Nu är det så här, jag skulle byta rotor och fördelarlock på min saab 9000cs -89 imorse, men efter detta byte så vill den inte starta . Innan startarde den snällt, men inte nu.
Är det ngt som man måste tänka på när man byter dessa delar? Kan tillägga att jag inte är särskilt bra med motorer och att detta var mitt första "rotor/fördelarlock - byte".
Rotorn kan bara sitta åt ett håll och jag är nu helt säker på att tänkablarna sitter där som satt innan. Kan det hjälpa med lite kontaktsprejj kanske? Fan skulle jag där pilla och för
Okej jag hade inte satt dom i rätt ordning, antar att cylindrarna ska tändas på rad, så nu har jag provat med alla fyra möjliga sätt, men fortfarande startar den inte. Den tänder dock till ibland. Kanske kan ha blivit sur för att jag har kört runt den så mycket?
Okej tack för alla svar, antar att cylinder nr. 1 är den längst till vänster och sen bara i följande ordning.
en motor har ju alltid sitt fram, oavsett på vilket håll den är monterad i bilen... alla remmar, generator o sånt sitter fram på motorn o växellådan sitter i bakkanten...
Sådär nu sitter dom i rätt ordning och den tänder till då och då, dock så har volten sjunkit till 10.5 på batteriet . Kan det vara därför den inte startar?. Och en fråga till, snurrar rotorn medurs?
kollat så ingen sladd till fördelaren har åkt av??
Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Bytte du även tändkabeln från tändspolen? Om inte så kan den gått sönder när du demonterade fördelarlocket. Du kan mäta resistansen på tändkabeln till spolen, bör ligga på 1,5-3Kohm beroende på längd.