2521
Sök

Du är sjuk och du har beställt tid på vårdcentralen.

482 Inlägg
11 mars 2008
Det hände mig för några månader sen, tappa en järnbalk på fingret kunde inte röra det, sprängde upp i hela armen. Ringde dagen efter då fick jag ingen tid, sen var det helg ringde på måndagen igen och tjata skulle ringa senare, ringde på onsdagen å fick en tid på fredagen och då hade jag inte ont längre men kunde inte rätta på fingret så han undra varför jag va där och skicka hem mig sad Nu paja jag ryggen i helgen å väntar på tid sad Visst sjukvården är bra de är duktiga men man ska väll inte behöva komma med huvudet under armen för att få hjälp inom rimlig tid.

just real power
no turbo shit

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
11 mars 2008
snackcalahan skrev:
Det hände mig för några månader sen, tappa en järnbalk på fingret kunde inte röra det, sprängde upp i hela armen. Ringde dagen efter då fick jag ingen tid, sen var det helg ringde på måndagen igen och tjata skulle ringa senare, ringde på onsdagen å fick en tid på fredagen och då hade jag inte ont längre men kunde inte rätta på fingret så han undra varför jag va där och skicka hem mig sad Nu paja jag ryggen i helgen å väntar på tid sad Visst sjukvården är bra de är duktiga men man ska väll inte behöva komma med huvudet under armen för att få hjälp inom rimlig tid.

skyll inte på sjukvården, skyll på folket som överbelastar dem med skit.. och regeringen som inte gre dem tillräckligt med pengar.. ditt finger mår väll bra? du behövde ingen hjälp egentligen? han skulle endå inte kunna göra nått, sånt läker sig sj.. det var säkert inte tillräkligt allvarligt för att du skulle få morfin tabletter, .. ta ett par ipren och försök se glad ut.

skulle fingret vart helt paj skulle du åkt till akuten och då skulle dom hjälpt dig omedelbart ..
ang. din rygg så om du har riiiktigt jävla ont.. var på dem! tänk lite sj.. är de såpass allvarligt att du behöver morfin? då skall du vara på dem, annars.. ta en ipren.. cool
för mer kan ju inte dem göra faktiskt.. antingen är det illa = morfin .. eller så e det inte såå illa.. = ipren
Senast redigerat av richardoo290 (11 mars 2008)

482 Inlägg
11 mars 2008
richardoo290 skrev:
snackcalahan skrev:

skyll inte på sjukvården, skyll på folket som överbelastar dem med skit.. och regeringen som inte gre dem tillräckligt med pengar.. ditt finger mår väll bra? du behövde ingen hjälp egentligen? han skulle endå inte kunna göra nått, sånt läker sig sj.. det var säkert inte tillräkligt allvarligt för att du skulle få morfin tabletter, .. ta ett par ipren och försök se glad ut.

skulle fingret vart helt paj skulle du åkt till akuten och då skulle dom hjälpt dig omedelbart ..
ang. din rygg så om du har riiiktigt jävla ont.. var på dem! tänk lite sj.. är de såpass allvarligt att du behöver morfin? då skall du vara på dem, annars.. ta en ipren.. cool
för mer kan ju inte dem göra faktiskt.. antingen är det illa = morfin .. eller så e det inte såå illa.. = ipren

helt ärligt drar jag mig för att gå ditt, litar inte på dom/ rädd för dem. Men är inte helt bra än, tycker de kunde gjort nåt mer, typ känt lr röntgat lr nåt.  Visst de får för lite pengar och är för lite personal, men varför gör de ingenting åt det?

just real power
no turbo shit

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
11 mars 2008
Man ska passa sig från att vara sjuk i det här landet, våra skattepengar går inte till sjukvård utan till bidrag.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
11 mars 2008
snackcalahan skrev:
richardoo290 skrev:
snackcalahan skrev:

helt ärligt drar jag mig för att gå ditt, litar inte på dom/ rädd för dem. Men är inte helt bra än, tycker de kunde gjort nåt mer, typ känt lr röntgat lr nåt.  Visst de får för lite pengar och är för lite personal, men varför gör de ingenting åt det?

det är du som röstar vart 4:e år.. du bestämmer..  sjukhusen vill ha mer pengar. men får det inte utav dem som sitter i regeringen.. vill du att sjukvården ska ha mer pengar får DU och alla andra rösta bättre ^^ 
"de" kan inte göra nått åt det.. DU kan..

bad du honnom känna på fingret och se så det var ok? ... ne..
ett svullet finger är inget man behöver sjukhus för.. skulle det dock vara krossat skulle du sagt det/han skulle kanske sett det... och då skulle dom röntgat o hjälpt till mer..

du och så många andra är lite för mkt "mammas pojke" tror jag wink

482 Inlägg
11 mars 2008
richardoo290 skrev:
snackcalahan skrev:
richardoo290 skrev:

det är du som röstar vart 4:e år.. du bestämmer..  sjukhusen vill ha mer pengar. men får det inte utav dem som sitter i regeringen.. vill du att sjukvården får DU och alla andra rösta bättre ^^ 

"de" kan inte göra nått åt det.. DU kan..
bad du honnom känna på fingret och se så det var ok? ... ne..
ett svullet finger är inget man behöver sjukhus för.. skulle det dock vara krossat skulle du sagt det/han skulle kanske sett det... och då skulle dom röntgat o hjälpt till mer..

du och så många andra är lite för mkt "mammas pojke" tror jag wink

Jo är klart det är folket som bestämmer men vad fan alla andra gjorde när det va val vill jag inte prata om . "nya moderaterna" hehe undrar om det är många som käner sig lurade?

just real power
no turbo shit

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
11 mars 2008
snackcalahan skrev:
Jo är klart det är folket som bestämmer men vad fan alla andra gjorde när det va val vill jag inte prata om . "nya moderaterna" hehe undrar om det är många som käner sig lurade?

nu ska vi inte gå in på det va, men sossarna är ju faktiskt största boven i detta dramat då dem låter alla pengarna från pension/sjukvård gå till bidrag/flyktingar osv..

men ja stödjer inte varken moderaterna eller sossarna..
jag tycker att du o alla andra ska ta reda på mkt fakta om alla partier som finns o vad dem vill o vad det är bra för osv.. sen lägga sin röst på de parti som man anser har viktiga åsikter!

vill du ha bättre sjukvård så är både soss och moderaterna fel parti att rösta på!
endå röstar man på dem och undrar varför sjukvården e halvkass roll

482 Inlägg
11 mars 2008
richardoo290 skrev:
snackcalahan skrev:

nu ska vi inte gå in på det va, men sossarna är ju faktiskt största boven i detta dramat då dem låter alla pengarna från pension/sjukvård gå till bidrag/flyktingar osv..

men ja stödjer inte varken moderaterna eller sossarna..
jag tycker att du o alla andra ska ta reda på mkt fakta om alla partier som finns o vad dem vill o vad det är bra för osv.. sen lägga sin röst på de parti som man anser har viktiga åsikter!

vill du ha bättre sjukvård så är både soss och moderaterna fel parti att rösta på!
endå röstar man på dem och undrar varför sjukvården e halvkass roll

För min del duger sjukvården, men tänker främst på andra min familj, tjejen framtida barn osv. Men tråd skaparen snacka om hur lång tid det tar att få en tid, ville jag dela med mig av min lilla erfarenhet. Det är lättare att få tid till hunden hos vetrinären än lassaretet, Men i och för sig  så är ju inte djursjukhusen statliga och kostar lite mer.

just real power
no turbo shit

KHRacing
11 mars 2008
Sverige har dokumenterat, en utav de allra bästa sjukvården i världen  Så tänk er för lite innan ni snackar en massa strunt.

edit: meningen ser lite felutformad ut, men ni fattar vad jag menar va?)

ElectroRaggare
886 Inlägg
11 mars 2008
Jag åker inte till vår läkarstation för jag fattar inte vad de säger där, en läkare är polack och den andre är genomdansk. Så det blir direkt till länssjukhuset när det är nått större fel, annars skiter jag i det. Det mesta brukar gå över. Och då har jag endå problem med ryggen på en regelbunden basis.

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

380 Inlägg
11 mars 2008
Dom få gångerna jag behövt uppsöka läkarvård så har jag fått tid samma dag,en gång diskbråck andra gången stukat foten,aldrig vart några problem.

285 Inlägg
11 mars 2008
Det där brukar bero lite på med.. Har hänt att jag hört av mig till närmaste vårdcentral och dom har sagt det är mycket, då har dom hänvisat till någon annan vc alternativt någon av dom privata har alltid fått hjälp samma dag, men sen beror det ju lite på med vad felet är, vissa saker kräver ju specialläkare.

Visst är det inte kul att sitta flera timmar ibland & vänta men det är förståligt, annat tycker jag det är när småbarn får sitta & vänta en evighet, vi klarar det. är man alvarligt sjuk i sverige så får man hjälp.

en satans jävla Volvo.

811 Inlägg
11 mars 2008
själv så var jag med om en snowboard olycka typ 2 år sedan. fick ligga på sjukstugan på skidorten där jag var. då jag inte visste hur illa det åkte jag hem. men en dag efter att jag kom hem palla jag inte mer. Ringde till min vårdcentral och sa att jag kommer dit akut. (då dom inte får neka dig. Morsan jobbar inom sjukvården och sa att jag skulle säga så.) Men killen som svara" det är ingen ide, du kommer inte hit utan tid i alla fall". Nähä tänkte jag. åkte till min kiropraktor dagen efter som kände på ryggen och eftersom han knappt fick stöta i mig skicka han iväg mig med remiss direkt till röntgen. 
fick veta att jag hade kotkompression på 7mm och kotfrakturer på 3 ställen och en massa tilltufsade revben och annat.
Men fortfarande efter det var det skitsvårt att komma fram till min familjeläkare eller vårdcentralen.
Vården är riktigt jävla illa här jag bor i alla fall. Morsan har flera av hennes medarbetare som går till samma vårdcentral och dom har också stora problem att komma fram.
Sen att man ringer akut och ber att få ryggen kollad och dom bara skrattar åt en är ju jävligt trevlig och får som svar att det inte är ide att komma in utan beställd tid.

OEM <3
6 957 Inlägg
11 mars 2008
Svensk sjukvård e kanonbra, dock lite seg men inte om man jämför med andra länder tongue

Fick en vagel i ögat i höstas, dom brukar ju försvinna men denna stanna, sen efter jul börja den
växa GROVT!

Ja fick ont så fort ja blinka, blunda eller titta snett. Sov ca 3 tim om natten, lägg där till att ja
börja jobba kl.5 på morgonen tongue
Va på VC fick en remiss 4-5 månader hmm Men sen blev verkningarna så smärtsamma att ja fick vänta 1
vecka bara, så dom brukar vara hjälpsamma här i Sverige ändå smile

OEM <3

12 086 Inlägg
11 mars 2008
Hemligheten med att få hjälp snabbt är att spela 10 ggr sjukare än vad man är.
Jag tycker inte det är fel, då får man ju hjälp iaf.

The world is mine
82 Inlägg
11 mars 2008
richardoo290 skrev:
Zoe skrev:
Blir så jäkla less på vården i detta landet! Vad är det för läkare vi har igentligen?!?!

Killens mamma hade konstant kraftig huvudvärk i över ett dygn och hade spytt efter att ha tagit sin blodtrycksmedicin. Hon har också haft problem med hjärtat och hade en ordentlig hjärtinfarkt i början av hösten. Hur lång tid tror ni det tar innan ambulansen är på plats?!?! 2 timmar från det att vi ringde på dem!!!
Och när hon väl kom till läkaren klockan 1 på natten (hon har vart jättedålig nu i nästan 2 dygn) vad tror ni inte de gör? Jo de skickar hem henne med två Ipren och säger det går över!

Ska strax göra mig iordning för att åka och hälsa på henne. För hon sitter på sjukhuset nu sen ett par timmar tillbaka och mår ännu sämre än sist. Helt jävla underbart *bitter*

nu ska man inte dra alla över en kam,
det finns dåliga och bra läkare..
dom kanske hade väldigt många just då som behövde ambulanserna mer an din killes mamma?
och väldigt ofta sker det att folk med vanligt migrän åker till sjukhuset och gnäller, dem antog kanske att hon bara hade migrän och ville därför skicka hem henne så de kan ta hand om andra..?
det är fel, men jag förstår dem. skulle ni vart på dem dubbelt så hårt skulle ni nog fått bättre hjälp.
det ska inte behövas men så är det litegrann, dom prioriterar dem värsta fallen..

men klanka inte ner på sveriges sjukvård och dess läkare, de gör så gott dem kan och de har bevisat för mig att dem är ruskigt bra på både det ena och det andra..

en grej hände en närstående för ett tag sedan, i utlandet skulle hon inte haft en chans vill ja lova, men dom lyckades emot alla odds rädda henne och dem har även klarat av att rehabilitera henne jättebra.
en läkare sa att i tex: USA skulle hon antagligen dött.. om inte så skulle hon iallafall inte ha blivigt lika bra återställd.. så jag är tacksam för att vi faktiskt har en bra sjukvård i sverige, även om det ibland inte känns så..

man måste bara  visa dem att man menar allvar när nått faktiskt är fel, och när man har migrän ska man ta en ipren och gå o lägga sig, tyvärr blandar folk ihop detta (så paranoida många är...)
men då skyller jag istället på alla dumskallar därute, inte på sjukvården.

Jo det finns säkert förklarliga skäl till varför ambulansen dröjde. Sen säger jag inte att alla läkare är dumma i huvudet. Det är absolut inte det jag menar. Har själv träffat på bra läkare. Men när en läkare ger en över 70 år gammal kvinna med skyhögt blodtryck och hjärtbesvär Ipren ja då börjar iallafall jag undra om det inte är nått fel på världen. Du kanske förstår mina åsikter lite bättre nu men räknar inte med att du ska ha samma som jag.

Bad like I wanna be

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
20 mars 2008
richardoo290 skrev:
ehm..? blir ja sjuk åker ja till vårdcentralen och ibland får man vänta en timme.. ibland 10 min..
sen får ja träffa en läkare som skriver ut lite medecin...

jag skulle fan få ett utbrott om dom bad mig vänta mer än en dag.. helt sjukt de ni berättar ju yikes
va e de för skumma vårdcentraler ni ringer till när ni blir sjuka? lol

Bor du i en håla i norr (eller en kommun med lyckat system) kan jag förstå om du får hjälp snabbt.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 418 Inlägg
20 mars 2008
tog mig 7½ timme att få min fot röntgad och vänta på besked, sista gånger jag var på de där jävla sjukhuset i onödan

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

274 Inlägg
20 mars 2008
Lindberg88 skrev:
tog mig 7½ timme att få min fot röntgad och vänta på besked, sista gånger jag var på de där jävla sjukhuset i onödan

Var det akut eller hadde du bokat tid?

I andra länder får man betala för sin vård men man får hjälp i tid i alla fall.

Var utomlands förra sommaren, i ett ganska fattigt land i Europa som ej är med i EU hadde problem med pekfingret (behöver ej gå in på de mer) Åker till vårdcentralen betalar för undersökningen och blir skickad till sjukhuset, åker dit röntgar fingret betalar för bilden, doktorn kollar bilden och säger vad det är och hur det ska fixas, åker till apoteket köper 2 olika tablett sorter. Allt detta gick på 480kr och allt gick på ca 1 timme.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
20 mars 2008
jonesono skrev:
richardoo290 skrev:
ehm..? blir ja sjuk åker ja till vårdcentralen och ibland får man vänta en timme.. ibland 10 min..
sen får ja träffa en läkare som skriver ut lite medecin...

jag skulle fan få ett utbrott om dom bad mig vänta mer än en dag.. helt sjukt de ni berättar ju yikes
va e de för skumma vårdcentraler ni ringer till när ni blir sjuka? lol

Bor du i en håla i norr (eller en kommun med lyckat system) kan jag förstå om du får hjälp snabbt.

ingen håla i norr inte...  strax utanför gbg bor ja tongue och där klagas det på att man ibland kan få vänta en timme lol

Sök