3660
Sök

Laddtrycksmätare (vakum)

Intresseklubben
673 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#1
Ja, som rubriken lyder.. vet någon vart man kan köpa en sån här laddtrycksmätare som bara drivs av vakumet och inte massa extra elektronik kablar tongue

Snälla om någon vet, så säg det smile ska bli en present smile


eller någon som har ett förslag man kan ge till en polare till bilen, runt 400 kr ? smile (rör sig om en saab 900)



tack för alla svar och tips!

/andreas
Senast redigerat av IMPRAZERN (11 mars 2008)

/Mvh Andreas

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 mars 2008
#2
Ehh alla laddtryckmätare fungerar väl på så vis att man kopplar dom till "vakumet" ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Intresseklubben
673 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#3
TBOC_Razor skrev:
Ehh alla laddtryckmätare fungerar väl på så vis att man kopplar dom till "vakumet" ??

haha jo, men syftade mera på en som bara drivs av vakumet tongue haha..

/Mvh Andreas

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 mars 2008
#4
Alltså en helt utan belysning osv eller vadå ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 661 Inlägg
11 mars 2008
#5
Alla drivs av vakuum, elen är för att du skall se den i mörker. (lysa)

Edit: Inte riktigt vakuum utan undertryck. Och när du har ladd så drivs den av övertryck.
Senast redigerat av Hardjim (11 mars 2008)

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
#6
En vanlig laddtycksmätare styrs av motorns lufttyck. Elen är till för att den ska lysa bara.
Senast redigerat av BMWKimmo (11 mars 2008)

BMW-tok

Intresseklubben
673 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#7
okej? hmm.. för när vi kopplade in en annan laddtrycks mätare så va det ett helvete.. va massa kablar och skit som skulle kopplas så att den lyste när tänningen startades och så.. men denna som sitter på nu sitter bara slangen i kopplad och 2 lampor där bak tongue men det går ingen kabel, så det e det som e sjukt..


**edit: som ni märker e jag värdelös på sånt här tongue
Senast redigerat av IMPRAZERN (12 mars 2008)

/Mvh Andreas

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 mars 2008
#8
IMPRAZERN skrev:
men denna som sitter på nu sitter bara slangen i kopplad och 2 lampor där bak tongue men det går ingen kabel, så det e det som e sjukt..

Jag fattar ingenting!  lol


*Jag e med värdelös på sånt här* tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Intresseklubben
673 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#9
hahha big_smile fundera på låsa tråden ist tongue kanske inte ska ge mig in i något som jag inte har riktigt full koll på big_smile

Men jag har för mig det finns 2 olika sorters laddtrycks mätare.. eller har jag helt fel där me?


*** denna som sitter i saaben nu behövde man inte kalibrera som man va tvungen att göra me den andra jag pratade om lite längre upp..
Senast redigerat av IMPRAZERN (12 mars 2008)

/Mvh Andreas

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 mars 2008
#10
IMPRAZERN skrev:
hahha big_smile fundera på låsa tråden ist tongue kanske inte ska ge mig in i något som jag inte har riktigt full koll på big_smile

Men jag har för mig det finns 2 olika sorters laddtrycks mätare.. eller har jag helt fel där me?


*** denna som sitter i saaben nu behövde man inte kalibrera som man va tvungen att göra me den andra jag pratade om lite längre upp..

Det finns ju vad jag förstått laddtrycksmätare och sen vakum-mätare iaf tongue

Tror nog du syftar på en sån där mätare som styrs av en liten låda man köper med mätaren och kopplar flera mätare till, eller ??
Senast redigerat av TBOC_Razor (12 mars 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 661 Inlägg
12 mars 2008
#11
IMPRAZERN skrev:
okej? hmm.. för när vi kopplade in en annan laddtrycks mätare så va det ett helvete.. va massa kablar och skit som skulle kopplas så att den lyste när tänningen startades och så.. men denna som sitter på nu sitter bara slangen i kopplad och 2 lampor där bak tongue men det går ingen kabel, så det e det som e sjukt..


**edit: som ni märker e jag värdelös på sånt här tongue

Vadå lampor bak? sitter lampor kan du ju välja om dem ska lysa eller ej. Lämpligen kopplas dessa till tändningen. Jag satte dem bak vid stereon.

1 661 Inlägg
12 mars 2008
#12
TBOC_Razor skrev:
IMPRAZERN skrev:
hahha big_smile fundera på låsa tråden ist tongue kanske inte ska ge mig in i något som jag inte har riktigt full koll på big_smile

Men jag har för mig det finns 2 olika sorters laddtrycks mätare.. eller har jag helt fel där me?


*** denna som sitter i saaben nu behövde man inte kalibrera som man va tvungen att göra me den andra jag pratade om lite längre upp..

Det finns ju vad jag förståt laddtrycksmätare och sen vakum-mätare iaf tongue

En laddtrycksmätare mäter både vakuum (undertryck) och ladd, en vakuummätare klarar ej ladd. (övertryck)

Intresseklubben
673 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#13
Vadå lampor bak? sitter lampor kan du ju välja om dem ska lysa eller ej. Lämpligen kopplas dessa till tändningen. Jag satte dem bak vid stereon.

ja, du sa att man behövde kablarna va till för man ska se (när det e mörkt).. det fattar jag me.. men denna mätaren jag pratar om har inga kablar men lyser ändå.. men jag tror jag bara e allmänt e ute och cyklar..

En laddtrycksmätare mäter både vakuum (undertryck) och ladd, en vakuummätare klarar ej ladd. (övertryck)

okej.. så när man mäter vad bilen laddar vad heter det då? e det turbotrycksmätare?

/Mvh Andreas

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 mars 2008
#14
IMPRAZERN skrev:
okej.. så när man mäter vad bilen laddar vad heter det då? e det turbotrycksmätare?

Turbotrycksmätare eller laddtrycksmätare.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Intresseklubben
673 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#15
Och turbotrycksmätare är simpelt att koppla in?

/Mvh Andreas

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 mars 2008
#16
IMPRAZERN skrev:
Och turbotrycksmätare är simpelt att koppla in?

Ja tom så att jag skulle kunna klara av det om jag skulle behöva tongue

Fast nu sitter det redan en i min cool

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Intresseklubben
673 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#17
hmm okej.. men varför måste man kalibrera vissa och andra inte?

/Mvh Andreas

1 661 Inlägg
12 mars 2008
#18
IMPRAZERN skrev:
Vadå lampor bak? sitter lampor kan du ju välja om dem ska lysa eller ej. Lämpligen kopplas dessa till tändningen. Jag satte dem bak vid stereon.

ja, du sa att man behövde kablarna va till för man ska se (när det e mörkt).. det fattar jag me.. men denna mätaren jag pratar om har inga kablar men lyser ändå.. men jag tror jag bara e allmänt e ute och cyklar..

En laddtrycksmätare mäter både vakuum (undertryck) och ladd, en vakuummätare klarar ej ladd. (övertryck)

okej.. så när man mäter vad bilen laddar vad heter det då? e det turbotrycksmätare?

Om den inte har kablar och lyser så har den väl batteri eller självlysande siffror. För av vakuum kan den inte lysa.
Jag har heller aldrig hört talas om en laddtrycksmätare som måste kalibreras.
Ja dem är lätta att koppla in, ett Tkors från nån slang kring spjällhus/insugningsrör bara.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 mars 2008
#19
Mätare som ska kalibreras är den typen man kopplar till en huvudenhet som styr mätaren och dom kalibreras genom att svepa från botten till toppen av mätområdet direkt vid uppstart av bilen.

Sånna e så jefla sexigt snygga asså tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Intresseklubben
673 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#20
http://sv.bsr.se/products/544598/ 

"Kalibrerad med hög noggrannhet."

har för mig det är en sådan vi testat kopplat in, och den skulle kalibrera och grejjer hmm/ eller så va det bara något fel på den ;P

aja tack så mycket för hjälpen Hardjim och Razor

/Mvh Andreas


Sök