3998
Sök

Blästrat hål på tanken :(

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Hade en som hjälpte mig att blästra chassiet häromdagen.

Jag var och kollade till bilen (som just nu inte står hemma) nu i kväll och såg en stor pöl under tanken och dessutom var tanken blöt på undersidan.

Hur ska man fixa det här?

Kemisk metall?
Vilken sort i så fall?
Eller nån annan metod?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Proffa
282 Inlägg
8 mars 2008
Vad gäller det för bil? Om något sällsynt man inte får ny tank till så är det väl lappning me typ kemisk metall som gäller. Annars absolut byte till ny tank. Varför annars inte ta bort tank vid blästring? Annat alterlnativ är väl att bygga ny tank eller köpa färdig..om inte andra sätt finns att tillgå.

Svetning avrådes..hört alltför många hemska storyn om exploderade tankar. Rekommenderas ej!!

1 688 Inlägg
8 mars 2008
Svetsa wink
Dont do it, men jag hade bytt tank.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Klyphuggare
328 Inlägg
8 mars 2008
Varför inte svetsa? Är väl bara att tappa ur soppan och ha tryckluft blåsandes genom tanken medans du svetsar så smäller det inte

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

319 Inlägg
8 mars 2008
Satsa på en ny tank det låter lite halv farligt att börja lappa bara sådär i och med att tanken endå ska klara relativt stora påfrestningar.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Det är min -88 folkabuss som jag håller på att renovera.

Ska fixa en helt ny tank om ett år, det finns såna tillverkade i Sydafrika som rymmer en 10-15 liter mer än min nuvarande men som fattig student så nöjer jag mig med en "fullösning" så länge i och med att en sådan tank går på ett par tusen.

Vågar man verkligen svetsa det även om man gör som ni säger med ventilation, går det inte med nån form av kemisk metall eller löser bensinen upp det?

blacken
8 mars 2008
Om du inte har råd med en ny tank så satsa på kemisk metall, den håller för bensin. Ska du svetsa den så lämna in den till någon som kan och vet hur man gör, annars så kan det med all sannolikhet att sluta dj""it illa.

Kärnkraftstomte
779 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
Men vilken sort ska man satsa på?
Vet att det finns sån som består av ett pulver som man blandar med nån form av härdare och sen blir det i konsistensen ungefär som tvåkomponentslim och stenhårt när det har härdat. Vet folk som har lagat små glödstiftsmotorer med sådant. Var får man tag i sådant?

Eller ska man köra med nåt annat typ Plastic paddings kemiska metall?

Det kanske inte spelar nån roll vilket man använder bara ytan är tillräckligt ren?

.......
2 655 Inlägg
8 mars 2008
jag skulle utan problem svetsat tanken, vet flera som gjort de, inga problem. bara ta ner den från bilen och skölj den me nå icke brännbar vätska sen är de bara att svetsa smile...

Sök