3677
Sök

Mäta ett steg...

Fölkesberg
163 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#1
hallo skulle kolla om någon kunde skriva ett nybörjar inlägg om hur man mäter ett steg när det e bränt hur man mäter från början till slut... för att kolla vilka komponenter som e sönder..

Team Autohifi!
865 Inlägg
10 mars 2008
#2
Alla kort har mätpunkter, du behöver ett kretskortsschema för att kunna hitta dessa punkter, inget som något fabrikant lämnar ut till vem som helst.
Annars så är det att ta steget till någon som har erfarenhet som vet hur och var man mäter.


SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 mars 2008
#3
turboTommy skrev:
hallo skulle kolla om någon kunde skriva ett nybörjar inlägg om hur man mäter ett steg när det e bränt hur man mäter från början till slut... för att kolla vilka komponenter som e sönder..

Om du inte har ORDENTLIGA elektronik-kunskaper och en del dyra verkytg (såsom Oscilloskop etc) så kan du glömma det. Tyvärr är det så.

En bas kan man relativt enkelt mäta upp om den är hel. Steg, dem får man lämna till proffs, såvida inte skadan syns när man öppnar steget, och det förutsätter dessutom att det är den enda skadan - det klan finnas fler skador som man ej ser...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Fölkesberg
163 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#4
jonash skrev:
turboTommy skrev:
hallo skulle kolla om någon kunde skriva ett nybörjar inlägg om hur man mäter ett steg när det e bränt hur man mäter från början till slut... för att kolla vilka komponenter som e sönder..

Om du inte har ORDENTLIGA elektronik-kunskaper och en del dyra verkytg (såsom Oscilloskop etc) så kan du glömma det. Tyvärr är det så.

En bas kan man relativt enkelt mäta upp om den är hel. Steg, dem får man lämna till proffs, såvida inte skadan syns när man öppnar steget, och det förutsätter dessutom att det är den enda skadan - det klan finnas fler skador som man ej ser...

mvh Jonas

okej men ja har ett steg som jag ser att en komponent e lite bränd.. hur får jag reda på vad det är för en om den e helt kolsvart da??

4 554 Inlägg
10 mars 2008
#5
när steg brännt i mina bekantskapskretsar och så är e oftast nättrissorna dessa jobbar oftast parvis och sitter sisådär en 4-8st  hittar du en som är brännd så kan du utan vidare klippa bort den och steget funkar igen men med lite försämrad effekt än de hade innan ska du byta ut den så kan du ta trissan intills märkning. för att mäta om nättrissorna är sönder kan du ohm mäta dem, det ska inte va kortis i någon mellan något av stiften. du har 2st trissor som sitter för sig själva, den ena ska ha minus 31v har ja för mig och den andra +31volt. har vart så på de flesta stegen jag kollat men givetvis är de inte så på alla.. ta ett kort på stegets kretskort och markera de som är brännt, hjälper lite iaf

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 mars 2008
#6
loudness skrev:
när steg brännt i mina bekantskapskretsar och så är e oftast nättrissorna dessa jobbar oftast parvis och sitter sisådär en 4-8st  hittar du en som är brännd så kan du utan vidare klippa bort den och steget funkar igen men med lite försämrad effekt än de hade innan ska du byta ut den så kan du ta trissan intills märkning. för att mäta om nättrissorna är sönder kan du ohm mäta dem, det ska inte va kortis i någon mellan något av stiften. du har 2st trissor som sitter för sig själva, den ena ska ha minus 31v har ja för mig och den andra +31volt. har vart så på de flesta stegen jag kollat men givetvis är de inte så på alla.. ta ett kort på stegets kretskort och markera de som är brännt, hjälper lite iaf

Kan vara diod, motstånd etc etc.

Som du sagt, ett foto/närbild med en pil vart det är fel hjälper, men det är bara en första gissning som man kan ge oftast. Har en trissa rykt så kan andra saker mycket väl också var askadade, och det kan tyvärr vara sånt man inte ser direkt, men som uppstår problem med efter ett tag.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!


Sök