ABS plast ihop med glasfiber?

krutmats
25 mars 2008 · 1 892 Inlägg

om jag ska spackla på nånting på min stötfångare, kan jag skapckla med glasfiberspaclel rakt på min plaststötfångare då eller måste jag tex slipa ner gamla lacken helt eller hur gör man? hur bra fäster det med varnadra? Mvh/ Mats

sir_daniel www.kudoz.se
25 mars 2008 · 3 802 Inlägg

ju grövre yta du har på det du vill sammanfoga desto bättre, abs plast är dessutom "fet" så det är svårare att fästa på den. men slipar du ner ytan då den är sträv så har spacklet eller ännu bättre polyestern chans att fästa.

sedan stärk upp baksidan med glasfiberväv o polyester för maximal styrka.

jonaz Stolt Brynäsare :)
25 mars 2008 · 135 Inlägg

sir_daniel skrev:
ju grövre yta du har på det du vill sammanfoga desto bättre, abs plast är dessutom "fet" så det är svårare att fästa på den. men slipar du ner ytan då den är sträv så har spacklet eller ännu bättre polyestern chans att fästa.

sedan stärk upp baksidan med glasfiberväv o polyester för maximal styrka.

det spricker inte när man plastar på ABS plasten??

sir_daniel www.kudoz.se
25 mars 2008 · 3 802 Inlägg

inte nödvändigtvis, det är ju lättare att det släpper från plasten om man kör emot något, jämfört med spricka när man kör emot med bara glasfiber.

men får man det att sitta ordentligt (bra yta att "bita fast i") så brukar det inte vara några problem, men får ju vara försiktigare när man hanterar hela paketet så man inte råkar böja det. ett tu tre så har man 2 delar igen sad

en lösning är (beroende på vad det är man ska sammanfoga att skruva i lite skruvar i abs plasten, då har polyestern massa att bita i smile

Holme
25 mars 2008 · 1 417 Inlägg

du kan också prova tvätta abs-plasten med lite aceton innan du gå på med det andra. Det ska tydligen fästa bättre då.

krutmats
26 mars 2008 · 1 892 Inlägg

Holme skrev:
du kan också prova tvätta abs-plasten med lite aceton innan du gå på med det andra. Det ska tydligen fästa bättre då.

TAck för alla tips, jag kommer  popnita fast glasfiberdetaljen bakifrån, sedan rugga upp orginalstötfångaren och spackla ihop det. smile  Tack för era tpis smile Mvh/ Englund

Decibel
26 mars 2008 · 2 911 Inlägg

Det är massiva problem att sammanfoga ABS med glasfiber, dels släpper abs;en oljor och silikoner så med tiden kommer det släppa i fogarna då abs rör sig, det gör inte glasfiber/styren i samma mängd.

Har samma problem själv just nu, har provat diverse lösningar men inget funkar bra. Så för min del blir det att gjuta av ABS-plasten och sen gjuta allt i ett stycke.

Qvken666 Plastbåtbyggare
10 juni 2008 · 28 Inlägg

De ska tydligen gå rätt så bra å rugga upp abs:en med typ 36 slip skiva på alla håll, as grovt, å sen plasta de med vinylester (dyrare) med redigt med härdare så de riktigt bränner fast. men de bästa e väl å göra en form på den.

Senast redigerat av Qvken666 (10 juni 2008)

Jag har en 740, men den går lika dåligt som två.
Volvo 740 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang