3541
Sök

Hur "brusar" man bilen ?

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
17 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej

Hur "brusar" man en bil ? Vad behöver man för att "brusa" den ?

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

- De är jag de.
354 Inlägg
17 mars 2008
#2
Vet inte vad brusar är men om man rusar en bil varvar man mycket.

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#3
Killr0y_swe skrev:
Vet inte vad brusar är men om man rusar en bil varvar man mycket.

Säker ?
Senast redigerat av busfabror (18 mars 2008)

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

2 911 Inlägg
18 mars 2008
#4
busfabror skrev:
Hej

Hur "brusar" man en bil ? Vad behöver man för att "brusa" den ?

Mvh
Jonas

Vad är det för resultat du vill få fram?

Att "brusa" en bil känns närmast som att nyttja s.k. pink noise för att göra inställningar, alternativt om man har en mic som lyssnar.

Något annat jag också tänker på är sluten baslåda med 40/50hz ton för att mäta peak och room-gain.

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#5
Decibel skrev:
busfabror skrev:
Hej

Hur "brusar" man en bil ? Vad behöver man för att "brusa" den ?

Mvh
Jonas

Vad är det för resultat du vill få fram?

Att "brusa" en bil känns närmast som att nyttja s.k. pink noise för att göra inställningar, alternativt om man har en mic som lyssnar.

Något annat jag också tänker på är sluten baslåda med 40/50hz ton för att mäta peak och room-gain.

Det jag är ute efter är peak frekvens, men jag har inte en aning hur jag gör detta....

Mvh

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

- De är jag de.
354 Inlägg
18 mars 2008
#7
busfabror skrev:
Killr0y_swe skrev:
Vet inte vad brusar är men om man rusar en bil varvar man mycket.

Säker ?

Såg först inte vilken avdelning du hade lagt tråden på.. roll

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

trucken
563 Inlägg
18 mars 2008
#8
om man brusar en bil är man ute efter och se hur frekvensspektrat ser ut ibillen, dvs hur mycket en frekvens skiljer sej mot mängden. detta gör man för att få en så jämn frekvenskurva som möjligt.
när du ska leta upp peakén i en coupé använder sej många av bastoner(rena frekvensspår) och spelar på samma volym men ser med hjälp av en dbmätare vid vilken frekvens bilen spelar som högst. du har ju folk inärheten somkan! använd honom!

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)


Sök