3316
Sök

Bmw s38 b38 motor i en utsleten volvo 740?

Långtradarchaufför
282 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
#1
Finns det en möjlighet att på nått sett, i konstens alla regler att klämma i en bmw s38 motor i en volvo 740
-90, även om man får räkna med en hel del ombyggnad av växellåda, bakaxel upphängning mm, och vad skulle SFRO tycka om det isf?

Bara en tanke jag har funderat på ett tag.
Senast redigerat av bmwmannen (26 mars 2008)

BMW - Det stavas som det låter:)

657 Inlägg
27 mars 2008
#2
Detta är nog enklare än vad somliga tror. Självklart så är det mkt jobb men iom att volvon har ett såpass stort motorum så ska det finnas gott om plats iaf utan modifieringar.

Varför bygga om växelåda? Du nvänder dig helt sonika av en låda som passar rakt av på S38 motorn, då behöver du förmodligen bara bygga ny växelådsbalk samt ev skära upp ett nytt hål för växelspaken.

Bakaxel MÅSTE du byta om du vill kunna SFRO-besiktiga den. Då är det ju lämpligt att ta en komplett bakvagn ifrån samma bil som motorn kommer ifrån.

För att den överhuvud taget skall slinka igen SFRO vid ett motorbyte så MÅSTE även resten av drivlinan bytas samt att ALLA bromsar skall bytas/uppgraderas

Hoppas jag rätat ut några frågetecken åt dig

Mvh Alex

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik

10 287 Inlägg
27 mars 2008
#3
Man får ha max 15kW/100kg tjänstevikt i ombyggt fordon. Dvs max ca 200Hkr per ton. 340Hkr skulle då kräva 1700kg tjänstevikt.
Notera ordet "max" - kravet är också att SFRO anser att bilen klarar av effekten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Långtradarchaufför
282 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#4
detta va några bra svar man fick, todde nästan att den här tråden skulle dö ut, men iaf det där med max 15kw/100kg tjvkt, räknas det innan eller efter ombyggnad?
Och hur mkt väger en s38 motor egentligen?

Isf e de en självklarhet att det låter lite mkt för 1390 kg volvo, för den ska vara godkänd för 280 hk iaf
Senast redigerat av bmwmannen (9 april 2008)

BMW - Det stavas som det låter:)

1 353 Inlägg
9 april 2008
#5
en 740 är väl inte godkänd för 280 hästar?

är väl 220 hästar dom är godkända för?
så har iallafall jag fått för mig.

There's no replacement for displacement

Långtradarchaufför
282 Inlägg
9 april 2008
Trådstartare
#6
Batta skrev:
en 740 är väl inte godkänd för 280 hästar?

är väl 220 hästar dom är godkända för?
så har iallafall jag fått för mig.

enligt om det gäller 15kw(20hk)/100kg tjvikt så blir det ca 280, då tjvikten ligger på 1390 kg, så det är bara att räkna

BMW - Det stavas som det låter:)

782 Inlägg
9 april 2008
#7
jag tror det kom några ganska puckade regler vid nyår som gjorde det riktigt svårt att regga om med annan motor på nyare bilar (typ 88 o nyare).
Dom gamla va vad jag kommer ihåg: du får ha 220hk om du har bromsar o bakaxel från turbomodellen (är inte riktigt säker men det stod i bilbyggarhandboken) sen krävdes bara en vanlig regbesiktning o sfro ska inte blandas in, kostnad ca 1200:-.
15kw/100kg gällde bara amatörbyggen och då måste du byta mer än bara motorn sen för att bilen ska klara effekten behövs nog ganska mycket förstärkas, andra bromsar m.m.


Långtradarchaufför
282 Inlägg
10 april 2008
Trådstartare
#8
Oki, det låter ganska mkt då om man ska slänga i s38n, men om det gäller även nu efter nyår att jag får ha max 220 hk så ska det låta rimligt att slänga i en m50b25 alt b28 istället, dom ligger på respektive 192/193 hk och 245nm/280nm, bara att ha 740 turbos bakaxel och bromsar, stämmer det?




patrik79 skrev:
jag tror det kom några ganska puckade regler vid nyår som gjorde det riktigt svårt att regga om med annan motor på nyare bilar (typ 88 o nyare).
Dom gamla va vad jag kommer ihåg: du får ha 220hk om du har bromsar o bakaxel från turbomodellen (är inte riktigt säker men det stod i bilbyggarhandboken) sen krävdes bara en vanlig regbesiktning o sfro ska inte blandas in, kostnad ca 1200:-.
15kw/100kg gällde bara amatörbyggen och då måste du byta mer än bara motorn sen för att bilen ska klara effekten behövs nog ganska mycket förstärkas, andra bromsar m.m.

BMW - Det stavas som det låter:)

Långtradarchaufför
282 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
#9
Uppliva min gamla tråd om att slänga i en bmw spis i en volvo 740

Oki, det låter ganska mkt då om man ska slänga i s38n, men om det gäller även nu efter nyår att jag får ha max 220 hk så ska det låta rimligt att slänga i en m50b25 alt b28 istället, dom ligger på respektive 192/193 hk och 245nm/280nm, bara att ha 740 turbos bakaxel och bromsar, stämmer det?

BMW - Det stavas som det låter:)

12 086 Inlägg
1 januari 2010
#10
Batta skrev:
en 740 är väl inte godkänd för 280 hästar?

är väl 220 hästar dom är godkända för?
så har iallafall jag fått för mig.

Det gäller för vanlig begbesiktning, vid ombyggt lr amatör gäller andra regler.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
1 januari 2010
#11
Du får ha 238 hk och 300 nm i Volvo 740.
Så det är bara att köra på=)

MVH. Alex

8 273 Inlägg
1 januari 2010
#12
Tänk på att det finns krav på vilka stötdämpare det ska sitta på den vid besiktningen.


2 021 Inlägg
1 januari 2010
#13
alexbenhard skrev:
Du får ha 238 hk och 300 nm i Volvo 740.
Så det är bara att köra på=)

MVH. Alex

en sån bmw motor har bra mycket mer effekt än det, så nej det är inte "bara" att köra på. smile


Långtradarchaufför
282 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#14
Rille0 skrev:
alexbenhard skrev:
Du får ha 238 hk och 300 nm i Volvo 740.
Så det är bara att köra på=)

MVH. Alex

en sån bmw motor har bra mycket mer effekt än det, så nej det är inte "bara" att köra på. smile

nu syftar jag på typ m50/m52 maskinerna, för m5 motorn tror ja jag hoppar över

BMW - Det stavas som det låter:)

Fattig student
1 282 Inlägg
2 januari 2010
#15
alexbenhard skrev:
Du får ha 238 hk och 300 nm i Volvo 740.
Så det är bara att köra på=)

MVH. Alex

Gäller detta volvo 940 med? Upp till vilka årsmodeller gäller detta?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
2 januari 2010
#16
Tiger1978 skrev:
alexbenhard skrev:
Du får ha 238 hk och 300 nm i Volvo 740.
Så det är bara att köra på=)

MVH. Alex

Gäller detta volvo 940 med? Upp till vilka årsmodeller gäller detta?

Ja det gäller 900 bilarna med.

Men för att slippa fixa intyg som är omöjligt eller regga som ombyggt fordon. Så är det bilar tagna i bruk INNAN 1/1 1993 man kan regga med utbytt motor.

Jonas

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
2 januari 2010
#17
Rille0 skrev:
alexbenhard skrev:
Du får ha 238 hk och 300 nm i Volvo 740.
Så det är bara att köra på=)

MVH. Alex

en sån bmw motor har bra mycket mer effekt än det, så nej det är inte "bara" att köra på. smile

Jag är medveten om att den har 340hk 400nm men han skulle köra på 2,5 eller 2,8 motor smile

MVH. Alex

Bonntrimmare
620 Inlägg
2 januari 2010
#18
Känns fett onödigt att slakta en M5a som är bättre än en 740 på alla sätt för att bygga i grejorna så den blir nästan lika bra.
För ska du ha i M5 maskin i volvo bilarna så får du problem med framvagns balk å krängare osv. men en m50 motor från typ en e36 325 har bakhängt tråg som passar rätt ner i 240/740.

https://www1.garaget.org/archive/107/106419/150458/150458-1506927.jpg
Senast redigerat av D_Carlsson (2 januari 2010)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Långtradarchaufför
282 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#19
D_Carlsson skrev:
Känns fett onödigt att slakta en M5a som är bättre än en 740 på alla sätt för att bygga i grejorna så den blir nästan lika bra.
För ska du ha i M5 maskin i volvo bilarna så får du problem med framvagns balk å krängare osv. men en m50 motor från typ en e36 325 har bakhängt tråg som passar rätt ner i 240/740.

http://www1.garaget.org/archive/107/106 … 506927.jpg

jo kan förstå att de kanske känns onödigt, men de e inte för effekten ja bry mig, utan de e själva kombinationen, dvs hur vanligt är det med en volvo 740 med bmw spis i?

så med andra ord, om ja ska ha m50 spisen så ska de va från en e36a då?
och någe annat som bör vara med??

BMW - Det stavas som det låter:)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
11 april 2010
#20
Återupplivar denna tråden igen då.

Är riktigt sugen på en m50b25 i min 244 årsm 88
Men är de en helt vanlig regbes med vägning och kontrollbes?
Sen har jag en 1031 och ventilerade bromsar vilket ska räcka för de hästkrafterna/newtonm. en m50 har.
Är de samma avgaskrav som 240in (CO) eller blir de den nya motorns avgaskrav med hc, co co2500 och lambda?

Sen funderar jag på att köpa en e34 525 årsmodell 92. Då är de utan vanos och zf låda som jag förstått eller sitter de bara zf på vissa?
Går de att få dit allt från e34an som behövs utan att modda några av 240ins grejer? Tänker på batterihylla, bromsservo osv

Mvh Persson
Senast redigerat av Boostrider (11 april 2010)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet


Sök