Volvo glidaren skrev:
Hej!
Jag har en Vw Golf gti 16V -86 och har tänkt att göra en service med oljebyte, oljefilter, luftfilter, rotor, fördelarlock, tändklablar och tändstift. Tänkte även köpa en Injektion kliner eventuellt så att sprutar munstycken och sånt smörjsupp och görs rena men är det någon idé då det är etanol i bensinen som borde sköta det eller är det en bra idé och gör det någon skillnad ?
Jag undrar vad man ska välja för grejer har idag Biltema oljefilter och det gillar jag inte riktigt då det både känns konstigt att köpa billigt oljefilter och sen att det har med motorn att göra så gillar jag inte biltema så det är ett märke jag har tagit bort från listan att välja prylar i från.
Tändstift vet jag inte vad jag ska välja har sett att det finns tändstift med 4 piggar på där gnistan kommer (vet ej vad det heter) eller ska jag välja vanliga med en pigg på ?
Vilka grejer är dom bästa och kan man lita på billiga grejer eller är det som jag har tänkt att man får det man betalar för ??
Och vad ska jag välja för olja ? Helsyntetisk eller delsyntetisk ? Eller mineralolja ? Tror att det är mineralolja i idag och bilen har precis slagit om till 30000 mil :-)
Sedan undrar jag om det är något special verktyg till tänstiften då tänstiftet sitter så långt ner och man måste ha lång tändsstiftshylsa eller är det en vanlig tändstiftsnyckel ?
Hur många liter olja är det i motorn ?
Ska jag kanske även byta olja i växellådan ?, Vet inte när den är bytt står i service boken då den är fullstämplad fram till 07 :-) men hur långt går den oljan som är där i ? Vad ska jag välja för olja då ? Och hur byter jag växellådsolja på bästa sätt ? Är det som att byta olja i bilen man tappar ut och så i med ny så mycket det ska vara men det gäller ju att få i rätt mängd hur vet jag att jag har rätt mängd ?
Något mer jag ska byta när man ändå gör en fullservice ?
Glad påsk !