Dyrt med försäkringar!

Mange_C5
8 mars 2008 · 220 Inlägg

NxV skrev:
Vill man ha en fin bil får man pröjsa därefter.
Jag har min helförsäkrad, det kostar, men vill man vara fin får man lida pin.
+ den är inte billig att köra heller..
Sen blir man så glad när försäkringen höjs 30% och skatten höjs 45% samntidigt på en kort  period.

Har man inte råd att köra sin drömbil ska man inte ha den. Punkt slut.

Precis!
Kollade på ett par exempel hos Länsförsäkringar om hur skillnaden blir påverkad av om jag krockat eller inte senaste året vid tecknande av bilförsäkring:

Exempel 1: Nissan Micra -88
Helförsäkring med 5000kr vagnskada utan MER (hyrbil mm), 1001-1500 mil körsträcka.

Inte krockat senaste året: 1836:-
Krockat senaste året:        2956:- 
                                    = 1120:-


Exempel 2: Volvo 740 turbo (134kw) -88
Helförsäkring med 5000kr vagnskada utan MER (hyrbil mm), 1001-1500 mil körsträcka.

Inte krockat senaste året: 4689:-
Krockat senaste året:       7768:- 
                                    = 3079:-

Exempel 3: Lamborghini Gallardo (368kw) -04
Helförsäkring med 5000kr i vagnskada utan MER (hyrbil mm), 1001-1500 mil körsträcka.

Inte krockat senaste året: 15617:-
Krockat senaste året:        25077:- 
                                    = 9460:-

Alltså alla dessa argument för att motivera sin rättighet till att ha bil blir mest pinsamma.
1. Det är ingen rättighet att äga en bil.
2.  Syftet med att äga en bil är väl  att kunna ta sig till ett jobb etc?!
3. Bilhobbyn/ bilintresse är en hobby i första hand och skall betraktas som sådan,
    alltså ingen rättighet att äga en bil enbart för att man är intresserad av bilar!
4. Kostnaden för bilförsäkringen blir påverkad av "min krock historik",
    dvs den stackaren som agerar målvakt för bilägandet (inklusive försäkring) bör bli direkt drabbad av
    dyrare försäkringskostnad om sonen/dottern krockar. Vem betalar den extrakostnaden?? roll
     

Stackars dessa föräldrar/släktingar som måste stå ut med andras ego, antingen köper en bil man har råd med inklusive en försäkring i nån form, eller så får man helt enkelt vänta tills man har råd!  Hur j-vla svårt kan det vara att inse detta?!  mad


Uppenbarligen har de flesta en sund inställning till sin och andras ekonomi, tyvärr så kan bl.a LazerHawke inte räknas till dem när det gäller bilägande och bilförsäkringar. sad

Senast redigerat av Mange_C5 (8 mars 2008)

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

Kan non som VET svara hur dom räknar krock som? Dom tror att eftersom jag körde in i ett murräcke som böjde sig lite som polisen rapporterade(tror vi). Kmr f-bolagen att ta det som en krock va? (det var en litenliten väg och vägräcket var redan dåligt och lite böjt, polisen sa även att dom borde bytas). 2lakan är fan mkt(för mig)... bara för en sån sak.

Streckkoden
8 mars 2008 · 2 655 Inlägg

NxV skrev:
Vill man ha en fin bil får man pröjsa därefter.
Jag har min helförsäkrad, det kostar, men vill man vara fin får man lida pin.
+ den är inte billig att köra heller..
Sen blir man så glad när försäkringen höjs 30% och skatten höjs 45% samntidigt på en kort  period.

Har man inte råd att köra sin drömbil ska man inte ha den. Punkt slut.

Håller med till fullo..

Har man inte råd att stå för alla kostnader för bilen själv så ska man inte ha en "rolig" bil..
Som tur är så verkar det mest vara vettigt folk som skriver i tråden..

MrTurbo Better than God \o/
8 mars 2008 · 1 882 Inlägg

hummer89 skrev:
Kan non som VET svara hur dom räknar krock som? Dom tror att eftersom jag körde in i ett murräcke som böjde sig lite som polisen rapporterade(tror vi). Kmr f-bolagen att ta det som en krock va? (det var en litenliten väg och vägräcket var redan dåligt och lite böjt, polisen sa även att dom borde bytas). 2lakan är fan mkt(för mig)... bara för en sån sak.

Oj, kan du inte försöka skriva på svenska. cool 

Hur dom räknar krock som??? En krock / olycka är när du orsakar skador och du är skyldig att ersätta dem, dvs att ditt försäkringsbolag behöver betala ut ersättning för något du gjort. Oavsett om det gäller stolpar, räcken, bilar eller cyklar på en motorväg eller traktorstig...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Digital_Kicker
8 mars 2008 · 3 721 Inlägg

Som vissa skrivit, bra att börja bygga på sin bonus från första början!. Har man inte råd att betala försäkring på bilen så ska man inte köpa en heller!. Stod på min första bil och på denna jag kör nu. Visst det är dyrt men va fan sånt man får ta!

hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

MrTurbo skrev:

hummer89 skrev:
Kan non som VET svara hur dom räknar krock som? Dom tror att eftersom jag körde in i ett murräcke som böjde sig lite som polisen rapporterade(tror vi). Kmr f-bolagen att ta det som en krock va? (det var en litenliten väg och vägräcket var redan dåligt och lite böjt, polisen sa även att dom borde bytas). 2lakan är fan mkt(för mig)... bara för en sån sak.

Oj, kan du inte försöka skriva på svenska. cool 

Hur dom räknar krock som??? En krock / olycka är när du orsakar skador och du är skyldig att ersätta dem, dvs att ditt försäkringsbolag behöver betala ut ersättning för något du gjort. Oavsett om det gäller stolpar, räcken, bilar eller cyklar på en motorväg eller traktorstig...

hehe, aa blev lite svårtolkat tongue

Okej, som vi trodde då fast jag vill inte erkänna det för mig själv ännu. Borde ringa återbud till polisen då... Får testa ändå med att säga att jag inte sabbat något mer än min bil

luunggan
8 mars 2008 · 956 Inlägg

Kan man inte skriva en bil på  2 personer tex Far/son och sedan få ner försäkringen på så sätt, lagligt?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
Som vissa skrivit, bra att börja bygga på sin bonus från första början!. Har man inte råd att betala försäkring på bilen så ska man inte köpa en heller!. Stod på min första bil och på denna jag kör nu. Visst det är dyrt men va fan sånt man får ta!

Det är just det som är det tråkiga problemet att man inte kan det först man fyllt 25 eller vad det nu är. Men jag kommer inte fuska ändå nu(kommer inte bo hemma så det är ganska långsökt), vill inte riskera min ekonomi för hela mitt liv kanske och sen blir det nog bara runt 8000 för halv-f.

Mortalis VW-nörd?
8 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Bygga bonus? Man får ju full bonus direkt utan att ha haft bilar skrivna på sig efter ett antal år...så att "bygga bonus" är sånt skitsnack, så var det förr i tiden. Morsan har aldrig haft en bil skriven på sig, körkort i över 20 år, skrev en bil på sig på senare år, ändrade regler, full bonus.

Så ni som tänker, bygga bonus, lurad

hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

Mortalis skrev:
Bygga bonus? Man får ju full bonus direkt utan att ha haft bilar skrivna på sig efter ett antal år...så att "bygga bonus" är sånt skitsnack, så var det förr i tiden. Morsan har aldrig haft en bil skriven på sig, körkort i över 20 år, skrev en bil på sig på senare år, ändrade regler, full bonus.

Så ni som tänker, bygga bonus, lurad

nej de stämmer inte, finns kvar på vissa bolag, mina föräldrar har och massa mer, ligger på 80% bonus, har med skadefria år och dom har +10år(är gruppindelat beroende på hur mga år).
Som folksam dom har inget bonussystem vilket IF har.

Niklas_J
8 mars 2008 · 152 Inlägg

Var någon som frågade vad jag menade när jag pratade om bevisbördan innan.

Följande gäller

Du skenförsäkrar bilen och försäkringsbolaget säger att du gör det när det inträffat en olycka.

Då är det upp till DIG att bevisa vem som har/äger/brukar bilen.
DVS du får anlita advokat och gå till domstol osv.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 mars 2008 · 6 170 Inlägg

John87 skrev:

hummer89 skrev:
Man ska nog ringa till olika bolag minst 3 ggr till samma och inte prata med samma person så lär det nog finnas non som säger sanningen, man ska spela in samtalet och begära namn på dom om dom säger det är okej att fuska för då borde dom inte kunna säga ngt iframtiden.

Det som kommer säga är att det är olagligt att spela in ett samtal utan att den andra parten vet om det.
Alltså kommer du inte få ut så mycket av dina olagliga inspelningar.

Det där är vad jag vet fel, sålängen EN av dom deltagande parterna i samtalet vet om att samtalet spelas in är det inte olagligt att spela in det.

Att däremot tex spela in grannen när han ringer heta sexlinjen eller något är olagligt eftersom ingen av parterna vet om inspelningen.

Detta är vad jag hört och det bör ju stämma för annars skulle ju janne josefsson sitta bakom lås och bom för längesen wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
anvandare_12345
8 mars 2008 · 654 Inlägg

Jag skulle hellre sett en högre självrisk med en lägre premie än idag för de under 25. På så sätt kan man belasta de 18-25-åringar som verkligen ställer till det för sig.

Senast redigerat av danhild (8 mars 2008)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
8 mars 2008 · 6 170 Inlägg

danhild skrev:
Jag skulle hellre sett en högre självrisk med en lägre premie än idag för de under 25. På så sätt kan man belasta de 18-25-åringar som verkligen ställer till det för sig.

Men då skulle ju försäkringsbolagen tjäna mycket mindre pengar på alla oss under 25 och dessutom skulle det ju nästan bli rättvist då, usch roll

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
anvandare_12345
8 mars 2008 · 654 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

danhild skrev:
Jag skulle hellre sett en högre självrisk med en lägre premie än idag för de under 25. På så sätt kan man belasta de 18-25-åringar som verkligen ställer till det för sig.

Men då skulle ju försäkringsbolagen tjäna mycket mindre pengar på alla oss under 25 och dessutom skulle det ju nästan bli rättvist då, usch roll

Precis...f-bolagen behandlar oss precis som de vill, och vi kan inte göra ett skit åt det.

hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

Livet är hårt hmm egentligen gör dom rätt annars hade dom gått i kk direkt typ men det är ändå jäääkligt ruttet, skulle vilja se en statistik på vilka grupper som hamnar i olyckor mest här i sverige. Varje ggr nästan som man läser tidningen och ser en olycka så brukar det va äldre grupper som varit föraren.

Senast redigerat av hummer89 (8 mars 2008)

Janne
8 mars 2008 · 252 Inlägg

Känns härligt att höra detta i telefon:
"- Det går på födelseår och du kommer aldrig få så låg premie som fin far!
-Ungdommar som du ska inte ha en sån bil!"

Senast redigerat av Janne (8 mars 2008)

//Janne
hummer89
8 mars 2008 · 442 Inlägg

Janne skrev:
Känns härligt att höra detta i telefon:
"- Det går på födelseår och du kommer aldrig få så låg premie som fin far!
-Ungdommar som du ska inte ha en sån bil!"

snällt svar... antar att det var ifrån ett f-bolag. vad svarade du då? Jag hade gett ett jävla svar tbx om non jävla sån person sagt det till mig, deras fel att man inte kan köpa "en sån bil"...

maco
8 mars 2008 · 1 207 Inlägg

sir_daniel skrev:
är inte en rättighet att ha bil utan det är ett privelegium enl. mig.

Det hörs att du kommer från söder. Här uppe i norr är man nästintill handikappad om man inte har bil och körkort. Dina chanser att få jobb utan körkort är mycket mindre än hos de som har.

Eller t.ex. Jag har en (1) buss till skolan på morgonen som går 06:45. För att ta mig hem sedan har jag 3 alternativ. en buss kl: 11:00, 15:00 eller 17:10.

I dessa fall anser jag att det är en rättighet att få ha bil, om ingen skälig anledning sätter stopp.

jonesono Personal- och beteendevetare
9 mars 2008 · 1 082 Inlägg

Streckkoden skrev:
Som tur är så verkar det mest vara vettigt folk som skriver i tråden..

Det är nog väldigt många "ovettiga" personer som undviker att svara i tråden.
Tror inte att tråden är en måttstock för hur många på garaget som försäkrar lagligt kontra sken.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang