4920
Sök

Praktisera genom Arbetsförmelingen?

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Är arbetslös sedan nyår och har sökt lite jobb på diverse ställe.
Var nydligen på intervjuv på ett ställe och allt kändes bra. Någon dag senare ringer dom upp och vill att jag kommer på yttligare en intervjuv.
När jag går där ifrån så känns det bra och det verkar som att jobbet är mitt.
Efter deras sammanställning ringer dom upp mig och säger att dom vill att jag ska börja hos dom men att dom vill att jag ska praktisera där igenom arbetsförmedligen för att dom skall spara pengar dom tre första månaderna.
Frågan från mig va då hur det skulle bli med ersättning osv.
Det skulle man få genom försäkringskassan och den skulle va lika hög (läs låg) som den man får ifrån Arbetslöshetskassan.
Sa direkt att det stog i ansökan att det va tal om en provanställning och att jag inte hade lust att gratisarbeta..
Det roliga va att på intervjuverna gillade dom att berätta att dom omsätter 200miljoner om året och sedan kan dom inte betala 30k för att ha mig på provanställning i tre månader? Tycker att det inte känns rätt!
Killen skulle ringa upp mig senare i veckan igen. Tror att jag kommer tacka nej. Känns inte som att man vill jobba för ett företag som bryr sig mer om sin ekonomi än sina anställda.

Hur hade du gjort?

BMW-tok

269 Inlägg
11 mars 2008
Har också gjort så o är fast anstäld på föetaget idag ..
Fråga om du får jobb efter tre månader o om dom kan se dom tre månaderna som provanställning ..

VW Passat R Tdi 4motion

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Ja det kanske man ska göra. Så man inte står där med en provanställning på 6 månader sen. Om jag nu accepterar det.. Vet inte än.

BMW-tok

1 079 Inlägg
11 mars 2008
beroende på hur länge du varit arbetslös, går det inte att få "lönebidrag" från ams istället för praktik, iof jag började mitt arbete med praktik i 2mån som mer eller mindre "provanställning" blev fast anställd direkt efter det, men då fanns det inga lönebidrag att få. Hade valet varit att gå hemma arbetslös eller få chansen att få ett jobb efter en praktik så hade jag tagit det.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

terazzi
11 mars 2008
177 kr/dag via arbetsförmedlingen.. hade med sånt,askasst betalt.. fan 16 åringar som sommarjobbar tjänar mer än en själv via sommarjobb.. helt sjukt kasst betalt!

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Ja det är det jag tycker är taskigt av företaget med riktigt stadik ekonomi. Pengarna min lön kostar dom är ju som småpengar för dom. Men för en annan gör det skitstor skillnad.

BMW-tok

1 079 Inlägg
11 mars 2008
TÄnkte till lite med nya aspekter, Ja det är riktigt lågt, de kanske testar en rövare för att slippa bekosta en full provanställning dvs utnyttja dig, be dom ta kontakt med din arbetsförmedling och diskutera lönebidrag om de inte har råd med en riktig provanställning istället. Måste ju ändå kännas bra att gå till jobbet och veta att man inte blir utnyttjad, det kostar att ha personal och vill de själva utvecklas/få ny arbetskraft måste de vara villiga att satsa. Men det är klart det ringer en varningsklocka, hur stor risk har man att utvecklas på det företaget när de t om ska snåla ytterligare på en provanställning som i sig är dåliga förhållanden, kolla upp om företaget är fackligt anslutna, och tala med ditt fack om detta. Sen från deras sida kanske det visar hur pass seriös du är men samtidigt det måste ju ändå vara skäligt. Tänk igenom detta noga för att jobba 3månader med praktiklön är fruktansvärt lågt, praktik ska ju ändå vara så att du hela tiden ska ha en handledare och du får inte dra in pengar själv så att säga, kan nog bli ett ifrågasättande från ams t om för det här företaget verkar vara ute efter att utnyttja nån ny innan de anställer personen om de nu kommer göra det.

Snacka med ams om lönebidrag och om han ringer säg att de kan diskutera lönebidrag med ams om de inte har råd med en provanställning.
Senast redigerat av Madhouse (11 mars 2008)

553 Inlägg
11 mars 2008
Ta upp det med facket, tror dom kommer ogilla det, har nyligen snackat med en kille från facket... det finns ju företag som sätter sånt där i system tills någon anmäler det

study
772 Inlägg
11 mars 2008
ams = utnyttjad hör med något bemmaningsföretag i stället.
de utnyttjar inte folk i alla fall som ams.

vill man ha jobb går man till bemmanings företag annars kan man gå och driva på ams.

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Det är ett fakligt bundet företag.
Det är nämligen Lantmännen (granngården) som finns över hela sverige..
Tyckte att det va ett mycket konsigt förslag från ett sånt stort företag. Kommer nog helt enkelt förklara att jag inte tänker bli utnyttjad.
Senast redigerat av BMWKimmo (11 mars 2008)

BMW-tok

1 079 Inlägg
11 mars 2008
Jag tror det är en "rövare" de testar, men som sagt vill de prova någon så finns det provanställning där du har max 6mån provanställning med 14dagars uppsägning från arbetsgivarens sida utan egentligt skäl. Hade det varit ett litet företag med några få anställda och omsättning på några miljoner så är det ju skillnad om de vill verkligen testa om det funkar, men granngården är ju ett stort företag så de har nog råd med en provanställning i mitt tycke annars är det ingen seriös tanke bakom det hela och risken är att de 3mån praktik inte blir nåt mer.

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Madhouse: Exakt så jag tänker med!

BMW-tok

1 079 Inlägg
11 mars 2008
Nä är de seriöst intresserade får de ge dig iaf en provanställning med riktigt lön, om man tänker 3mån så låter det som ett för företaget gratis arbetande "semestervikariat".

2 201 Inlägg
11 mars 2008
praktisera så, har jag oxå gjort, det är skit.
samma betalning som akassa o dina akassa dagar fortsätter att rulla på, som om du vore arbetslös

det är skit

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Ja det låter som det. Dom ville att jag skulle börja den 1/4 så det blir perfekt med tre månader över sommaren då!

BMW-tok

1 079 Inlägg
11 mars 2008
BMWKimmo skrev:
Ja det låter som det. Dom ville att jag skulle börja den 1/4 så det blir perfekt med tre månader över sommaren då!

Sen är det troligtvis högsäsong då med. sen efter semestern är det en fot i arslet och tack och hej.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 mars 2008
Är du inte desperat så skit i dom.

Sitter i samma sits som du, men hade praktik genom arbetsförmdeligen, eller, "datorteket", nån jävla jobbsökarkurs där man skulle lära sig word, på företag X.

Kom dit, och allt var bra, praktiserade i två månader. De hade precis slutat två, så förväntningarna på jobb va ju höga, men döm om min förvåning när de anställde två nya medans jag va där... Hade bara mig medans de nya lärde sig datasystemet hmm

Jaja...  Sånt är livet... Så kan de göra, och så gör de uppenbarligen...

Du behöver ju inte ha samma otur, men jag skulle hört med dom om provanställning. Skitsamma om du får lägsta lönen under provanställningen, då du ändå tjänar mer än bidraget... De tycker jag de borde gå med på...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Jag är inte desperat men jag vill gärna inte sitta hemma. Kommer nog förklara att dom får ge mej provanställningen som ett bevis på att dom är det minsa seiösa och att dom bryr sig om sina anställda istället för att utnyttja folk. Tänker förklara för dom att jag inte riskerar att bli arbetslös igen om 3 månader och gå igenom samma sak igen. Ger dom mig därimot provanställning så är det ju ett bevis på att dom är seriösa, sköter man sig bara under provanställningen så ska man ju få ett jobb!

BMW-tok

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 mars 2008
Hade sån där "kommunal ungdoms praktik" eller vad det nu hette och då fick jag typ 1080kr i månaden för att jobba heltid......

Det var sånt där skit med praktik genom AF och efter ett par månader blev det juni och semester/sommarlovstider och då sa helt plötsligt kärringen på arbetsförmedlingen att praktiken var slut för dom har inga praktikplatser under sommaren utan dom "uppmuntrar sommarjobb då istället" och stället jag jobbade på var ju såklart bara ute efter gratisjobbare så där stod jag sen utan jobb under hela sommarn.

Nej arbetsförmedlingen gör ingen nytta nuförtiden utan man har nog bättre tur på egen hand.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
Jag skulle sagt att jag inte va inskriven på AF tongue

BMW-tok

Sök