5612
Sök

Hjälp! Drivrems byte på Ford Sierra Dohc - 92

Majestas
1 319 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Tjena! Jo igårkväll så försvann drivremen som driver AC, Servo, Generator mm på Sierran.. Fixade en ny idag, men något gick fruktansvärt fel vid monteringen!

Ni som kanske har pillat med Dohc:en tidigare vet kanske att spännrullen sitter på en axel som i sin tur sitter i en fjäder, axeln är böjbar nedåt så man enkelt kan få på remen..

Problemet! Jag råkade dra sönder fästet som håller axeln, Axeln sitter i en insexbult, och det var själva "Kronan" som gick åt skogen! Så nu står axeln med spännrullen och pekar rakt uppåt! Det går att böja ner axeln och montera remen, men allt blir fruktansvärt spännt då axeln vill uppåt.. Axeln sitter alltså för långt ut, den måste in mera och på något sätt sättas fast där.. Någon som har / vet nått liknande senario?

All hjälp eller spekulationer tas emot med glädje! Lösning är ett måste då snön snart försvinner för gott Razz

Team VeboTrim

3 235 Inlägg
26 mars 2008
Om det inte går att böja tillbaka spännrullen, så kan du bara köpa en ny.

12 086 Inlägg
26 mars 2008
Spännrullen skruvar du av en ny på skroten. Jag gjorde samma tabbe.
Om jag minns rätt så är de inte de den stora insexskruven som ska dän utan några bredvid. Men jag minns inte så bra, det va inte svårt iaf.

Den gamla är skrot, aluminiumprofilen som håller 4kants muttern är spräckt va? Så pajja min iaf.

Sök