Hur är det egentligen med att använda öppen dumpventil till bil med luftmassemätare?

Mayhem
18 mars 2008 · 4 Inlägg

Har läst att det inte är så bra, men vet flera som använder öppen dumpventil till motor med luftmassemätare!!!

Får man samma ljud ur en återcirkulerande dump som med en öppen????

Wanegardh Asgammal medlem.
18 mars 2008 · 2 246 Inlägg

har öppen på min..inga problem

airflow Avstängd
18 mars 2008 · 653 Inlägg

har med öppen på min, den sprutar lite eld i avgaset o så, fast det är ju mest fränt tkr jag tongue

Jag har rätt i vad jag än säger.
H.T
18 mars 2008 · 197 Inlägg

hmm

Senast redigerat av H.T (18 mars 2008)

Mazda Mx-5 (2006)
Xoff Volvo tönt... =)
18 mars 2008 · 2 344 Inlägg

det beror helt på bil (vissa tål det vissa inte) å sedan kan man få öppen att funka med alla bilar ifall man spänner fjädern tillrekligt hårt (men snurran mår inte så bra då)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Supratok Toker
18 mars 2008 · 491 Inlägg

Finns ju typ 14 trådar om detta redan..   Funkar inte sökfunktionen på garaget längre?
Elr. har folk blivit så bekväma att det är fruktansvärt jobbigt att skriva i ett sökfönster eftersom MSN och allt annat tar sån tid och kraft?

Iaf så funkar det bra, vissa bilar är kinkigare än andra.

Toker Jr 081102
jonTe
19 mars 2008 · 5 710 Inlägg

Mayhem skrev:
Har läst att det inte är så bra, men vet flera som använder öppen dumpventil till motor med luftmassemätare!!!

Visst....men det är fortfarande inte bra.
Rök vid gasuppsläpp, dåligt fungerande katalysatorer, lysande motorlampor och kass tomgång kan bli resultatet.
Det är rätt många som tar knark oxo fast de vet att det inte är bra......wink

Mayhem skrev:
Får man samma ljud ur en återcirkulerande dump som med en öppen????

Nej. En återcirkulerande låter oftast mindre.

MVH Jonas
..............
Metalhero Mjölkpulver bonde
19 mars 2008 · 19 Inlägg

Med en återcirkulerande dump så låter det väl egentligen ingenting så länge man inte har öppet luftfilter?? och då kan man ju samtidigt börja diskutera hur bra det är med öppet luftfilter för luftmassemätaren.

Volvo V70 R AWD
Vilden
19 mars 2008 · 223 Inlägg

Det har aldrig vartit problem på någon av dom bilarna som jag har satt dump på, antar att du inte kan göra annat än å prova wink

CarCass CarCass
19 mars 2008 · 627 Inlägg

Min ville inte funka med en öppen. Sen blir ljudet bra jäkla drygt efter ett tag..

Senast redigerat av StaunteD (19 mars 2008)

Join the Evolution
MrTurbo Better than God \o/
19 mars 2008 · 1 882 Inlägg

Sökfunktionen på detta forum är ju inte så använd verkar det som...

Jag kan bara hålla med  Jonte;

Visst....men det är fortfarande inte bra.
Rök vid gasuppsläpp, dåligt fungerande katalysatorer, lysande motorlampor och kass tomgång kan bli resultatet.
Det är rätt många som tar knark oxo fast de vet att det inte är bra......

Med ett öppet luftfilter kan även återcirkulerande pysa. Men som någon skrev, man tröttnar sååå fort på det om det låter för mycket. Jag har ännu inte stött på problem med att ha öppet luftfilter på en bil med lmm. Det gäller bara att köpa ett BRA filter och att låta det TORKA innan man monterar det efter man sprayat dem.

Har man inte mapsensor skall man undvika öppna avlastningsventiler!

Senast redigerat av MrTurbo (19 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
jonTe
19 mars 2008 · 5 710 Inlägg

Metalhero skrev:
Med en återcirkulerande dump så låter det väl egentligen ingenting så länge man inte har öppet luftfilter??

Jodå visst låter det.....men man hör det inte lika tydligt wink
Exempelvis min 9-5a: låter lite om man lyssnar noga med öppen ruta big_smile

En 9000 som det handlar om denna gång är mycket enkel och billig att "ljud trimma".
Man plockar ned luftburken och tar bort "luftsnoken" och borrar ett par stora hål med en hålsåg.
Vips så har man:
• Dumpljud vid gasuppsläpp
• Insugsljud vid gaspådrag
• Högre flöde
• Bibehållen renhet eftersom filtret är original.
• Pengar över i plånboken.

Låter inte lika mycket som ett öppet filten men är bättre på mycket annat.

MVH Jonas
..............
Emilj90 Bil/Lastbil/maskin mekaniker
19 mars 2008 · 148 Inlägg

hybrid dumpar funkar på istortsett alla kärror. dumpar hälften återcirkulerande och hälften atmosfäriskt. då har du kvar dumpljudet men bilen går som den ska.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.
BMW 750Ia Individual "Stortysken" (1995)
henkebenke
19 mars 2008 · 1 703 Inlägg

Teoretiskt sett.
Du dumpar ut uppmätt luft, styrsystemet fetar på med extra soppa (därav avgassmällar/eldsflammor i vissa fall). Den extra soppan tvättar effektivt väck oljefilmen i cylindrarna vilket leder till ökat slitage på ringar och foder.
Teoretiskt sett. Ungefär som att en turbo slits fortare med repellerande luft på impellern.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang