitter en stor vinge, även om inte alla bilprovningar godkänner orginalvingen...

Supra vingen är inte godkänd enligt sbp.

På en helbilsgodkänd bil så borde den ju vara godkänd.
Är den originalmonterad där så borde den ju vara godkänd? Fast det är klart. Vissa saker kan dom ju bara inte godkänna.
niclas_swe
helbilsgodkännandet tillkom väl 97 om jag inte missminner mig. Och tillverkades det några supror efter 97?


helbilsgodkännandet tillkom 98...

Fast är en vinge originalmonterad så är den godkänd. Bilen behöver inte vara helbilsgodkänd.


Yttre utformning personbil
Övergripande krav

5 §     Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på yttre utformning
1.       uppfylla kraven enligt direktiv 74/483/EEG (se 2 kap. 18 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 26 (se 3 kap. 1 §).

6 §     Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en yttre utformning som är godtagbar med hänsyn till risken för skada på andra trafikanter och som även i övrigt uppfyller trafiksäkerhetens krav. Detta anses vara uppfyllt om bilen beträffande yttre utformning uppfyller kraven i direktiv 74/483/EG eller är typgodkänd enligt ECE-reglemente 26.

Förbjudna anordningar
7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4.       Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5.       Taklastbärare, t ex skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.

6.       Anordning som utgör skydd för fordonsfronten vid kollision med djur, vanligtvis bestående av en gles rörkonstruktion så kallad viltfångare (bullbar).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ironhead volvoraggare
7 mars 2008 · 4 776 Inlägg

varför ens tillverka dessa aluvingar om dom nu är så farliga. då borde man väll inte få ha antenner på bilen också eftersom man kan göra sig illa på dom också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Phaetoon
7 mars 2008 · 8 156 Inlägg

ironhead skrev:
varför ens tillverka dessa aluvingar om dom nu är så farliga. då borde man väll inte få ha antenner på bilen också eftersom man kan göra sig illa på dom också

Antenner viker sig. Om man t.ex. sågar bort antennen vid fästet så kan du åka dit på besiktningen.
När det gäller alu-vingar så finns det ju andra regler i utlandet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
turboforssen Telge Drifting Team
7 mars 2008 · 5 398 Inlägg

Phaetoon skrev:

manne_r skrev:
Phaetoon skrev:
supra-power skrev:
svined skrev:
Därför köper man en supra där det sitter en stor vinge, även om inte alla bilprovningar godkänner orginalvingen...

Supra vingen är inte godkänd enligt sbp.

På en helbilsgodkänd bil så borde den ju vara godkänd.
Är den originalmonterad där så borde den ju vara godkänd? Fast det är klart. Vissa saker kan dom ju bara inte godkänna.
niclas_swe
helbilsgodkännandet tillkom väl 97 om jag inte missminner mig. Och tillverkades det några supror efter 97?


helbilsgodkännandet tillkom 98...

Fast är en vinge originalmonterad så är den godkänd. Bilen behöver inte vara helbilsgodkänd.


Yttre utformning personbil
Övergripande krav

5 §     Personbil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på yttre utformning
1.       uppfylla kraven enligt direktiv 74/483/EEG (se 2 kap. 18 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 26 (se 3 kap. 1 §).

6 §     Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 skall ha en yttre utformning som är godtagbar med hänsyn till risken för skada på andra trafikanter och som även i övrigt uppfyller trafiksäkerhetens krav. Detta anses vara uppfyllt om bilen beträffande yttre utformning uppfyller kraven i direktiv 74/483/EG eller är typgodkänd enligt ECE-reglemente 26.

Förbjudna anordningar
7 §     Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1.       Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2.       Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

3.       Skärmar av metall eller annat hårt material som i efterhand monterats över strålkastare.

4.       Vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar på hjul och navkapslar på fordon av 1968 eller senare års modell. Förbudet gäller dock inte vingmuttrar och vingmutterliknande anordningar som befinner sig innanför ett vertikalt plan som tangerar däckets sida, eller befinner sig innanför den yta som bildas av horisontella räta linjer och som tangerar fordonets karosseri närmast hjulet.

5.       Taklastbärare, t ex skidställ och takräcke, som skjuter mer än 50 mm utanför ett vertikalplan genom takets sidobegränsning vid platsen för den utskjutande delen av taklastbäraren.

6.       Anordning som utgör skydd för fordonsfronten vid kollision med djur, vanligtvis bestående av en gles rörkonstruktion så kallad viltfångare (bullbar).

om jag har förstått det rätt så är alu vingar förbjudna bara för att vingens främre kant inte anslutar till karosseriet  och har inget med att göra att den är hård då den inte sticker sticker upp mer än 30 cm och inte har en bredd mindre än höjde
har jag fattat det rätt då?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Phaetoon
7 mars 2008 · 8 156 Inlägg

turboforssen skrev:
om jag har förstått det rätt så är alu vingar förbjudna bara för att vingens främre kant inte anslutar till karosseriet  och har inget med att göra att den är hård då den inte sticker sticker upp mer än 30 cm och inte har en bredd mindre än höjde
har jag fattat det rätt då?

Ungefär så ja. Fast 30mm istället för 30cm.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
turboforssen Telge Drifting Team
7 mars 2008 · 5 398 Inlägg

Phaetoon skrev:

turboforssen skrev:
om jag har förstått det rätt så är alu vingar förbjudna bara för att vingens främre kant inte anslutar till karosseriet  och har inget med att göra att den är hård då den inte sticker sticker upp mer än 30 cm och inte har en bredd mindre än höjde
har jag fattat det rätt då?

Ungefär så ja. Fast 30mm istället för 30cm.

sorry läste lite fel:(  då blir det väl att åka till garaget å snickra i hop en laglig:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
ironhead volvoraggare
7 mars 2008 · 4 776 Inlägg

då blir det säkrast med en grupp a vinge ju

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
turboforssen Telge Drifting Team
7 mars 2008 · 5 398 Inlägg

ironhead skrev:
då blir det säkrast med en grupp a vinge ju

jo men har fått min stulen å svårt att hitta en äkta vill inte ha kopian:(
nån som vet vad för matrial som har 60 Shore A?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
ironhead volvoraggare
7 mars 2008 · 4 776 Inlägg

turboforssen skrev:

ironhead skrev:
då blir det säkrast med en grupp a vinge ju

jo men har fått min stulen å svårt att hitta en äkta vill inte ha kopian:(
nån som vet vad för matrial som har 60 Shore A?

kopia eller äkta sak samma själv ska jag ha en kopia på  grupp a vingen för den är banne mig snyggst på en volvo specielt på 240:an

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
7 mars 2008 · 4 776 Inlägg

en sak till varför tillverkas det det aluvingar då om dom nu är så farliga

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
turboforssen Telge Drifting Team
7 mars 2008 · 5 398 Inlägg

ironhead skrev:
en sak till varför tillverkas det det aluvingar då om dom nu är så farliga

den äkta är mycket snyggare tongue
dom tillvärkas för att i motorsport är dom tilllåtna smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
ironhead volvoraggare
7 mars 2008 · 4 776 Inlägg

skisamma vad som är snyggt bara det ser bättre ut än utan sen vill jag inte ha en aluvinge heller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
whitestripe
7 mars 2008 · 41 Inlägg

Sitter på jobbet nu men hemma har jag en länk till VV där de lättar på helbilsgodkännadet där man t.ex får montera andra fälgar/däck, fjädring, spoiler osv till viss del.

Att bilen skulle lyfta av ett felaktigt kjolpaket finner jag föga troligt.  De flesta "rymdskeppskiten" är gjorde i glasfiber och innan en så tung bil, som t.ex en opel,  skulle lyfta så skulle nog spoilern släppa i fästena och/eller helt enkelt spricka och gå sönder.

Kapade fjädrar är fullständigt livsfarligt, likså att sänka för mycket utan att byta krängninghämmare.  Max 50mm med originalhämaren. Byter man bara fjädrar så får originaldämparna jobba i fel läge och de slits ut mycket fortare. Också det är tänkvärt.

Aluvingar är snygga på rätt bilat som är ytterst få.

Vingar i allmänhet kan påverka bilens egenskaper på ett icke önskvärt sätt men de flesta struntar nog i det.

Jag gör det iaf.  Vingen på skodan gjorde att den blev stadigare dock. lika så ligger imprezan bra på vägen.


Kort sagt, bygger du bil och tävlar i utsällning så bryr du dig oftast inte.  Krockbalkar är borttagna på många eller moddad för att få plats med annat.

When better cars are built, Buick will build them.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang