3858
Sök

Lågnivå och lågnivå

312 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
Har hört en massa om olika lågnivå/signal kablar. En del säger att det blir mycket skillnad i ljudet o andra inte. Vad ska man lita på? Kör själv en Ground Zero lågnivå, ganska tjock som jag fick med i ett GZ kabel kit om 50kvmm och den har fungerat prima. Dock blev jag lite sugen på att lägga ner kanske 4-500kr på en 5m signalkabel till basen. Men är det lika viktigt med bra lågnivå dit som till högtalarna?

Sedan så vet jag inte, är det värt pengarna. Blir det verkligen så stor skillnad eller är det bara mindre distrosion, som jag inte ens hör? smile

1 171 Inlägg
22 mars 2008
Vi vet iaf några saker:

Kablar borde inte göra så stor skillnad om man ser till det rent elektriska/fysikaliska utifrån den fysiken vi känner till idag. Alltså så långt vi vet idag. Det kan ju hända att någon i framtiden får nobelpris i fysik pga ljudmässiga skillnader i kablar som inte gått att förklara innan.

Det finns mycket placeboeffekter inom ljud. Det vi upplever att vi hör stämmer inte alltid helt överens med det vi faktiskt kan höra skillnad på.

De som påstår att de hör skillnader som inte går att förklara med tex glappkontakt, stora skillnader eller missanpassade värden på L/R/C (induktans, resistans och capacitans) eller uppenbara störningar, har hittills inte lyckats visa det i blindtest. Alltså om man bara tvingas identifiera skillnaderna på själva ljudet och man döljer andra faktorer som vilken kabel man för tillfället lyssnar genom osv. Alla sådana försök har alltså hittills gett nollresultat. Man har inte lyckats visa att man hör skillnad. Därmed inte sagt att man visat att man inte kan höra skillnad (det är rätt stor skillnad det för det går inte att visa något sådant). Ofta är de som tror att de kan höra stora eller oförklarliga skillnader mellan kablar rätt dåliga på att visa att de hör skillnader på annat (även sådant som andra kan visa att de hör skillnad på alltså). Dvs skillnaden mellan vad de upplever och vad de kan visa att de hör är generellt väldigt stor.

Detta kan man ju göra sina egna bedömningar utifrån.

Generellt kan man väl säga att ett vanligt lakritssnöre inte är så dåligt. De är rätt lämpliga som signalkablar på många sätt, men skärmningen är kanske inte den tätaste. Vill man ha tätare skärm finns det bättre kablar, tex koaxialkablar av standard RG59. Det finns sådana signalkablar färdiga att köpa, med bra kontakter, dessutom ganska billigt. Mera exotiska High-end betonade kablar har inte sällan dåliga kontakter som sitter för hårt och med för lite fjädring i kontakterna, ofta är de också paradoxalt nog dåligt lödda i kontakterna. Då hjälper det inte hur fina färger de har. Annars kan de vara bra att löda ihop egna sladdar av koaxialkabel (typ RG59 eller RG62) och bra kontakter. Men som sagt har man inte problem med störningar så kan ett vanligt lakritssnöre vara ett bra, smidigt, billigt och enkelt alternativ.

Vissa kanske skrattar åt mig när jag säger att lakritssnöre är underskattat men testa då att lyssna på olika kablar av långa längder. Så långa ni hittar och gör det blint. Var ärliga mot er själva och låt endast hörseln avgöra. Det är så lätt att dras med av synintryck och vad andra vittnar om för skillnader osv. Man behöver inte ens förvänta sig en skillnad för att inbilla sig att det finns en.

312 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
Intressant läsning måste jag säga. Och verkar vara mycket sanning i det där. Då avstår jag från att spendera pengar på signal kablar då jag just nu inte märker av något i form av störningar eller liknande. Har varit ganska noga med hur jag dragit signalkabeln och enda stället den är mindre än 50cm från alla strömkablar är just vid slutsteget, men då går dem inte pararellt ihop utan korsas bara så det gör ju inget. Använder dessutom separat remote kabel av vanlig RK 1,5kvmm och funkar prima.

Tänkte dessutom passa på att fråga hur det är med att göra om dörrsidor och så. Man säger ju att det ska ge mycket bättre ljud, främst mer midbas etc om man dämpar dörrarna på en bil. Hur går det tilll? Och kan man få riktigt bra ljud med koaxial högtalare, vars diskant sitter ihop med resten av högtalaren?

1 171 Inlägg
22 mars 2008
När det gäller dörrsidor så gäller det nog att dämpa det resonanta i själva plåten, särskillt där högtalaren sitter där det är mycket hål mm som sänker resonansfrekvensen i materialet. Hur man gör detta på bästa sätt vet jag inte, men jag kan tänka mig att om man lägger på något stummare/mer dämpat material så hjälper det mycket. Tex kan man ju klistra asfaltsmatta innanför den yttre plåten. Man kan säkert klistra dit bitar av asfaltsmatta från insidan av den inre plåten också (den högtalaren ska sitta fast i). Sedan om det får plats så skadar det nog inte med någon tunnare MDF-skiva (kanske 6mm) över en stor del runt högtalarhålet för att få bättre akustisk baffel så att inte så mycket av basen kortsluts i håligheterna, den kanske man kan limma fast med något elastiskt lim så den sitter fast och inte klapprar mot plåten. Det är nog bra att slänga in lite skumplast precis innanför högtalaren också.

Visst går det att få bra ljud i koaxialer som är bra. Det gäller helst att de har riktiga filter bara som tex DLS koaxialer har och inte bara en kondensator i serie med diskanten. Fördelen med koaxialer är ju att du får väldigt lika fasförhållande mellan elementen i alla riktningar. Man slipper alltså tänka på att loben mellan bas och diskant (alltså där bas och diskant spelar i fas om de någonsin gör det) ska träffa lyssnaren för loben är så bred att den alltid träffar vart man än sitter.smile Med separata diskanter/mellanregister behöver man ju tänka loberna på för att det ska bli riktigt bra.

312 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
Vad menar du med att basen kortsluts? På en 850 så är det kanska stumt i högtalarhålet, det är bockat en grop i plåten som är riktigt tjock, och sen är det 4 hål runt, dessa är ganska små och jag tänkte om det kanske bara räcker att man tätar igen hålen och lägger på en tunn asfaltsmatta runt hela hålet, så det blir som en låda. Skulle detta räcka?

21 761 Inlägg
22 mars 2008
zoopåse menar antagligen "akustisk kortslutning", dvs att luften från baksidan av konen "läcker" igenom till framsidan av konen. Då försvinner en del av midbasen eftersom konen motverkas vid vissa frekvenser. Han kan säkert förklara mer ingående vad det handlar om smile.

Många som bygger bilstereo i bilarna brukar sätta dämpmatta inuti dörrarna för att dämpa vibrationer, det gör att midbasen kan återges så bra som möjligt.

Sök