2567
Sök

Vad för mått i baslådan??

1 253 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
har fått literna men hur får jag det i cm?? hoppas någon kan hjälpa mig

Name=MGR-F
Vas (liter)=33,13
Fs (Hz)=50,17
Qts=0,81
Size (inch)=12"
Volume (liter)=2,8
Elements=1
Car type=Sedan (Volvo 240) 740 
Music type=Everything
F-3dB (Hz)=60,42
Net volume (liter)=22,84
Thickness (cm)=2,2
Fc (Hz)=56,51
Diameter (cm)=10
Length (cm)=24,55
Total volume (liter)=27,4

Lev livet nu innan det är för sent

2 911 Inlägg
21 mars 2008
Om du kör med 19mm material.

48,8 bred
35,8 hög
22,4 djup

Endera får du vinkla röret i lådan, eller ha det en bit utanför.

4" port som föreslås i parametrarna du anger på 24,55cm lång. (ha inte portmynningen närme än 10cm ifrån närmsta vägg, cirka)

Edit, såg nu att det var 2.2 tjocklek i beräkningen, men du kan nyttja calc.exe själv, bredd x höjd x djup = liter.
Senast redigerat av Decibel (21 mars 2008)

1 253 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
ska jag köramed sluten eller portad?? enligt programmet Hifikit någonting så skulle det bli en 230 liters låda om jag skulle ha den portad:/ det kan väl inte stämma för med Boxcalc programmet så ska jag ha en 28 liters låda med basport. och hur fick du ut dom där måtten från liter?tongue Och går det förminska höjden till 33 för det är väl gränsen i 740:n om den ska få plats på den lilla hyllan i bagaget
Senast redigerat av opeldrifter (21 mars 2008)

242 Inlägg
21 mars 2008
Lånar tråden!
Decibel... Kan du något om RF T1 12" ?... Vill ha en sådan bak i min bil men även ha ett rör ifrån lådan ut i kupen... hur?..

21 761 Inlägg
23 mars 2008
opeldrifter skrev:
ska jag köramed sluten eller portad?? enligt programmet Hifikit någonting så skulle det bli en 230 liters låda om jag skulle ha den portad:/ det kan väl inte stämma för med Boxcalc programmet så ska jag ha en 28 liters låda med basport. och hur fick du ut dom där måtten från liter?tongue Och går det förminska höjden till 33 för det är väl gränsen i 740:n om den ska få plats på den lilla hyllan i bagaget

Det brukar bli stora lådor i beräkningsprogrammen när basens Qts är högt, eftersom din bas har ganska hög Qts så är det antagligen orsaken till att det där programmet från Hifikit rekommenderar stor låda.

Jag har svarat dig i ett annat forum, men fortsätter i den här tråden istället. En sluten låda på 40 liter brutto eller en basreflexlåda på 40 liter brutto kan du prova, basreflexlådan kan fortfarande ha ett 4" rör som är 25cm långt.

Decibel har redan skrivit att man tar bredd x höjd x djup för att få fram volymen i liter, då gäller det att måtten är i decimeter. Sedan får du prova dig fram med måtten så att både basen och röret ryms smile.

1 253 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
jo det vet jag att man gör så när man beräknar men det jag inte får in är vilka mått man ska beräkna med... om vi säger 40 liters låda, hur vet jag då hur jag ska räkna o med vilka mått och hur vet jag hur lång o bred jag ska räkna med så det blir rätt liter. är jag helt ensam med att vara så dum...neutral ja jag är usel på matte men jag vill lära mig så man blir lite smartare:p hur fick t.ex decibel ut de måtten bara genom att få reda på literantalet:/
Senast redigerat av opeldrifter (23 mars 2008)

21 761 Inlägg
23 mars 2008
Decibel använde sig troligen av ett volymberäkningsprogram, han har tillgång till sånt. Det man som sagt får göra är ju att ta reda på vilka mått som behövs för att  både basen och röret ska rymmas, tex en viss bredd och en viss höjd, sedan får man testa sig fram.

Kolla upp vilka yttermått som basen och röret har, då kan du lätt få fram vilken bredd och höjd som lådans innermått minst bör ha ifall du väljer basreflexlåda. Räkna sedan ut hur djup lådan blir och jämför med rörlängden om röret ryms inuti lådan utan att behöva sticka ut en massa, beroende på hur du nu vill ha röret förstås.

Ska du ha sluten låda så blir det lite enklare eftersom du bara behöver ta hänsyn till basens yttermått.

Förresten, man är aldrig dum bara för att man har lite svårt med volymberäkningar. Folk har mer eller mindre lätt för såna saker, så är det bara smile.
Senast redigerat av Drönirettab (23 mars 2008)

1 253 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
ok good:) om jag ska 40 liters med min 12" i min volvo 740 så måste ju ena väggen vinklas som basen sitter, hur räknar man ut det lite enkelt? för det finns väl inte en chans o få in den annars om man inte vinklar det är ju nedrans tajt

1 253 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
nu har jag försökt o räkna lite. dett kom jag fram till om det ska vara ca 40 liter. 60 cm lång, 28 cm hög och 24 cm djup. nu är det bara det här med den snea väggen kvar eller om det går ändå o ha det såhär i 740:in
Senast redigerat av opeldrifter (23 mars 2008)

21 761 Inlägg
23 mars 2008
Du måste nog ha lutande vägg i din bil. Baselementet är väl runt 30-31cm i ytterdiameter tror jag, då blir det svårt att ha det rakt monterat.

Har kollat i mitt beräkningsprogram, jag tror att lutningen på väggen brukar vara omkring 69 grader i 240/740. Då blir yttermåtten tex:

Höjd = 290mm
Bredd = 644mm
Djup uppe = 261mm
Djup nere = 372mm

Med de där yttermåtten så blir den lutande baffeln ca 311mm hög och då borde basen rymmas tror jag.

1 253 Inlägg
23 mars 2008
Trådstartare
thank you:)

Sök